rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Saint-Tropez-ban történt

Vajda Judit

Des gens qui s'embrassent – francia-belga, 2013. Rendezte: Danièle Thompson. Írta: Danièle és Christopher Thompson. Kép: Jean-Marc Fabre. Zene: Stephen Warbeck. Szereplők: Eric Elmosino (Eric), Kad Merad (Roni), Lou de Laage (Noga), Clara Ponsot (Melita), Monica Bellucci (Giovanna). Gyártó: Pathé / G Films. Forgalmazó: ADS Service. Szinkronizált. 100 perc.

Zef és Roni, a két fivér nem is különbözhetne jobban egymástól: előbbi érzékeny zenész és ortodox zsidó, aki még hotelből is csak a kósert választja; utóbbi dörzsölt gyémántkereskedő, aki két pofára zabálja a disznóságokat. Az ellentétek hamarosan egy ambivalens családi esemény keretében kulminálnak, amikor az öcs felesége épp akkor veszti életét egy balesetben, amikor Roni lánya esküvőjére készül. A Melkowichok rezidenciája így bizarr módon egyszerre ad helyet a zajos, Frank Sinatra-feldolgozásokat gajdoló örömapával dúsított lagzinak és a hithű zsidó szokásokkal (a tükrök letakarásával, a ruhák megszaggatásával), valamint szomorú csellószóval aláfestett virrasztásnak.

Minden adott tehát egy igazi tragikomédiához vagy dramedyhez, a Saint-Tropez-ban történtben azonban valahogy sehogy sem áll össze a kétféle minőség. Az inkább forgatókönyvírónak (A házibuli), mint rendezőnek (Félix és Rose) neves Danièle Thompson új filmje érdekes módon épp a forgatókönyvön, a gyengén megírt jeleneteken vérzik el. Az alkotó mintha csak összegereblyézte volna korábbi, sikerültebb (írói) munkáinak ötleteit – a családi-szerelmi kavarodást a Sógorok, sógornőkből vagy a kulturális-vallási ellentéteket a Jákob rabbi kalandjaiból –, de arra már nem vette a fáradságot, hogy mindezt össze is fésülje (a mű megoldása például szó szerint meg sincs írva: a kulcsjelenetet az abban nem szereplő karakterekkel együtt csak távolról figyelheti a közönség). A jellemrajzokra és helyzetkomikumra (a vőlegény figurájának köszönhetően „tévedések vígjátéka” és romkom-szituációkra) egyaránt építő alkotás komédiának nem elég vicces, tragédiának nem elég megrázó, a kettő keverékének így felszínes és idétlen. A nézőnek ezek után az sem jelent elegendő vigaszt, hogy Roni olasz feleségének szerepében Monica Bellucci domborít.

 

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/05 56-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12001

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 284 átlag: 5.7