rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Az eltűnés sorrendjében

Sepsi László

Kraftidioten – norvég, 2014. Rendezte: Hans Petter Moland. Írta: Kim Fupz Aakeson. Kép: Philip øgaard. Zene: Brian Batz, Kaspar Kaae és Kare Vestrheim. Szereplők: Stellan Skarsgård (Nils), Pal Sverre Valheim Hagen (Greven), Bruno Ganz (Papa), Kristofer Hivju (Strike). Gyártó: Paradox Film. Forgalmazó: Vertigo Média. Feliratos. 116 perc.

 

Bár nemzetközi viszonylatban a huszonegy ma már nem kirívóan magas szám, ezzel a hullamennyiséggel Hans Petter Moland elkészítette Norvégia valószínűleg legnagyobb body counttal bíró játékfilmjét – amire a jelenetek közt még takaros inzertek is emlékeztetnek. A behavazott tájban eszkalálódó félreértések tragikomédiája az angolszász abszurdista bűndrámák (Fargo – body count: 7) és a „nordic noir”-nak elkeresztelt északi thrillerek (Fejvadászok – body count: 4) eleve közel álló hagyományainak vegyítésével egyensúlyozik nyílegyenes zsánermozi és szatirikus műfajparódia határán, minden véres leszámolást banális közjátékokkal és minden idézhető kiszólást végiggondolt szimbolikával ellensúlyozva.

Ahogy az Abszolút nulla fok maszkulin kamarathrillerében, a behavazott természet Molandnál újfent a civilizáció előtti ösztönvilág tere (ami remekül rímel az antagonista drogbáró heroin-halmaira), ahol egy decens útkarbantartó (a Hajszál híján úriember után negyedjére is Moland-főszereplő Stellan Skarsgård) bandaháborút generáló bosszúhadjárata hivatott tiszta utakat vágni, ha kell, akár hullahegyeken keresztül. Ám a Coen-fivérek zsánerferdítéseivel vagy Martin McDonagh egzisztencialista megváltástörténeteivel szemben Az eltűnés sorrendjében szimbolikája ellenére is kevésbé absztrakt, a multikulturális alvilágtól minduntalan feszélyezett (felső-középosztálybeli) gengszterfőnök rasszizmusa vagy elszabadult erőszakkal szemben tehetetlen rendfenntartók egyaránt a norvég jóléti társadalom nagyon is konkrét problémáihoz csatolnak vissza. Moland többolvasatú, a megszokott északi szenvtelenségen túl is letisztult mozija masszív munkagép a kortárs bűnfilmek között, ami egy Øveraasen hókotró erejével gyűri maga alá befogadóját, és tör utat magának a langyos délvidéki bosszúmozik között.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/05 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12004

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 266 átlag: 5.94