rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Borgman

Baski Sándor

Borgman – holland, 2013. Rendezte és írta: Alex van Warmerdam. Kép: Tom Erisman. Zene: Vincent van Warmerdam. Szereplők: Jan Bijvoet (Borgman), Hadewych Minis (Marina), Jeroen Perceval (Richard), Alex van Warmerdam (Ludwig). Gyártó: Angel Films / Epidemic. Forgalmazó: Mozinet Kft. Feliratos. 113 perc.

A holland Alex van Warmerdam nyolcadik filmje épp oly megfejthetetlen és megfoghatatlan, mint csavargó főszereplője, aki a nyitójelenetben egy shotgunnal felvértezett papot kicselezve menekül el földbe vájt erdei bunkeréből. Új lakhelyéül egy módos házaspár otthonát szemeli ki, először ráveszi a feleséget, hogy a férje tudta nélkül szállásolja el őt az egyik melléképületben, majd miután elteszi a kertészt láb alól, a helyére lép, és nem csak a házba, de a család életébe is beköltözik. A Borgman ismerős motívumokból és toposzokból építkezik: az alapszituáció részben az újra divatba jött home invasion thrillereket, illetve arthouse verziójukat, a Haneke-féle Furcsa játékot idézi, másfelől pedig azokat a többnyire szatirikus hangvételű filmeket, amelyekben egy idegen érkezése visszavonhatatlanul felkavarja a család életét (többek közt: Tóték, Teoréma, Visitor Q).

Van Warmerdam verziója azonban különbözik mindegyiktől, leginkább abban, hogy az ő főszereplője egyszerre hús-vér ember és természetfeletti képességekkel bíró démon, aki társaival együtt (ők később csatlakoznak hozzá), mintha a Mester és Margaritából vagy egy Neil Gaiman-regényből lépett volna elő. Az unatkozó, a vagyona miatt bűntudatot érző feleséget a törtető, bunkó férj ellen fordítja, de nem derül ki, valójában mi a motivációja – ténykedése épp úgy lehet az isteni, pontosabban ördögi igazságszolgáltatás része, mint a l’art pour l’art gonoszság megnyilvánulása; az író-rendező nyitva hagyja mindkét olvasatot, így a társadalmi egyenlőtlenségek metaforájaként vagy rendhagyó urban fantasy-ként is nézhető a film. A Borgmant, az ugyancsak megfejthetetlen Holy Motors-hoz hasonlóan, igazán különlegessé az teszi, ahogy a realista miliőt szinte észrevétlenül, magától értetődő természetességgel – és a kései Buñuelt idéző abszurd humor segítségével – csúsztatja át a lebilincselő szürrealizmus birodalmába, miközben a néző még csak megtippelni sem tudja, mi vár rá a következő jelenetben.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/05 55-55. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11998

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 284 átlag: 5.67