rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

DVD

Szerelmem, Elektra

Gelencsér Gábor

Magyar, 1974. Rendezte: Jancsó Miklós. Szereplők: Törőcsik Mari, Cserhalmi György, Madaras József, Balázsovits Lajos. Forgalmazó: Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet. 72 perc.

A még DVD-n sajnálatos módon mindig kiadatlan Jancsó-filmek közül alighanem a Szerelmem, Elektra érdemli meg legjobban a digitálisan felújított képet és hangot. Ez ugyanis – ahogy Grunwalsky Ferenc fogalmaz az extrák közt található, Fazekas Eszterrel folytatott beszélgetésben – a Mester formailag legbravúrosabb filmje. A bravúr műhelytitkaiba pedig a másik beszélgetőtárs, Kende János operatőr avat be. A 12 képből álló 72 perces alkotás átlagosan 6−7 perces snittjeivel nemcsak Jancsó hosszú beállításos technikájának legkiérleltebb darabja, hanem a kamera elé komponált látvány tekintetében is különleges mű. Több száz statiszta gondosan koreografált mozgása kíséri a történetet, s a szereplőkéhez hasonlóan komponált a kamera útja is. Mindennek eredőjeként a statikus tér dinamikussá válik: a mozgó keretbe újabb és újabb motívumok kerülnek; a képsík a szuperplántól a nagytotálig ívelő utat jár be oda s vissza. Szemet gyönyörködtető látványorgia, amelyet élvezet újra és újra megnézni.

A Szerelmem, Elektra azonban nemcsak a szemnek, hanem a (politikai) értelemnek is szól. A gazdag ornamentika ugyanis súlyos jelentést rejt magában. A mai néző szinte nem is érti, hogy mehetett át a film a korabeli engedélyezési procedúrán. Talán Jancsó nemzetközi tekintélye, talán az eredeti mű szerzőjének, Gyurkó Lászlónak a személye, talán a történet kulturális referenciái – avagy talán épp a rendkívül gazdag ornamentika „takarta el” a döbbenetesen direkt politikai jelentést, amelyet a film az eredeti műhöz képest még jócskán fel is erősít. Itt a zsarnokölő testvérpár, Elektra és Oresztész forradalmi megdicsőülésével és ünnepi körtáncával végződik a történet, szemben Gyurkó tragédiájának kiábrándító, a zsarnokság és az erőszak továbbélését vizionáló zárlatával. S még egy, látszólag esetleges körülmény: a darabban a 15 éve meggyilkolt királyról esik szó; Elektra azóta nem felejt, s azóta készül a bosszúra. A darab ősbemutatója 1968-ban volt, a filmé viszont 1974-ben. S ha ehhez hozzászámítjuk a forgatás „átfutási idejét”, nos akkor a 15 év, amikor a zsarnok uralkodó meggyilkolta elődjét, s így hatalomra került, igencsak nevezetes évszámra utal. Ám ha e számmisztika erőltetettnek hat is, Elektra és Aigiszthosz politikai nézetrendszerét elképzelhetetlen nem a korabeli kádárizmusra vonatkoztatni. „Amíg egyetlen ember él, aki nem felejt, senki nem felejthet” – így Elektra. „Az emberek szeretnek elnyúlni a pocsolyában, és békésen röfögni” – így a király cinikus vezére. Mi ez, ha nem egyértelmű politikai program és kritika – „jancsóul”?


Extrák: Illúziók – Jancsó Miklós (részletek a húsz éve született Történetek a magyar filmről című produkcióból, 7’). Két, kifejezetten a dvd-kiadáshoz készült kisfilm: A hosszú snitt alakulásai (beszélgetés Kende Jánossal, 28’); Gondolatok és tér (beszélgetés Grunwalsky Ferenccel, 32’).




A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/01 61-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12065

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 197 átlag: 5.05