Géczi Zoltán
Az amerikai filmgyártás sosem rendelkezett olyan hiteles forrásokkal a háborúra vonatkozóan, mint jelenleg, a filmvásznon megjelenő kép mégis torz és töredékes.
„Három kategóriában
vagyunk világelsők: bebörtönzött állampolgárok aránya, felnőttek, akik hisznek
az angyalokban, illetve védelmi kiadások terén, amiben a minket követő 26
országot együttesen is lekörözzük, holott közülük 25 a szövetségesünk.” –
sorolja indulatosan a tényeket James McAvoy (Jeff Daniels) a Híradósok című sorozat pilot epizódjának briliáns nyitójelenetében,
már-már gonosz precizitással cáfolva meg a hozzá intézett kérdés („Miért
Amerika a világ legnagyszerűbb országa?”) ésszerű mivoltát. Aaron Sorkin
figurája egy generáció frusztrációjának ad hangot a szerzőre jellemző,
kíméletlen tisztánlátással: az Egyesült Államok immáron 13 éve áll folyamatosan
háborúban, amely konfliktusokat a diadalmas nyitány, a végtelenségig elhúzódó,
nagy áldozatokat követelő és botrányok által tagolt középjáték, majd a
kínszenvedéssel felérő, az eredeti célkitűzésekhez mérten látványosan
sikertelen lezárás csüggesztő menetrendje igazgat.
A hollywoodi filmipar, mint a populáris kultúra legnagyobb befolyással bíró szereplője, évtizedek óta követi az Egyesült Államok mindenkori katonapolitikáját és háborús szerepvállalását. A diadalittas második világháborús propagandamozik (Flying Tigers, 1942; Célpont: Tokió, 1943; Harminc másodperc Tokió felett, 1944) vagy az 1980-as évekre jellemző szupremácia-slágerfilmek (Top Gun, 1986; Elit kommandó, 1990) éppúgy a zeitgeist gyermekei, miként a máig lezáratlan koreai konfliktus (Acélsisak, 1951; Szuronyt szegezz!, 1951) vagy vietnámi fiaskó vádló hangvételű dokumentumai (A szarvasvadász, 1978; Apokalipszis most, 1979; Acéllövedék, 1987). A kortárs amerikai filmgyártás utolsó évtizede a súlyos kudarcokkal terhelt katonapolitika hiteles leképeződése: a forgatókönyvírók és a rendezők közelképekben gondolkodnak és korlátozott hadászati célokat fogalmaznak meg, hiszen stratégiai-geopolitikai sikerek nélkül ugyancsak hiteltelen és léha gesztus volna az ünneplés, ráadásul az újrafogalmazott hőskultuszokra a közönség is sokkalta fogékonyabb, mint a kritikai hangvételt sem nélkülöző, szükségképpen deprimáló következtetéseket megfogalmazó történetekre.
A távolodó valóság fikciója
A kortárs háborús mozi
sosem volt még annyira realista, ugyanakkor oly epikus, mint a poszt-9/11
érában. A rendezők évtizedeken át hanyagolták a történelmi tényeket és a
harcászati események valóságszerű ábrázolását (gondoljunk csak A halál 50 órája vagy a Kelly hősei fiktív motívumaira), ma
viszont már presztízskérdés, hogy a lehető leghitelesebb irodalmi forrásokra
építsék a filmeket, amelyeket rendszerint háborús veteránok (Marcus Luttrell: A túlélő; Chris Kyle: American Sniper: The
Autobiography of the Most Lethal Sniper in U.S. Military History;
Anthony Swofford: Jarhead) vagy
kiterjedt tapasztalattal rendelkező újságírók (Mark Bowden: Sólyom végveszélyben; Rajiv Chandrasekaran: Imperial Life in the Emerald City: Inside Iraq’s
Green Zone; Mark Boal: The Hurt Locker) tollából származnak. A
cselekményépítés és a technikai kivitelezés vezérelvévé a realizmus vált, az
írógép mellett kiötlött, látványos és dramaturgiailag hatékony, ám
történelmileg és harcászatilag hiteltelen panelek betoldásának hagyománya szemétre
került, miközben a stúdiók egyszerre kívánnak megfelelni a Védelmi Minisztérium
hivatalos protokolljának és a fókuszcsoportok feltüzelt hazafiasságának.
Miként Kathryn Bigelow vonatkozó filmjei (A bombák földjén, 2008; Zero Dark Thirty, 2012), Clint Eastwood friss mozija is art brut alkotás, nyers és felkavaró, intenzív és mélyen személyes hangvételű darab, amely precíz portrét rajzol a hadsereg legeredményesebb mesterlövészéről, miközben egyetlen érvényes kérdést sem tesz fel a háború okaira és kimenetelére vonatkozóan. Eme trend legmarkánsabb képviselője a Bátrak krónikája (Act of Valor, 2012), amely voltaképpen a Truman Capote által meghonosított tényregény műfajának mozgóképes parafrázisa. A film készítői (Mike McCoy és Scott Waugh rendező, Kurt Johnstad forgatókönyvíró) a US Navy képviselőivel szorosan együttműködve dolgozták ki a szkriptet, valódi bevetéseket adaptáltak, felvonultatták a legkorszerűbb haditechnikai eszközöket, és a teljes körű technikai támogatáson túl még azt is sikerült elérniük, hogy aktív Navy SEAL tagok vegyenek részt a forgatáson, mint színészek és harcászati szakértők. Az FPS játékokhoz hasonló szubjektív kamera kiterjedt alkalmazása a tűzharcok intenzitásának érzékeltetését és a néző bevonását egyaránt szolgálja, a földön, vízben és levegőben zajló akciók pedig hiteles képet adnak a hároméltű alakulat alkalmazásáról. Ezáltal a Bátrak krónikája inkább tekinthető neorealista kampányfilmnek, mint fikciónak, ahogy a Zero Dark Thirty – A bin Láden-hajsza és az Amerikai mesterlövész sem kerülhette el a kritikát, miszerint gyanús mértékben szolgálja ki a katonai kudarcok által megroppantott arculatú Department of Defense PR-igényeit. Ezzel párhuzamosan zajlik a fiaskók sokasága által megtépázott CIA rehabilitációja az olyan, nagy sikerrel futó sorozatok által, mint a Homeland: A belső ellenség, (2011-) vagy Az elnök árnyékában (2014-).
Neofita patrióták
„Van valami harsány
érzés az amerikai honfitársainkban, valami mohó és eksztatikus láz, amit mély
szükségletek fűtenek. Ezt érzékeli a honfitársunk, és kell neki egy darab
belőle, ezért a hellyel-közzel gazdag ügyvédek, fogorvosok, focistaanyukák,
céges alelnökök, mindannyian törik magukat, hogy valahogy kapjanak egy darabot
abból az alig felserdült közkatonából, aki évi 14 800 dollárt keres.” – mereng
a narrátor Ben Fountain 2012-ben megjelent regényében (Billy Lynn’s Long Halftime Walk). A közhellyé
vált frázist („Our thoughts and prayers…”) a gyakorlatban is igazolva a
közvélemény nem csak gondolatban és imádság által, de a moziban is a harcoló
csapatokkal van: a Bátrak krónikája
70 milliós bevételt ért el, az Amerikai
mesterlövész pedig, dacára az R korhatárnak és a merőben kedvezőtlen
bemutatási dátumnak, négy hét alatt 200 millió dollárt gyűjtött össze hazai
forgalmazásban.
Az amerikai hadsereg
professzionális mivoltából adódóan az átlagos állampolgár eltávolodott a
fegyveres erőktől, az amerikai népesség kevesebb, mint egy százaléka teljesít
vagy teljesített katonai szolgálatot a vonatkozó konfliktusokban. Minden épeszű
ember örül neki, hogy az állampolgárok egyre csekélyebb hányadának kell
tevőlegesen részt vállalni a tényleges harcokban, ugyanakkor ezáltal a háború
egyre absztraktabb formát ölt: a fegyveres konfliktusok a képernyőre és a
vászonra költöztek, a fikció teret nyert a valósággal szemben. „Háború zajlik
és emberek halnak meg. És senki még csak nem is beszél róla, mintha mi sem történne.
Működik a mobiltelefonom, élem az egyszerű, hétköznapi életemet. Még a hírekben
se mondják be, miért is törődne ezzel bárki?” – dühöng vezetés közben Chris
Kyle (Amerikai mesterlövész) a hazafias
érzelmű amerikai átlagpolgár neofita buzgalmán.
Baráti tűzben állva
„Egy gyerek volt, éppen
csak kölyök. Az anyja adott neki egy gránátot, és elküldte
tengerészgyalogosokat ölni” – számol be áldozatáról az Amerikai mesterlövész főszereplője, aki első bevetésén egy
tíz-tizenkét éves gyereket és egy nőt semlegesített, akik fegyverrel támadtak a
járőröző osztagra. Korántsem ölt kétségek nélkül: „Te is látod? Meg tudod
erősíteni?” – kérdezte rádión bajtársát, mielőtt meghúzta a ravaszt. „Negatív.
Kövesd a ROE-t.” (Rules of Engagement,
azaz bevetési szabályzat) – jön a válasz. A mesterlövész megfigyelője így
felel: „Ha ezt elszúrod, kurvára börtönben fogunk kikötni.”
Az amerikai hadsereg és
a szerződtetett fegyveres biztonsági szolgálatok, valamint a Központi Hírszerző
Ügynökség által elkövetett háborús bűncselekmények, visszaélések és tévedések
meghatározó témává váltak az elmúlt évtizedben. Az új média legtöbbet vitatott
intézménye, a titkosított dokumentumok feltárására és publikálására szakosodott
WikiLeaks weboldalról indult botrányokat a régi média dagasztotta globálissá: a
2011-ben kirobbant Guantánamó-fiaskó alapjaiban rengette meg a CIA és a
hadsereg reputációját, ahogy az Afganisztánban és Irakban készült, polgári
áldozatokat és járulékos civil károkat (collateral
damage) demonstráló videókat is mély megrökönyödéssel fogadta a
közvélemény. Tüntetések szerveződtek és kongresszusi vizsgálatok indultak,
fejek hullottak, a botrányok hatalmas hullámokat vetettek az amerikai bel- és
külpolitikában egyaránt, miközben a vádak legjava egyszerűen értelmezhetetlen a
negyedik generációs konfliktusokat vívó katonák és hírszerzőtisztek számára.
Az aszimmetrikus
hadviselés legfontosabb jellemzője, hogy a reguláris katonai alakulatok nem
reguláris hadsereggel állnak szemben; polgári személyekből toborzott milíciák, robbanómellényt
viselő öngyilkos merénylők, kalózok, felfegyverzett civilek, ne adj’ isten: AK-47
gépkarabéllyal hadonászó gyerekek jelentik az ellenséget. Mogadishuban
kevesebb, mint 24 óra leforgása alatt mintegy 5000 milicista és civil vált az
amerikai különleges alakulatok martalékává (Sólyom
végveszélyben, 2001), az afganisztáni háború legszerényebb becslések
szerint is legalább 20 000 polgári áldozatot követelt, Irakban pedig
minimum 100 000 civil vesztette életét a katonai műveletekben. Éles harci
helyzetben őrjítően nehéz megkülönböztetni a valódi civileket a kombattáns
elemektől, holott a legcsekélyebb tétovázás is végzetessé válhat; a lövésznek
nincs lehetősége kongresszusi vizsgálóbizottság felállításának
kezdeményezésére, miközben bajtársai élete vagy az objektum biztonsága múlhat a
döntésen.
„A ma harcoló amerikai
katona ezzel a nehézséggel szembesül, az állandó aggodalommal a szabályok
áthágása, valamint az amerikai média miatt, amely nagy élvezettel próbál ízekre
szedni minket, amire mi semmivel sem szolgáltunk rá.” – a Sólyom végveszélyben, az Amerikai
mesterlövész, vagy A túlélő
egyaránt bemutatja a Marcus Luttrell által megfogalmazott dilemmát. 2005.
június 28-án Luttrell szakaszparancsnoka (A
túlélő) elutasította a tálibokat szolgáló fegyvertelen civilek lelövését, a
szabadon engedett kecskepásztorok pedig rájuk uszították a milicistákat. A
tiszt a ROE előírásai szerint cselekedett, és döntésének következtében a Red
Wings-hadművelet irdatlan vérfürdőbe torkollott: tizenegy Navy SEAL és nyolc
Nightstalker (160. különleges műveleti légi ezred) halt hősi halált az afgán
hegyek között, mind magasan képzett katona, és a szárazföldön bevetett négyfős
osztagból egyetlen férfi élte túl a balsorsú missziót. A nagy áron mért lecke
ellenére az amerikai közvélemény továbbra is igényt tart a szeplőtlen háború tévképzetére,
hogy igazolva lássa önnön álláspontját, miszerint a közel-keleten vívott harcok
nemzetbiztonsági szempontból elkerülhetetlen konfliktusok, amelyek a térség
demokratizálódását segítik elő.
Pénz, fegyverek, korrupció
A Védelmi Minisztérium
csúcstechnológiába vetett hite kikezdhetetlen, miközben a negyedik generációs
konfliktusokban rendre olyan erőkkel szemben maradt alul az amerikai hadsereg,
amelyek 30-40 éves haditechnikával, az elképesztően költséges high tech fegyverrendszerekhez mérten csupán
csúzlikkal és botokkal harcolnak. A közel-keleti háborúk felettébb diszkréten
kezelt, ám jelentőségénél fogva meghatározó aspektusával, az amerikai hadiipari
megakorporációk befolyásával sajnálatosan kevés film foglalkozik; olyan ideggóc
ez, melynek stimulálása veszedelmes ingereket kelthet, s miután a fegyverlobbi
átláthatatlanul szövevényes hálózat által érvényesíti akaratát, a kölcsönös
szívességekből, politikai és gazdasági érdekekből, valamint a korrupcióból
épült labirintusban szinte lehetetlen pontosan eligazodni a kívülállók számára.
James Fallows okos, alapos és provokatív publikációja (The Tragedy of the American Military, The Atlantic, 2015. január)
szerint a hadügyminisztérium „túl sokat és túl hülyén költ a seregre”, „nem
megfelelő dolgokat vásárol nem megfelelő áron”, s miközben „a védelmi
költségvetés a politika beletörődő hozzáállása mellett egyre csak nő és nő”, „alig
zajlik érdemi párbeszéd” a milliárdos kiadásokról, holott „a költségvetési
folyamatokat egyre súlyosbodó diszfunkciók és korrupció jellemzi”.
A Mark Wahlberg
főszereplésével forgatott Orvlövész
(2007) intrikusai eme érdekcsoportból kerülnek ki: a korrupt kongresszusi
képviselő, a katonai magánszolgálat vezetője és a milliárdos fegyvergyárosok az
elnök elleni merénylettől sem riadnak vissza, hogy biztosítsák a zsíros
megrendelések folyamatos áramlását. A
dolgok állása (2009) nemkülönben az amerikai törvényhozás és a private security contractorok
ármánykodásának kellős közepébe helyezi a Russel Crowe által alakított
oknyomozó újságírót, aki önerőből fejti fel a kibogozhatatlannak tűnő szálakat,
rádöbbenve, hogy a milliárdos nagyságrendű biztonságpolitikai biznisz vezetői a
profit jegyében törekednek a hadsereg marginalizálására. Hasonlóképpen
egyenlőségjelet tesz a háború és az üzlet közé Tom Tykwer mozija (A bűn árfolyama, 2009), amelyben egy
Interpol-nyomozó kerül szembe a nemzetközi fegyverkereskedelmet finanszírozó
pénzintézetekkel és a biztonságtechnikai szolgáltatásokból profitáló
magánhadseregekkel, amelyek csalárd módon destabilizálják a kormányokat és
támogatják a terrorista szervezeteket, mert a háború igencsak jövedelmező
biznisz. A Fegyvernepper (2005)
zárójelenetében a forgatókönyvért és a rendezésért egyaránt felelős Andrew
Niccol az illegális fegyverkereskedelem elleni fellépés totális kudarcát
mutatja be: a hadiipari cégeknek voltaképpen teljesen mindegy, hogy ki és hová
szállít fegyvereket, hiszen az ő termékeiket adja el, s miután a konzorciumok rég
zsebre vágták Washingtont, a legsúlyosabb gaztetteket is büntetlenül úszhatják
meg a kereskedők.
Tekintettel arra a
tényre, hogy a 2001 októberében kirobbant, 2014 decemberében hivatalosan lezártnak
minősített afganisztáni konfliktus legalább 1500, más becslések szerint 4500 (!)
milliárd dollárba került (az alacsonyabb becslés tizenötszöröse a magyar
GDP-nek), vaksággal határos derűlátás szükségeltetne ahhoz, hogy a laikus adófizető
kétségbe vonja a hadiipari konszernek és a hivatalos katonapolitika mély összefonódását.
Ugyanakkor a politikailag, gazdaságilag és jogilag egyaránt szörnyen kínos
kérdések feszegetése komoly bátorságot követel meg a rendezőktől és a finanszírozó
stúdióktól, s miután a fenti filmek közül egyik sem bizonyult igazán
népszerűnek (az iraki invázió valódi okait firtató Zöld zóna [2010] is megbukott a pénztáraknál), kevés esély
mutatkozik rá, hogy a jövőben a mozgókép médiumán keresztül ismerhetnénk meg a
gonosz üzelmek valódi anatómiáját.
Fütyörészés a sötétben
A poszt 9/11 generációnak dicstelen, mocskos és nyomorult háborúk jutottak; az amerikai hadsereg soha nem volt ennyire tökéletesen felszerelt, soha nem szolgált benne oly sok kiválóan kiképzett és elhivatott katona, mint korunkban, ugyanakkor soha nem bizonyult ennyire eredménytelennek a konfliktusok kezelésében és megoldásában. Az amerikai katona public image-e erősebb és árnyaltabb, mint valaha, miközben az amerikai hadsereg, s tágabb értelemben véve az Amerikai Egyesült Államok katonapolitikája igencsak megszenvedte a negyedik generációs konfliktusokban elszenvedett sorozatos kudarcokat, melynek folyamodványaként a terror elleni háború sikeres megvívhatóságának illúziója végképp tovaszállt. A vonatkozó filmek a személyes helytállás és áldozathozatal, a súlyos veszteségek és a frusztrált düh elégiái, de minden valószínűség szerint évtizedeknek kell még eltelnie ahhoz, hogy felmerüljön az események újraértelmezésének igénye. Addig is készülhet megannyi mozi Afganisztánról és Irakról, de félő, hogy nyilvánvaló érdemeik ellenére sem adnak, nem adhatnak hiteles képet korunk fegyveres konfliktusairól. James Fallows kijelentése, miszerint „Az ország túl ritkán és túl fennkölten gondol arra az egy százalék amerikaira, akik a mi nevünkben állnak az ellenséges tűzben. […] Az amerikai közvélemény és a politikai vezetés bármit hajlandó megtenni a hadseregért, mármint attól eltekintve, hogy komolyan vegyék”, Hollywoodra vonatkoztatva is érvényes állításnak tekinthető, így Clint Eastwood aktuális filmje elismerésre méltó kvalitásai mellett sem több mint kedélyjavító fütyörészés az amerikai globális katonapolitika vaksötét éjszakájában.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2015/03 18-22. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12099 |