rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Kritika

Göndör fürtök

Margitházi Beja

GÖNDÖR FÜRTÖK (Pelo malo) – venezuelai-perui, 2013. Rendezte és írta: Mariana Rondón. Kép: Micaela Cajahuaringa. Zene: Camilo Froideval. Szereplők: Samuel Lange Zambrano (Junior), Beto Benites (A főnök), Samantha Castillo (Marta), Nelly Ramos (Carmen). Gyártó: Imagen Latina / Sudaca / Artefactos S.F. Forgalmazó: Cirko Film Kft. Feliratos. 93 perc.

A címből kiindulva senki se asszociáljon valamiféle buja, érzéki latin-amerikai románcra, a venezuelai Maria Rondón (inkább olasz neorealizmusra emlékeztető) filmjének főszereplőit jelen pillanatban ez izgatja a legkevésbé: a lepukkant caracasi lakótelepen kisöccsével és anyjával élő kilenc éves Junior mindennapjait éppen az tölti ki, hogy majonézzel, olajjal és különböző praktikákkal valahogyan kisimítsa göndör haját, míg anyja egykori biztonsági őri állását szeretné visszaszerezni, hogy egyedül is el tudja tartani fiait. A törékeny, mégis férfiasan kemény Marta egyre gyanakvóbban figyeli fia „lányos” viselkedését, és a legrosszabbra gondolva, erővel próbálja eltéríteni a képzelt homoszexualitástól.

Rondón felnőtt- és gyermeki szemszögeket váltogató, érzékeny drámájában a hétköznapi részletek (a nagymama fura szaga, a szegénynegyedi szomszédok bizarr szokásai) épp olyan fontos szerepet kapnak, mint a venezuelai jelenre tett szociálpolitikai utalások (hivatalos ideológiát harsogó híradórészletek, társadalmi különbségek), miközben a két egymásra utalt főszereplő, anya és fia, folyamatosan „elsiklanak” egymás mellett, anélkül, hogy megértenék a másik indítékait. Pedig Junior számára – egyelőre – csak egy önkifejezési játék a sima hajú popsztárok utánzása, Marta kétségbeesett útkeresésének zavara és feszültsége, kisebbik fiára összpontosított gyöngédsége viszont feloldhatatlan akadályként terpeszkedik kettejük között. A forgatókönyvet is jegyző, színészek improvizációira nagyban építő Rondón nem varrja el a szálakat, és nem ad egyértelmű válaszokat. A nézőre hagyja a véleményalkotást, de annyi szélsőséges érzelemmel, drámai és súlyos jelenettel, nyers őszinteséggel, ugyanakkor életszerű, ártatlan humorral árnyalja a két főszereplő portréját és a kialakult helyzetet, hogy az megnehezít bármiféle ítélkezést.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/05 53-53. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11996

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 228 átlag: 5.65