Soós Tamás Dénes
Míg a klasszikus gengszterfilmet a nagyvárosi bűnözés valósága, az amerikai maffiafilmet az olasz Cosa Nostra mítosza inspirálta.
Hulla fejére ejtett kanári, postacsomagban küldött hal, zsarolólevélre pecsételt fekete kéz – csak néhány az olasz maffiához kapcsolt szimbólumok sorából, melyek rendre felbukkannak az amerikai bűnügyi filmekben. Az olasz maffia mítoszából nemcsak a műfaj legsikeresebb filmtrilógiája sarjadt ki, de a szerkezeti struktúrák és a maffiózó attitűdök alapjaiban formálták át a gengszterfilmek arculatát. A maffia szó, bár eredetileg csak a szicíliai Cosa Nostrát takarta, a szervezett bűnözés metaforája lett, félfiktív bűnözői pedig a műfaj plakátarcai Don Corleonétől Henry Hillig. A kritika már közhelyszerű: az amerikai film csak a maffiózók idealizált portréit közli. Pedig a tipikus italoamerikai maffiózó az olasz kulturális és maffiaörökség béklyójában szenved, és az amerikai és az olasz életmód között próbál egyensúlyozni – a legtöbb esetben sikertelenül.
A Maffia partra száll
1912: filmtörténetírók és
gengszterfilmkrónikások gyakran ezt az évszámot jelölik ki a műfaj origójának.
Ekkor készült D.W. Griffith A Pig Alley
testőrei című filmje, amelyet élénken megrajzolt gengszterkarakterei,
valamint a játékidő jelentős részét kitevő bűnbanda-üldözése és sikátorbeli
tűzharca miatt méltán tekintenek a műfaj egyik legfontosabb előképének. Egy
bizonyos Wallace McCutcheon viszont már 1906-ban leforgatta erős
gengsztertematikára felhúzott egytekercsesét, amelyben az olasz bevándorlók
körében elterjedt, Fekete Kéz elnevezésű zsarolási módszernek állított emléket.
Mint a műfajteremtő gengszterfilmek, a The Black Hand is szalagcímek nyomán
született: a februári bűntény ihlette film március végén már „Egy minapi
esemény igaz története New York olasz negyedéből” alcímmel futott a mozikban. A
tízperces műben egy párfős olasz bűncsoport zsarolja meg ezer dollárra a helyi
hentest, akit lánya elrablásával és boltja felrobbantásával fenyegetnek meg. A Black Hand azonban nemcsak a
zsarolásnarratíva aprólékos kiépítése, a gengszterhez kapcsolódó domináns
anyafigura felléptetése, az etnikai alapú bűnözés motívumának meghonosítása,
valamint kuriózumértékű külső felvételei miatt tart számot figyelemre (a
gengszterek New York hótól csatakos utcáin, kifizetett (!) lovaskocsival
rabolnak embert, amellyel égbenyúló egyenházak és lepattant ószeres boltok
mellett vágtatnak el). Hanem azért is, mert emblematikus módon sűríti magába az
olaszok filmes ábrázolásának korabeli sztereotípiáit.
Az amerikai társadalomba integrálódott,
dolgos hentescsaláddal szemben a kártyázó, italozó, alulművelt olaszok képe áll,
a fekete-fehér ellentét pedig burkoltan az olasz bevándorlók asszimilációját
sürgeti. Csakúgy, mint D.W. Griffith az 1909-es vendetta-ciklusában. A The Cord of Life, az At The Altar és az In Little Italy című egytekercseseiben a rendező összegzi és
előrevetíti a szicíliaiakról alkotott sztereotípiákat: túlhevült érzelmű,
erőszakos antagonistái rendre bosszút esküsznek, miután a középosztálybeli
stabilitást és a család szentségét képviselő olasz valamilyen kérelmüket –
házasság, pénzkölcsön – visszautasította.
A Biograph stúdió ezekkel a filmekkel az
immigráció és az olasz negyedekben megnőtt bűnözés által gerjesztett pánikot
igyekezett kizsákmányolni. Az évezredforduló után tetőző olasz bevándorlási
hullám – becslések szerint a 20. század elején Szicília lakosságának egynegyede
költözött az Egyesült Államokba – egyrészt az olasz bűnözői csoportok tagjait
is átsodorta az újvilágba, akik magukkal hozták a maffia módszereit, másrészt
felerősítette a patrióta és rasszista felhangú, „Amerika tisztaságát” óvó
aggályokat.
A Fekete Kéz azonban – csakúgy, mint a
szicíliai maffia – saját közösségén, a Kis Itáliák lakosain élősködött. Nem is
a szervezett bűnözés mintájára működött: a Black Hand-bűnhullámhoz soroltak
mindenkit, aki egy zsarolólevél aljára a fekete kéz szimbólumát rajzolta, legyen
az Szicíliából menekült bűnöző vagy a félt szimbólummal ellenlábasát
kizsigerelni kívánó civil. A The Black
Hand (1950) és a Pay or Die (1960)
című filmekben azonban már szervezett bűnözői csoportként lép színre a Fekete
Kéz, összhangban az ötvenes években elszaporodó szindikátusfilmekkel, valamint
a Kefauver-bizottság televízióban is közvetített tárgyalásaival, amelyek az
amerikai szervezett bűnözés hálóját próbálták kibogozni.
A korábbi gengszterfilmek csak elvétve utaltak
a gengszter olasz származására (A kis
cézár, A sebhelyesarcú vagy a The Racket latorjainak neveivel,
valamint Tony Camonte titkárának egy elejtett olasz szavával), netán a
bűntevékenység szervezett jellegére (már A
kis cézárban is egy „Nagyfőnök” áll a torzsalkodó helyi gangek fölött, de
hatalmának, befolyásának kiterjedtségét homály borítja). A Black Hand és a Pay or Die
azonban a szervezett és etnikai alapú bűnelkövetés kidolgozott példáját nyújtja
– a bűnbandák repertoárja a zsarolástól a bombamerényleten keresztül a
folklorisztikus fenyítésig (a péket saját sütőjében égetnék meg a Pay or Die-ban) – terjed.
Kiábrándulni Amerikából
Visszaállítani az amerikai
igazságszolgáltatásba vetett hitet – a Pay
or Die-ban még alapvető, a Keresztapában
már hiábavaló célkitűzés. Don Vito Corleone hatalma részben épp a
kiábrándultakra támaszkodik, akik jogorvoslati szívességért állnak nála sorba
lánya esküvőjén. A Don már a nyitójelenetben igazságszolgáltatóként (Bonasera
összevert lányáért áll bosszút), apaként (gyengekezű keresztfia, Fontane karrierjét
simítja el) és politikai hatalmasságként (az Amerikába rendelt olasz katona
állampolgári papírjait intézi el) lép fel – tevékenységi körei pedig mind a
szicíliai maffiamítoszból erednek.
A legendárium szerint a szicíliai
szervezett bűnözés a hódítókkal szembeni ellenállásból nőtte ki magát. A
Földközi-tenger legnagyobb szigete elhelyezkedése révén stratégiailag fontos
terület volt, ezért történelme során számos idegen hatalom szállta meg a
rómaiaktól a mórokig, a normannoktól a spanyolokig. Az ellenállás a belső,
hegyvidékes és úthálózat nélküli részeken élt, a maffia pedig a hatalomban és a
folyton változó törvényekben való bizalomvesztésre építve vette kezébe az igazságszolgáltatást.
A Szicíliában a II. világháború után is fennmaradó feudális földbirtokrendszer
tette lehetővé, hogy a maffia közvetítőként működjön: a parasztok érdekeit
képviselte a földesuraknál, a földesurak óhajait pedig érvényesítette a
parasztok körében – egyre inkább erőszakos eszközökkel. A közvetítésben a Don, a
települések többnyire idős és köztiszteletnek örvendő főnöke is segített, akinek
szava többet ért a törvénynél.
Vito Corleone szintén közvetít, és „szemet
szemért” alapú, ótestamentumi igazságot oszt (kivéve, ha az újkori bosszúért
többet fizetnek), valamint a helyi olasz közösség érdekeit ápolja. Romantikus
persze ez a kép, hiszen közelebb áll a valósághoz az olasz közösséget
kiszipolyozó Don Fanucci portréja a Keresztapa
2-ből, viszont rezonál a hetvenes évek amerikai korszellemével. Francis
Ford Coppola adaptációja az évtized vigilante-ciklusának két alapköve (a Piszkos Harry és a Bosszúvágy) között került mozikba, és alapvetően ugyanazt az
amerikai szellemiséget tükrözi: ha az állam nem biztosítja az egyén védelmét,
az a saját kezébe veheti a törvényt. Az olasz-amerikai verzió a Don hatáskörébe
utalja az érdekérvényesítést, aki politikai hatalmával és ellenfeleit kijátszó
ravaszságával azt a vágybeteljesítő illúziót kelti: ha a korrupt politika, a
szétfoszló amerikai álmok nem is biztosítják a lehetőségét, a maffiózó mégis az
utolsó ember, aki saját sorsának kovácsa. A magányos gengszterek elbuknak, a
család viszont túlél.
Családban marad
A hatvanas években felvirágzó ellenkultúra
már korábban is gengszterek establishmentellenes szabadságeszményét tűzte
zászlajára – Bonnie-ét, Clyde-ét, John Dillingerét. A rendszerrel szembeszálló
gengszter a klasszikus érában az amorális törtetés, a hatvanas évek végére
viszont a lázadás metaforája lett. A Magas
Sierra kitörésre vágyó Roy Earle-jének leszármazottai ők, akik csak a halálban
érhetik el a szabadságot. Az olasz-amerikai maffia viszont nem kecsegtet már
olyan meredek felemelkedés-bukás ívvel, helyette (vagy mellette) a maffia
változatlanságra, a felmenetelt nehezítő hierarchiára kerülnek a hangsúlyok.
Bár a maffiában egyre inkább ritkaságnak
számít, a filmekben gyakoribb, hogy a család egyszerre jelenik meg vérségi
kötelékként és maffiatagságként. Ez a család pedig szigorú szerepeket,
levethetetlen béklyókat ró a tagjaira. Ha úgy tetszik, a Keresztapa I-II korának leggrandiózusabb családi melodrámája, amelyben
a família hagyománya elveszejti a háborús hős fiút – a filmek a család
felbomlásán és az idealista ifjú korrumpálásán keresztül közvetítik egy nemzet
értékválságát, az erőszakos konfliktuskezelés zsákutcáját a Vietnam-érában.
Michael, mikor a Corleone-család élére kerül,
nem „felemelkedik”, hanem kényszerpályára áll, melynek végpontját magányos és
katarzismentes halála rajzolja fel a harmadik rész epilógusában. Ennek részben
az az oka, hogy eltávolodik apja módszereitől, és a globális maffia kontinenseken
átívelő ügyleteivel foglalkozik (a második részben a kubai, a harmadikban a
Vietnami Bank befektetéseivel). Szem elől téveszti a maffiajátszmák célját,
elfeledkezik az olasz értékek ápolásáról, a közösség és a családtagok
érdekeinek kiszolgálásáról, gyermekei felneveléséről. Tragédiája, hogy a család
védelme érdekében épp a családját semmisíti meg – hol szó szerint, mikor megöleti
bátyját és keresztfia apját, hol metaforikusan, mikor összeomlik famíliája a felesége
abortusza után.
A vér szerinti családot elemésztő maffia
képe nem Puzo és Coppola vívmánya – teljes pompájában mutatkozott már az
1968-as Testvérekben. A shakespeare-i
tónusú darab tehet róla, hogy a Keresztapa
első részét szigorúan alacsony költségvetéssel gyártotta le a Paramount – ezt a
Testvérek kritikai és pénzügyi bukása
garantálta. Martin Ritt filmjében – Joe Valachi 1963-as, nyilvános tanúvallomásának
köszönhetően – már az öt maffiacsalád gyűléseiről, az amerikai szervezett
bűnözés vélt szerkezeti felépítéséről is tudósít. Motívumkincse a Keresztapát előlegzi: a legfiatalabb
fiú, aki háborús hősként lép be a családi maffiabizniszbe, a régi módszereket
követő és a veszélyes új vállalkozásokat elutasító főnök, valamint a gyilkosság
utáni menekülés Szicíliába mind felbukkan már Rittnél. Az igazán emlékezetes
viszont véres kezű konklúziója: a maffiába belépni szavatolt rokongyilkosság, hiszen
a besúgott apáért, a megfojtott apósért kötelező a vendetta.
A család az olasz bevándorlófilmekben is
felbomlik Amerikába érve: a századelőn sanyarú körülmények közt migráló olaszok
kálváriáját dokumentarista aprólékossággal részletező Aranykapuban az 1903-ban szigorított bevándorlási törvények
szakítják szét, melyek tiltják, hogy gyengébb értelmi képességű embereket
engedjenek be az újvilágba. A Taviani testvérek filmmeséje, a Jó reggelt, Babilónia! az olasz kultúra
termékenyítő hatásáról mesél a templomrestaurátor fivérek kalandjain keresztül,
akik D.W. Griffith Türelmetlenség
című magnum opusához készítenek díszleteket. Egy sorstragédia viszont egymás
ellen hangolja őket: az I. világháborúban már ellentétes oldalon vonulnak
harcba.
Parasztbecsület és vendetta
A Keresztapa
a családi kötelékeken keresztül egyszerre vázolta az italoamerikai maffia romantikus
és brutális oldalát, és a két Dont vezérlő ideálokra és az értékek
korrupciójára is fényt vetett. Vito és Michael Corleone elbukása egyaránt törvényszerű:
előbbi vesztét az olasz tradíciók követése, utóbbiét azok elhagyása hozza el
Amerikában. A fiatal Vito eleve fertőzésként (himlősként három hónap karanténra
ítélik Ellis Islanden) hozza magával a vendetta szicíliai hagyományát az
újvilágba. Míg a klasszikus gengszter az amerikai álom értékeit torzította el
materialisztikus világszemléletével, addig a maffiózó az olasz kultúráét roncsolja
azáltal, hogy a tisztesség, a becsület, a család eszményeit kizárólag
erőszakkal igyekszik megvédelmezni.
Michael fia úgy hiszi, elutasítja a
szicíliai gondolkodásmód szűklátókörű örökségét, mikor az énekes karriert
választja a maffiózó helyett. A Keresztapa
III zárlatában a palermói Teatro Massimóban Turiddu, a hőstenor szerepét
énekli, aki mégis a Corleone família által is éltetett szicíliai mentalitást
követi, mikor Alfióval párbajra indul szerelméért – a becsületsértést
természetes módon követi a bosszú. A Keresztapa
III – melyben az operaház lépcsőjén lövik le Michael lányát, Maryt –
keveset emlegetett önreflexív gesztusa ez, mely arra figyelmeztet: a maffia
vírusának legfontosabb közvetítő közege éppen a kultúra. John Dickie írja a Cosa Nostrában: „[A Parasztbecsület] a legtisztább, legsterilebb megtestesülése a
Szicíliáról és a maffiáról szóló mítosznak, egy olyan mesének, amely közel áll
a szicíliai maffia csaknem másfél száz éve hirdetett hivatalos ideológiájához. Elhitték
a maffiáról, hogy nem szervezet, hanem a rátarti büszkeséget és becsületet
jelenti, amely mélyen gyökerezik minden szicíliaiban. […]A „maffia” szóban nem
egy szervezetet láttak, hanem az erőszakos szenvedélynek és az „arabos” gőgnek
azt a keverékét, amely állítólag meghatározza a szicíliaiak viselkedését.”
Hiányba rejtett banditák
Mítosszal kendőzni a valóságot a mainstream
felé igyekvő maffiafilmnek talán elkerülhetetlen vállalása. A Keresztapa még úgy kufárkodott, mint a
legjobb amerikai filmek: amit egyik kezével adott, a másikkal visszavonta.
Gengsztermitológiában, karakterfestészetben egyaránt. Emlékezhetünk: a
klasszikus gengsztermozik is – igaz, cenzurális kötelezettségből – jeleneteket,
inzerteket iktattak be, hogy elítéljék antihősüket, akit a fináléban még meg is
fürdettek a kanális mocskában. A Keresztapában
Michael Corleone megúszta a fizikai végítéletet – kapott cserébe lelki terhet,
morális bűnhődést, hogy aztán hiába keresse a megváltást a Vatikánnál. (Úgy
tűnik, nem hallotta Scorsese bon mot-ját: „A bűneidet nem a templomban teszed
jóvá, hanem az utcákon és otthon.”) A Keresztapában
jó és rossz közötti választás nem párhuzamos életutak története lett, mint a
klasszikus gengszterfilm ún. Káin és Ábel válfajában (Manhattani melodráma, Mocskos arcú angyalok), hanem benső
konfliktus és meghasonlástörténet.
Puzo későbbi regényében már nincs hasonló
tanulság. Míg a Keresztapa az olasz
mítoszokon keresztül tekintett az amerikai maffiára, A szicíliai az olasz maffiát és banditákat az amerikai mítoszok
fénytörésében szemléli. A United Artistot A
mennyország kapujával csődbe vivő Michael Cimino Puzo-adaptációjában a
westernmítosz eltakarja a valóságot, az amerikai perspektíva az olasz
történelmet. Salvatore Guliano, a törvényenkívüli bandita Cimino és Puzo szemében
vonatrabló Robin Hood, aki a földek újraelosztását szorgalmazza és a gazdagoktól
lopja az ételt a szegényeknek – de a félreértések elkerülése végett leszögezik,
hogy még véletlenül sem kommunista. A történelemkönyvek lapjairól inkább egy
pragmatista képe rajzolódik elénk, aki annak megfelelően váltogatta az
oldalakat, hogy ki ígért neki védelmet a II. világháború utáni zavaros
politikai viszonyok közepette, de Ciminóék zavartalanul használják ki a
homályban maradt eseményeket ahhoz, hogy amerikai piachoz áramvonalasított hőseposzt
forgassanak, amelyben újból színre lép az atyai Don figurája.
Az amerikai maffiafilmek kikerülhetetlen problémája, hogy az információkat többnyire a pentitók, a besúgóvá vált extagok szolgáltatják, a beszámolók így részlegesek, nem megbízhatóak, és nehezen ellenőrizhetők. A hiányos tudás pedig a mitizálásnak kedvez. Francesco Rosi 1962-es olasz filmje, a Gyilkosság Szicíliában elegáns megoldást kínál. Papíron az ő filmje is Salvatore Guliano történetét meséli, de nála a bandita enigma marad, rejtély és hiány, aki alig bukkan fel a filmben. Rosi itt is egyik visszatérő témáját, a rendőrség–maffia–politika szentháromságának összefonódásait tanulmányozza, és a Guliano körüli rejtélyek során a (maffia)háború áldozataira, az amerikai katonák által vegzált és a bandita által kihasznált parasztok és földművelők felé fordítja kameráját. Rosi filmje azt sugallja, nemcsak Guliano, de Szicília rejtélyét sem lehet maradéktalanul felfejteni: a hallgatásba burkolózó helyiek, a szicíliai szeparatista mozgalom, az amerikai hadsereggel együttműködő maffia, valamint az olasz kormány érdekellentéteinek káoszában kiismerhetetlen marad az igazság.
A maffiatörténelem ismétli önmagát
1973-as filmjében, a Lucky Lucianóban visszatér az olasz-amerikai maffiakapcsolatok egy méltatlanul hanyagolt fejezetére Rosi. Lucianót, kinek története csak a felemelkedésig érdekelte az amerikai gengszterfilmet (vagyis addig, amíg olasz mintára megszilárdította az amerikai maffiacsaládok kooperációját), 1936-ban koholt prostitúciós vádakkal lecsukták. A II. világháború után szabadult, mert kapcsolataival segített a Szicíliában partraszálló amerikai hadseregnek, amelyik a felszabadított területeken a maffia embereit állította a települések élére. Meggyőzte őket a maffiózók antifasiszta hevülete, ami onnan származott, hogy Mussolini embere, Cesare Mori az 1920-as években közel járt hozzá, hogy felszámolja – pontosabban: kiirtsa – a szicíliai maffiát. Luciano 40-50-es évekbeli karrierjének koncentrálva Rosi ezúttal is a politikai befolyás mentén csűrt-csavart törvényekről, a háttérben zajló érdekháborúkról beszél, miközben a bűnöző mítoszát ugyanúgy mozaikdarabjaira szedi, mint tette azt a Gyilkosság Szicíliában során. Többek közt azáltal, hogy következetesen megtagadja a műfaji izgalmakat: Rosinál az emberölés csak illusztráció, amit a maffiózó bűnlajstromához illesztenek thrillertelenített, dokumentumszerű képsorokban.
A Keresztapa sok mindent népszerűvé tett a gengszterfilmben: az epikus ívet és a komplexebb cselekményfűzést, ösztönlény helyett az észelvű és bábmesterként konspiráló maffiózót; a három film ismétlődő, tükröződő szerkezetében, valamint a Don történetét tragikusan újrajátszó Michael sorsában pedig a maffialét örökös ciklikusságát fogalmazta meg. A Lucky Luciano egyik nyomozója mindezt egy melankolikus kirohanásban összegzi: „Te üldözöd tovább Lucianót, Dewey üldöz tovább minket, Kefauver pedig Dewey-t üldözi. És amikor ennek a sok rohangálásnak vége, mindenki ugyanazon a helyen találja magát, mint az elején, és mindennek vége lesz. Kivéve Charles Lucky Lucianónak.”
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2015/03 14-18. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12086 |