Kovács Bálint
The Little Death – ausztrál, 2014. Rendezte és írta: Josh Lawson. Kép: Simon Chapman. Zene: Michael Yezerski. Szereplők: Bojana Novaković (Maeve), Ben Lawson (Glenn), Josh Lawson (Paul), Damon Herriman (Dan). Gyártó: Head Gear. Forgalmazó: Cirko Film. Feliratos. 95 perc.
Egy maga is egyre rosszabbul
halló jelnyelvi tolmács feszengve közvetít a demens anyukáját
szextelefon-szolgáltatása bevételeiből ápoló call-girl és a legalább minimális
szexuális élvezet érdekében még a megalázó szituációt is vállaló siketnéma srác
között: a remek helyzetkomikum, a kiszolgáltatottság és egymásra utaltság
megkapó ábrázolása, meg az obszcenitásba csomagolt költőiség ilyen kiváló
elegye miatt már önmagában érdemes volt leforgatni és megéri megnézni a Szexterápiát: Annak ellenére, hogy az
ausztrál koituszkomédia a fent leírt utolsó epizódon kívül voltaképpen semmi
újat nem tesz hozzá a jól ismert sablonhoz, amelyben különös szexuális
vágyakból és gyakorlatokból kiindulva bomlik ki egy-egy pár minden krízise,
öröme vagy leküzdendő problémája, és amelynek legutóbbi képviselője a kanadai Variációk szexre (Young People Fucking) volt.
Mert
persze valójában nem a szexről szól a Szexterápia
(sokatmondó, hogy szeretkező párokat is alig látni benne, és még a
korhatárbizottság előtt sem nagyon kell pironkodnia Josh Lawson
író-rendezőnek): a különféle szexuális preferenciák inkább komoly
párkapcsolati-lélektani változások katalizátorai. Például a szomnofiliás férfi
valójában nem szexuális élvezetet talál alvó felesége látványában, hanem
ráébred, hogy csak ilyenkor érezheti magát embernek a túl kritikus és lenéző
asszony mellett; ahogy a szerepjátékba belefeledkező férfiről is kiderül, hogy
nemcsak a szex, hanem az élet is lehetetlen vele.
Az
egymáshoz csak lazán fűződő szkeccsek színvonala egyenetlen: hol eredetiek és
találóak, hol közhelyesebbek az ábrázolt lélektani folyamatok, ahogy a sokszor
egészen frappáns és fekete, máskor igen kifinomult humor is néha a legolcsóbb
komédiák szintjére süllyed – ami sehogyan sem illik a film egyébként mindvégig
tagadhatatlan igényességéhez.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2014/12 56-57. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11959 |