rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Újrahasznosított szerelem

Forgács Nóra Kinga

Recycling Lily­ – svájci, 2013. Rendezte: Pierre Monnard. Írta: André Küttel. Kép: Darran Bragg. Zene: Philipp Schweidler. Szereplők: Johanna Bantzer (Lily Frei), Bruno Cathomas (Hansjörg Stähli), Luna Dutli (Emma), Peter Jecklin (Alain Bähler). Gyártó: C-Films AG. Forgalmazó: Cirko Film. Feliratos. 95 perc.

Hansjörg Stähli Svájc legtisztább kisvárosának szemétinspektora. Sarkos szabályai nem csak a szemétszállítás és újrahasznosítás rendjének betartását szavatolják, hanem egyúttal kiölnek mindenfajta spontenaitást is megalkotójuk életéből. Mígnem a városka kedélyeit egy sorozatszemetelő kezdi borzolni, Stähli lelki egyensúlyát pedig a helyi gyorsétterem felszolgálója, a beszédes nevű Lily Frei billenti ki.

Pierre Monnard filmje zavarba ejtő eklektikával él, élénkzöldben és rózsaszínben pompázó díszletvilágában először a nyomozás tűnik izgalmasnak, a bűntény szálai azonban az első húsz perc után el is varratnak.

A második lépcsőfok annak a felismerése, hogy a színes világ valójában groteszk ábrázolás, filmünk társadalmi szatíra, ami felgöngyölíti az elnyomás mechanizmusait egy hangsúlyosan jóléti közegben. Ahogyan azonban ebben a stilizált környezetben és lakói életében egyre mélyebbre ásunk, egyre több személyes defektus kerül elő; az apja emlékét őrző, megkeseredett, alkoholista anyjával összezárt Stähli éppúgy élethelyzetének foglya, mint a hippi múltja után nosztalgiázó, élete szerelmének emlékét ápoló, gyermekét egyedül nevelő, kényszeres gyűjtögető Lily Frei. Itt válik világossá, hogy ez a kifordított színtér voltaképpen ugyanannak a drámának ágyaz meg, amit már annyiszor láttunk, és amit soha nem nézhetünk végig elégszer, a függőségek, a csonka vagy diszfunkciós családok, a kiszolgáltatottság drámájának.

Hogy kinek is szól ez a film, az talányos, a bűnügy hamar elhal, vígjátékról szó sincs, a bevont romkomos, olykor már revüs zsánerelemek viszont szétbombázzák a drámai, szatirikus, kritikus hatást is, de még így is érdekes próbálkozást látunk, csak azt nem tudni, hogy pontosan mire.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/01 59-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12077

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 95 átlag: 5.64