rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Salvo

Csiger Ádám

Salvo – olasz, 2013. Rendezte és írta: Antonio Piazza és Fabio Grassadonia. Kép: Daniele Cipri. Szereplők: Saleh Bakri (Salvo), Luigi Lo Cascio (Enzo), Sara Serraiocco (Rita), Giuditta Perriera (Mimma). Gyártó: Acaba Produzioni / Cristaldi Pictures. Forgalmazó: Cirko Film Kft. Feliratos. 104 perc.

A Salvo energikus felütése az olasz tömegmozi hőskorának bűnfilmjét, szokatlan, innovatív stílusa pedig az éra giallóját és horrorját idézi. Egész estés nemhivatalos remake-je és egyben folytatása a debütáló író-rendezők (Fabio Grassadonia, Antonio Piazza) Rita című rövidfilmjének, melyben egy vak lány néz farkasszemet egy betolakodóval. A Salvo Ritája fiatal felnőtt, az alkotók újfent vak szereplő helyzetének rekonstruálását kísérlik meg. A hősnő arcára fókuszálnak, a néző azt látja és hallja, amit a lány érzékel vagy kifejez, a kimunkált hang-atmoszféra és színészvezetés sokat bíz a fantáziára. A moziverzióban a nő otthonát megszálló antagonista szerepét a hanyatló (de módszereiben a régi) szicíliai maffia gengsztere, Salvo veszi át, aki riválisával készül leszámolni, de meglepetésére vak húgát találja helyette. Macska-egér játékuk giallo-módra stilizált: az alkotók a lány sérült szemszögére korlátozott jelenetezésben lévő horrorfilmes lehetőségeket aknázzák ki, az angyalian ártatlan final girl-re leső néma, arctalan, magányos gyilkológépet pedig hátulról mutatják, vagy szemére közelítenek.

Csavaros, kínzóan feszült és valós idejű élethalálharcuk hatásos jelenetei után azonban a műfajfilmes izgalmaknak idejekorán vége is szakad. A félelem és sokk hatására Rita csodával határos módon visszanyeri látását, innentől pedig a film már az új címszereplő revelációjáról, megváltásáról szól. Az alkotók a vak nő klausztrofób, fenyegető világát szülőföldjük, Szicília valóságának metaforájaként használják. A nő vaksága belső emigráció jelképe is, míg a férfi morálisan vak: bűnözésbe, erőszakba született. A Salvo húsbavágó akcióthrillerből érzékeny, minimalista, talányos bűndrámává fejlődik, ahogy a gátlástalanul hatásorientált olasz zsánerfilm is átadta helyét a szerzői művészmozinak.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/05 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12003

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 226 átlag: 5.49