rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Az elnémultak

Zsubori Anna

The Quiet Ones – brit, 2014. Rendezte: John Pogue. Írta: Craig Rosenberg és Oren Moverman. Kép: Erdély Mátyás. Zene: Lucas Vidal. Szereplők: Jared Harris (Coupland), Sam Claflin (Brian), Olivia Cooke (Jane), Erin Richards (Kristina). Gyártó: Hammer Film Productions. Forgalmazó: A Company Hungary. Feliratos. 98 perc.

 

A Drakula, Frankenstein és Múmia-filmekről híres Hammer Stúdió a 2000-es években elhagyta régi koporsóját és miután lecsavarta magáról a gyolcsréteget új életre kelt. Ezúttal azonban klasszikus szörnyek helyett friss vérre vágyva az új Hammer-horrorok egyrészt a megfigyelésre (The Resident), másrészt pedig a szellemekre (A fekete ruhás nő) tették a hangsúlyt. Legújabb rémfilmjükben a kettő ötvözete valósul meg oly módon, hogy a film végig reflektál a filmkészítés folyamatára, és a kortárs „found footage” trendet központi témává téve szembesíti a nézőt szemtanúi mivoltával.

A történet középpontjában egy karizmatikus, majd lassan mániákussá váló egyetemi professzor és két diákjával folytatott kísérlete áll. Alanyuk Jane, egy természetfeletti erőktől kísértett lány, a különféle szokatlan jelenségeket pedig egy frissen beszervezett filmes, Brian örökíti meg kamerájával. Az alkotók az ódivatú atmoszférateremtés helyett inkább a jól bevált sikoltozás és kopogás eszközeihez folyamodnak, köztük a filmes csapóként használt kezek többször visszatérő motívumával, ami csak tovább erősíti a produkció low-budget dokumentumfilm jellegét. A régi filmvevők és a karcos celluloid felvételek egy letűnt korról mesélnek, azonban a szubjektív nézőpontok váltogatása, valamint a kézikamera gyakori használata már a Parajelenségek-féle új trendet idézi, amelyben a klasszikus hús-vér szörnyeket leváltották a láthatatlan kísértetek. Míg a professzor szemében Jane szimpla eszköz elméletének bebizonyítására, addig Brian egyfajta rendezőnek is tekinthető, aki beleszeret a szörnybe és megpróbálja megmenteni, a tragikus vég azonban ezúttal sem kerülhető el. A Jane-ben rejtőző szellem végül tűz formájában felemészti magát a celluloidot is, jelképezve azt a folyamatot, ahogy a veterán Hammer behódol az ezredfordulós hullámnak – az eredmény csupán egy halom pernye és a kezeit összecsapó csendes őrült látványa.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/05 56-56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12000

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 246 átlag: 5.42