rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Neo-noir

Piszkos pénz

Kutyaélet

Teszár Dávid

A Bikanyakat jegyző Michael R. Roskam és Dennis Lehane, a jeles krimiszerző kollaborációja feszült bűndrámát eredményezett.

Noha a flamand Michael R. Roskam figyelemreméltó magabiztossággal levezényelt, kimagasló debütáló mozija (Bikanyak, 2011) után is megmaradt a bűnügyi tematikánál, ezúttal angol nyelvre váltott és saját szkript helyett hozott anyagból dolgozott: a Hideg nyomont és a Viharszigetet jegyző amerikai bűndráma-specialista, Dennis Lehane Állatmentés című novelláját vitte filmre Lehane forgatókönyve alapján. Az alig harminc oldalas írásmű három szereplőt mozgat, középpontban Bob Saginowski kocsmáros figurájával, akit egy kukában megtalált, összevert kiskutya nyomán hoz össze a sors egy leharcolt táncosnővel, valamint az eb tulajdonosával, egy szociopata bűnözővel. Lehane a film kedvéért a marginális változtatások mellett (kiskutya átnevezése Cassiusról Roccóra, helyszín kicserélése Bostonról New Yorkra) lényegi súlypontáthelyezéseket is végzett, különös tekintettel Bob unokabátyjára/főnökére, a kocsmát üzemeltető Marvra nézve, aki kimunkált jellemrajzot, komplett háttérsztorit és kitüntetett szerepet kapott a történetben.

A Piszkos pénz a címében arra utal, hogy Marv (James Gandolfini utolsó filmszerepe) csecsen maffiózók tulajdonában lévő brooklyni italozója egy ún. drop bar (lásd az eredeti címet), ahová a hét véletlenszerűen kiválasztott napjain befolyik a negyed illegális csecsen üzleteiből származó készpénzbevétel. Lehane a novellától eltérően ezúttal két irányból katalizálja a cselekményt, ugyanis a kiskutya megtalálása kiegészül a film egyik fő helyszínéül szolgáló kocsma kirablásával: Bob (Tom Hardy) előbb önszántából felelősséget vállal a táncoslány (Noomi Rapace) szeméttárolójában megtalált kölyökpitbullért, majd pedig Marvval egyetemben rákényszerül arra, hogy visszaszerezze a csecsen gengszterek pénzét. A további bonyodalmakért a kutyus eredeti, erőszakos gazdája (Matthias Schoenaerts a Bikanyakból) felel, aki megzsarolja az egyedül élő, visszafogott, kevés beszédű kocsmárost.

Roskam karakter-orientált munkája mentes mindennemű önismétléstől és formai truvájtól; tempója komótos ugyan, de a rendező folyamatosan fokozza a feszültséget a finálé kirobbanó erejű drámai csúcspontjáig. A Piszkos pénz nem mutat meg semmit a múltbéli eseményekből, pusztán a dialógusokban jelennek meg utalások, amelyek sejtetni engedik a központi figurák motivációit, egymáshoz fűződő viszonyait és a korábbi kulcsfontosságú történéseket. Alapvetően ez a precízen kicentírozott információvisszatartási stratégia felelős azért, hogy a narrátorként is funkcionáló főszereplő, Bob Saginowski végig enigmatikus alak marad: vélhetjük őt kedves-együgyű pultosnak, templomba járó, megtért rosszfiúnak és zárkózott, magányos lúzernek is. A brit Tom Hardy (Bronson, Warrior – A végső menet) mesterien balanszíroz Bob szerepében, a Locke-ban nyújtott színészi csúcsteljesítményét követően sem tud betlizni: képes lejátszani a vászonról azt a James Gandolfinit, aki egyébként méltó alakítással búcsúzik el a nézőktől az egykor nagymenőnek számító, megkeseredett és hiú Marv személyében. Ő a flamand direktor biztos kézzel levezényelt, fegyelmezett alkotásának legdrámaibb figurája, akinek a személyes sértettségéből és megtépázott reputációjából fakadó cselekménysor jelenti a film valódi nóvumát az irodalmi alapanyaghoz képest.

Az epilógus a játékidő egészében jelenlévő, komor és félelemmel teli atmoszféra miatt indokolatlanul optimistának tetszik, ami már csak azért is különös, mert a Piszkos pénz tartózkodik a bejáratott álomgyári kliséktől, vagy pedig többértelművé teszi őket. Ironikus módon Lehane novellája sem választ más végszót, ami ugyancsak szokatlanul megnyugtató fogásnak tekinthető a sötét tónusú és fajsúlyos műveket író szerző részéről.

 

Piszkos pénz (The Drop) – amerikai, 2014. Rendezte: Michael R. Roskam. Írta: Dennis Lehane. Kép: Nicolas Karakatsanis. Zene: Marco Beltrami, Raf Keunen. Szereplők: Tom Hardy (Bob), Noomi Rapace (Nadia), James Gandolfini (Marv), Matthias Schoenaerts (Eric), John Ortiz (Torres), Elizabeth Rodriguez (Romsey). Gyártó: Chernin Entertainment / Fox. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 106 perc.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/11 25-25. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12014

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 64 átlag: 5.42