Forgács Nóra Kinga
Jack – német, 2014. Rendezte: Edward Berger. Írta: Edward Berger és Nele Mueller-Stöfen. Kép: Jens Harant. Zene: Christoph M. Kaiser és Julian Maas. Szereplők: Ivo Pietzcker (Jack), Georg Arms (Manuel), Jacob Matschenz (Phillip), Vincent Redetzki (Jonas). Gyártó: Port au Prince Film. Forgalmazó: Cirko Film. Feliratos. 103 perc.
Jack még csak gyerek, indítottam volna ezt a kritikát, de a gyerekkor ideális esetben nem a „mégcsak-élet” időszaka, a gyerekeknek gyermeklétüknél fogva jogaik vannak, ezek tiszteletben tartásáért a felnőttek felelnek. Jack gyerek, nagyon fiatal anyukája, Sanna imádja őt is, és másik apától született kistestvérét, Manuelt is, ám képtelen a felelősségvállalásra.
Jack szereti az anyukáját és bízik benne. De felnőttként kell viselkednie, vigyázni öccsére, Sanna általában nincs ott. Jacket feladata folyamatos idegfeszültségben tartja, rohan és kapkod. Erején felül teljesít, mikor mégis hibát vét, állami gondozásba kerül. Sanna nem jön érte a nyári szünet elején, Jacknek pedig nem csak a cserbenhagyást kell feldolgoznia, de éppen a lelkiismeretével is meg kell küzdenie, megszökik, és egyedül indul haza, Berlinbe, ahol a testvérével együtt anyjuk keresésére indulnak. Aki sokkal jobban eltűnt, mint valaha.
Edward Berger filmje a gyerekeken, a szemmagasságuktól csak néha eltávolodva tartja a kamerát, miközben kissé elidegenítő módon ábrázolja Jack idegességét és kapkodását. Kihagyásokkal, epizodikusan vezeti fel annak a néhány sűrű napnak a történetét, mikor Jack és a kisangyal Manuel már Berlin utcáit róják. A hektikus filmkezdést nyugodtabb és feszültebb kifejtés követi. Betekintést nyerünk az életkorba, mikor elviselhetetlen súlya van egy távcső elkallódásának is, nem hogy az ősbizalom elveszítésének. Berger nem elemzi, inkább megmutatja az eseményeket, gondosan helyezi el a kulcsokat az értelmezésükhöz, azonban túlzottan egyszerűsítően köti össze ezeket momentumokat. Ezért filmje érzékeny határon billeg. Már nem csak kérdéseket vet fel a két gyerek kalandjait bemutatva, de meghökkentő lezárásával konkrét véleményt is közöl – és nem hagyja az embert nyugodni, hogy annál, amit látunk, a helyzet sokkal bonyolultabb.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2015/06 55-55. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12244 |