rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

DVD

Foto Háber

Fekete Martin


Foto Háber

Magyar, 1963. Rendezte: Várkonyi Zoltán. Szereplők: Ruttkai Éva, Latinovits Zoltán, Páger Antal, Szakáts Miklós, Sulyok Mária, Lehoczky Zsuzsa, Csákányi László, Nagy Attila. Forgalmazó: MaNDA. 97. perc 

Az Egri csillagok 1968-as filmváltozatának alkotói sokat változtattak Gárdonyi klasszikusának cselekményén: a pap figurájának mellőzésével újraírták az expozíciót, és a regény egyik legkidolgozottabb epizódja, a szultán seregének felvonulása sem került filmre. A változtatásokkal az ostrom felvezetésén igyekeztek rövidíteni, hogy minél részletesebben dolgozhassák fel a várvédők hősies küzdelmét, s e céljukat figyelembe véve meglepő a Sztambulban raboskodó Török Bálint kiszabadítására tett kísérlet aprólékos és regényhű bemutatása. Az álcázás és összeesküvés motívumaival a kémthrillereket is megidéző, szövevényes történetszál megőrzésében kulcsszerepet játszhatott Várkonyi Zoltán rendező bűnügyi műfajok iránti érdeklődése, mely tetten érhető már az 1952-es Nyugati övezet szabotázsfilmjében, az 1956-os Keserű igazság „ellen” termelési filmjében, majd pedig az 1973-as Ártatlan gyilkosokban is, illetve mindenekelőtt az 1963-as Foto Háberben.
A klasszikus kémthriller történetében kiemelt fontosságú év az 1962-es: ekkor mutatják be a paranoiathrillerek nyitányát jelentő A mandzsúriai jelöltet és az első James Bond-filmet, a Dr. No-t. A kémthriller tematikus elemeit a film noir formavilágával házasító paranoiathrillerek, s az akciófilm műfajának megteremtésében úttörő szerepű Bond-filmek bő egy évtized alatt kiszorítják a Hitchcock által még Nagy-Britanniában kikísérletezett, s a negyvenes-ötvenes években csúcsra érő klasszikus alműfajt, melynek azóta sem sikerült visszaverekednie magát az alkotók kedvencei közé. Várkonyi egy évvel később már mintegy előrejelzi az új műfaji variációk útját azzal, hogy kémthrillerében felhasználja az előbb említett filmcsoportok jellegzetes megoldásait: a paranoiathriller cselekményvezetése érvényesül, amikor a több szálon futó elbeszélést arra használja, hogy elbizonytalanítsa a nézőt a hős pozícióját és az antagonista kilétét illetően, míg Latinovits karakterének bátorsága, leleményessége, illetve a rá leselkedő veszély ellenére is magabiztos kiállása a 007-es ügynököt juttatja eszünkbe. A margón jelentkező „idegen” műfaji elemek mellett – részben a kor magyar filmgyártásában döntő szerepet játszó cenzúrának köszönhetően – megtartja a klasszikus hitchcocki alműfaj megoldásait: a játékidő harmadánál leleplezi a gyilkost és nagyjából a felénél tisztázza hősét, aki a kémhálózat felszámolása közben a szerelmet is elnyeri, s így happy enddel zárul a többszöri megtekintésre is érdemes történet.
Extrák: Nincsenek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/03 60-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12090

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 173 átlag: 5.28