rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Angèlique

Varró Attila

Angèlique – francia, 2013. Rendezte: Ariel Zeitoun. Írta: Anne és Serge Golon regényéből Philippe Blasband. Kép: Peter Zeitlinger. Zene: Nathaniel Méchaly. Szereplők: Nora Arnezeder (Angèlique), Gerard Lanvin (Peyrac), Tomer Sisley (Philippe), Simon Abkarian (Desgrez), Mathieu Kassovitz (Nicolas). Gyártó: A.J.O.Z. Films. Forgalmazó: JIL Kft. Feliratos. 113 perc.

A 60-as években elragadó, ám kérészéletű erotikus műfajcsíra dugta ki fejét a francia komédiák gazdag humuszából, amelynek női Candide-történetei bájos, talpraesett hölgyeket öltöztettek változatos zsánerkosztümökbe, hogy aztán rendszeresen elveszítsék azokat viszontagságaik során, mígnem ráakadnak a legmegfelelőbb férfitársra: Babette-nek ehhez világháborúba kellett mennie, a két Maria egy latin-amerikai forradalom hevében talál szerelemre, Barbarella pedig egy szexplanétán nyeri el angyalát. Mint ez a ciklus legnépszerűbb darabját jelentő kosztümös kalandfilm-széria, az Angèlique öt részéből is kiderül, ezek a filmek főként férfiközönséget céloztak meg, nem csupán a választott műfajstratégia miatt, de a címszereplőnő tekintetében is, aki valójában sexploitation-hősnőként működött, markáns férfisztárok markában pihegve – hol vágytól erőtlenül forradalmár-férj, hős marsall-kuzin vagy tolvajkirály-szerető alatt, hol brutális erőszaktevők áldozataként kéjgyilkos perzsa hercegtől nőgyűlölő kalózkapitányon át aljas királyi udvaroncokig.

A kultusz-sorozat tavalyi újrázása nem abban különbözik neves elődjétől, hogy remake helyett a Golon-házaspár vaskos regényeredetijére alapozza történetét: miként az 1965-ös verziónál, a szűk két órába ezúttal is csak pár kiemelt epizód kerülhetett be, szinte követhetetlen tempóban pergetve és lazán egymáshoz fércelve. Az évtizedek óta tisztes iparosként működő Zeitoun a pikáns pikareszkek hagyományát megtagadva az ezredforduló young adult szériáit éltető kamaszlány-közönség kedvébe akart járni – megfiatalított Angèlique-jével, romantikus nászjelenettel a meggyalázások helyett és sokkal aktívabb, öntudatosabb viselkedéssel ráerősítve a mai fruskaideálra (aki a fináléra rövidre vágott hajával átveszi a domináns férfistátuszt imádóitól). A korszerűsítés sajnos nem csak a forráshűségnek ártott, de a klasszikus kalandstílt is jócskán átfazonírozta a mai digitális látványeffektek és üres képi truvájok jegyében: így hiába a nagy ívű, csavaros történet, a kiváló férfisztárok (és a műfaj közelmúltjának legmívesebb kardpárbaja), ez az Angèlique csupán újabb erőtlen zsáner-beavatott a bakfis-voksokra éhezők viadalában.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/05 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12008

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 238 átlag: 5.71