rendezõ | színész | operatõr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Televízó

Steven Soderbergh: A sebész

Orvosi acél

Pernecker Dávid

A történelmi sorozatok közt A sebész párját ritkítóan izgalmas idegen test.

A New York-i Knickerbocker kórház orvosainak grandiózus önbecsülését és felsõbbrendûségi komplexusát minduntalan arcul csapja gyermekcipõben botorkáló anatómiai tudásuk, a lassú léptû technológiai haladás, valamint az undorítóan kirekesztõ politika mutyija. Thackery doktor (Clive Owen) ebben a rideg, klórszagú mikrokozmoszban az ellentmondást nem tûrõ progresszió megtestesítõje, aki a jövõt, a technológiai fejlõdést sürgetve próbálja kitágítani a múltban megrekedt orvostudomány határait. A sci-fi filmek keményvonalas tudósfigurája õ, kinek a tudás gyarapítása önként vállalt felelõsségként nyomja a vállát, a munkahelyi stresszt pedig csak az intravénás kokainfröccs és az ópium csillapítja. Az egyikkel felpörgeti az agyát, a másikkal kegyesen befékezi azt. A tudat azonban, hogy megszállott haladáskeresésének végpontja csak az ismeretlen lehet, sem õt, sem pedig Algernon Edwards-t (André Holland), a kórház elsõ fekete – épp ezért kirekesztett – sebészzsenijét sem hagyja nyugodni. Találmányaik kiszakítanak egy-egy darabot a jövõbõl, a páciensek viszont gyakran a várva várt fejlettebb kor délibábjának áldozataivá válnak.


A XX. század hajnalán játszódó sorozat ahelyett, hogy a beérné a viaszmúzeumi hangulatot árasztó kosztümös korfestéssel, következetesen felbolygatott melodrámai szerkesztéselv mentén szervezi súlyos és idõtlen példázattá a kórházlakók szövevényes történetet. Steven Soderbergh tehát nem egy viktoriánus szappanoperába próbálja meg beszuszakolni az orvoslét keserveit, hanem a kórházi drámák közhelyeinek felforgatásával egy önmagán túlmutató – ebben a Deadwoodot követõ – összetett allegóriát hoz létre.


A sebész precíz korképe – akárcsak a Fertõzés története – társadalmi metaforává válik, ugyanakkor Soderbergh jelen esetben elkerüli a stilárisan steril járványfilm buktatóit, és markáns kézjegyeivel látványossá formálja a drámát. A párbeszédek elidegenítõ és szabályszegõ plánozása, valamint a kép és a hang izgalmas aszinkronja a Szex, hazugság, videó öntörvényûségét, míg elliptikus montázsjátéka és a beállítások feszes ritmusra épülõ belsõ rendje az Amerikai vérbosszút idézi. Soderbergh a századfordulós patinát feledtetõ digitális kézikamera ideges, rövid snittjei és az Altmanra emlékeztetõ összetett hosszú beállítások mellett A sebész idõtlenségének hangsúlyozására használja a minden filmjét meghatározó színszûrõzést is – noha azt a sötét és a világos ellentétpárjára egyszerûsíti. Mindemellett pedig Cliff Martinez ’80-as években rekedt sci-fi filmek ihlette szintetizátorzenéje is a sorozat korból kiragadottságát erõsíti.

Úgy tûnik azonban, hogy A sebész kvázi-fantasztikumában sugallt jövõkép – azaz a jelenünk – mintha csak technológiailag lépne túl a sorozatban bemutatott kor alig palástolt rohadásán. Soderbergh tablójának klausztrofób légköre és morális fertõje ugyanis rémisztõen példázza korunk civilizációs ingoványát. A rasszizmus, a nõk semmibevétele, a korrupció, a hatósági túlkapások, és az abortusz egy évszázad elteltével is aktuális problémák. Mintha a tudományos fejlõdés lehetõségeinek kutatása során hátra hagytuk volna emberségünket. A sebész épp ezért nevezhetõ döbbenetesen friss kortárs drámának, mely saját témáin túlhaladva hívja fel a nézõ figyelmét arra, hogy a múlt egyre inkább közelít.


A sebész (The Knick) – amerikai, 2014. Rendezõ: Steven Soderbergh. Írta: Jack Amiel, Michael Begler. Kép: Steven Soderbergh. Zene: Cliff Martinez. Szereplõk: Clive Owen (Dr. John W. Thackeray), André Holland (Dr. Algernon Edwards), Juliet Rylance (Cornelia Robertson), Eve Hewson (Lucy Elkins), Jeremy Bobb (Herman Barrow), Michael Angarano (Dr. Chickering), Eric Johnson (Dr, Gallinger), Cara Seymour (Harriet nõvér), Chris Sullivan (Tom Cleary). Gyártó: Anonymous Content. Az HBO bemutatója. 1-10. rész: 580 perc.






A cikk közvetlen elérhetõségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/12 51-51. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11992

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 656 átlag: 5.69