Kovács Bálint
A sokszínû New Horizons fesztivál több akar lenni, mint a legnevesebb mustrák filmjeinek utánjátszó fóruma.
Bár nem számít A-kategóriásnak,
mint Varsó vagy a Karlovy Vary mustrája, az idén tizennegyedszer megrendezett
wroclawi New Horizons (T-Mobile Nowe Horyzonty) filmfesztivált a szakma a
térség egyik legfontosabb és talán legnagyobb szemléjeként tartja számon. És a
New Horizons rá is szolgál a figyelemre, mind számaival, mind filmjeinek
presztízsével, mind lebonyolításának profizmusával. Idén a fesztivál másfél
hete alatt 365 – ebbõl 199 egészestés – filmet vetítettek, a programból pedig
jól látható a törekvés, hogy meghívják a legjelentõsebb fesztiválok
díjnyerteseit, például a Cannes-ban Arany Pálmával, a legjobb forgatókönyv
díjával, a FIPRESCI által és az Un Certain Regard szekcióban díjazott
alkotásokat (tizenhat további Cannes-ban is szereplõ film mellett). Igaz, a
fesztiválok arculatát mindig jelentõsen befolyásoló versenyprogramra jellemzõ
az eredetiségre törekvés, ami nem csak a minél kevésbé ismert filmek
bemutatásának igényét jelenti (a fesztiválon egyedül ebben a szekcióban
található világpremier, igaz, két „hazai” mûbõl), de a
formai-tartalmi-nézõpontbeli újítani akarás is, ami azonban sok esetben vezet
modorossághoz, keresettséghez, vagy akár a blöff gyanújához is.
Így a
New Horizons – egyelõre? – némiképp az A-kategóriás nagytestvérek lengyel
bemutatóhelyének tûnhet, azonban a szervezõk ezernyi egyedi ötlettel igyekeznek
saját imázst teremteni a fesztiválnak. Minden évben a versenyprogrammal
egyenrangú súllyal szerepelnek a mûvészetrõl, filmezésrõl magáról szóló darabok;
mint az idei díjnyertes, Anna Odell Osztálytalálkozó
címû meta-filmje arról, hogyan segíthet a múltfeldolgozásban egy kamaszkori
sérelmekrõl szóló kisfilm leforgatása és az azt ihletõ valós személyek
szembesítése, na meg a valóság és a film kapcsolatáról, kölcsönhatásáról, a
nem-valós síkon megtörténõ események esetleges kihatásáról a valóság
dimenziójára. Emellett ott vannak a rendezõi retrospektívek – idén Ken Russell mûvei
voltak soron –, a fókuszba helyezett országok – most Görögország –, vagy a
gyönyörû wroclawi fõtér minden esti ingyenes (és zsúfolt teltházas) vetítései
egy óriási, szabadtéri kivetítõn.
A New
Horizons ugyanakkor remek példa arra, hogyan lehet a szakmán kívül a laikusokat
is óriási sikerrel megszólító fesztivált létrehozni – részben persze a
fõtámogató telekom-cég anyagi segítségével. Pedig az állandó – feltûnõ
többségben fiatalokból álló – teltház nem magától értetõdõ: a fesztiválon, bár
a retro vámpírmozitól a beszélõfejes dokumentumfilmeken át a zenés darabokig nagyon
széles a választék (igaz, zsánerfilmet nemigen találni), ha muszáj lenne egyetlen
jellemzõt találni a programra, az mindenképpen az experimentalizmus lenne. Akadt
például három egymást követõ film, amelyekben összesen hangzott el talán ha
három mondat.
Kim
Ki-duk 2013-as alkotásában, a Moebiusban
továbbvitte a Pieta nyers
brutalitását, sajátosan emberi embertelenségét, ugyanakkor már teljesen a
szimbolizmus felé fordult. Ennek csak jele, hogy a filmben senki nem szólal meg
(ami olykor nagyon oda nem illõ, börleszkesen túlzó gesztusokhoz vezet): Kim a
realizmustól messzire rugaszkodva, egyfajta kódrendszerben értelmezhetõen
beszél az ösztönszerûnek és állatiasnak ábrázolt nemi vágyról mint az élet
egyik fõ mozgatórugójáról, és mint ilyenrõl, az egymás melletti létezés egyik
fõ ellehetetlenítõjérõl. A filmben a férjére és így az egész férfinemre
féltékeny, megcsalt nõ levágja és megeszi fia péniszét, ami miatt a bûnbánó apa
is kasztráltatja magát; a nemi erõszak, a fájdalom mint maszturbációs technika
és az ödipális közösülés mind az alaptéma metaforái. Így a Moebius kegyetlenségével, olykor már túlzó naturalizmusával
végeredményben a maga módján szívszorító melodrámává válik a szeretetvágyról,
meg nem értésrõl és elfogadásról: újszerûségével és a sokkhatással tud újat
mondani rengetegszer vászonra vitt témákról.
Caj
Ming-liang két Wroclawban szereplõ filmje egy forma vagy nézõpont kétféle
megvalósítása. A Journey to the West
címû, szavak nélküli, szûk egyórás filmben semmi egyéb nem történik, mint hogy
egy buddhista szerzetes iszonyú lassan lépked: elindul valahonnan az Isten háta
mögül, majd végiggyalogol egy nyugati nagyvároson, s a végén egy követõre
talál. A statikus kameraállásokkal felvett mozgófénykép felvet ugyan értelmezési
lehetõségeket – elgondolkodtathat az idõhöz való viszonyunkról, vagy a negyed
órán keresztül egy lépcsõn lefelé haladó férfit figyelõ, alighanem tényleg
civil városlakókat szemlélve a szokatlan dolgok alapvetõ elutasításának
fonákságairól –, de ezek egyrészt nem különösebben eredetiek, másrészt nem is
artikuláltak: a film voltaképpen nem csak állításoktól, de kérdések
megfogalmazásától is mentes. Szintén roppant hosszú, többnyire rögzített
kamerával felvett, kitartott cselekményeket (például egy helyben álldogálást)
ábrázoló snittekbõl áll össze a rendezõ két és negyed órás, Stray Dogs (Kóbor kutyák) címû filmje is, itt ugyanakkor végül létrejön a
bravúr, és a minden megszokott módszert és szabályt (úgymint klasszikus
értelemben vett dramaturgia, a karakterek bemutatása, a jelenetek összekötése,
a viszonyok tisztázása) szinte teljesen elvetõ elbeszélésmód által megszületik
egy erõsen életigenlõ történet a peremre szorult férfi és két gyermekének
reintegrációjáról a társadalomba, egy segítõ (pót)anyafigura révén. Caj
ugyanakkor nem beszéli annyira meggyõzõen választott formanyelvét, hogy a „hagyományos”
módszerek közt szocializálódott nézõ is átadja magát a hipnotikus képeknek,
egész egyszerûen azért, mert a képek többnyire nem hipnotikusak, és az
elnyújtottság, a statikusság nem vagy nem mindig tud hozzáadni a film
hatásához.
Habár
egészen más környezetbõl érkezik, mégis hasonlóan nyúl a kamerához az ausztrál
Aaron Wilson, aki Canopy címû
versenyfilmjében a beszéd helyett a zajoknak szenteli a hangsávot, hogy egy, a
világháborúban a szingapúri dzsungelben eltévedt katona és kínai sorstársa
kapcsolatából ne csak bajtársiasság és – a film sugalmazása szerint – az
életnek értelmet, de legalábbis minõséget adó emberségesség meséjét hozza ki,
de a háború zsigeri, agyalapig hatoló, primer hatását is megpróbálja visszaadni
az ötbõl az egyik érzék kiemelése révén.
Nem
hallgatagsága, hanem ellenkezõleg, beszédessége révén nevezhetõ – kis túlzással
– kísérletinek Nuri Bilge Ceylan cannes-i nagydíjas filmje, a Téli álom (Kis uykusu). A három és negyed órás melodráma részben egy házasság
válsága, részben pedig két társadalmi réteg összeütközése révén beszél olyan
csehovi témákról, mint a kommunikációképtelenség, az egymás mellett, megértés
nélkül elsuhanó életek és a mindezeket még elviselhetetlenebbé tevõ örök és
kilátástalan változtathatatlanság. A társíró-rendezõ roppant okosan, vagy –
talán nem túlzás – bölcsen változtat örökérvényû metaforává úgy egészen
hétköznapi veszekedéseket, házastársi konfliktusokat, mint banális pénzügyi
vitákat, s ezek végül mind részeivé válnak egy lenyûgözõen pontos, noha mégoly
pesszimista társadalom- és lélekrajznak: mikro- és makrokörnyezetünkben is
képtelenek vagyunk elérni, hogy a berögzült rossz viszonyok megváltozzanak. S
bár minden felvetõdõ gondolat szolgálja a nagy egészet, a ráérõsség inkább
elvesz, mintsem ad: minden egyes, hosszú és képileg izgalommentesen ábrázolt
vita túlírt, túlbeszélt, üresjáratokkal terhelt.
Utóbbi
tekintetben rokonítható a Téli álommal
Olivier Assayas kamaradrámája, a Clouds
of Sils Maria, gondolatiságában azonban távol marad tõle. A régi, legendás
szerepének folytatását asszisztensével tanuló-próbáló színésznõ történetének
nemcsak a dialógusai fájóan papírízûek, nagyobbrészt teljesen izgalommentesek
és a szó minden értelmében unalmasak, de a felmerülõ témák is egytõl egyik
elcsépeltek, százszor látottak: az épp betanult szöveg persze mindig rímel a
színésznõ életére, a karakter meg persze pont olyan problémákkal küzd, mint
megszemélyesítõje. Eközben pedig, hiába Juliette Binoche szokásosan
perfekcionista és Kristen Stewart élete eddigi legkidolgozottabb alakítása, a belterjes
színházi problémákon kívül alig hangzik el akár jóindulattal is elgondolkodtatónak
nevezhetõ problémafelvetés.
Némiképp
hasonlók a gondok Amos Gitai Ana Arabia
címû filmjével is: az arab férfi zsidó feleségérõl szóló, dokumentarista
eszközöket használó esszéfilm – amelynek kísérleti jellegét az adja, hogy
egyetlenegy, hetvenöt perces snittbõl áll – minden egyes mondata modoros, az
önsegítõ könyvek színvonalát éppen csak megugró konyhabölcselet („nem az
számít, hogy zsidó vagy vagy muszlim, hanem az, hogy ember”). A formai truváj
miatt pedig elvész a természetességnek még a látszata is: minden szereplõ épp
valami nagyon keresett dolgot csinál, amikor a már halott zsidó asszonyról
cikket írni készülõ riporternõ – szintén igen erõltetetten – pont beléjük
ütközik pár mondat erejéig.
És
noha egészen bizonyos, hogy egy efféle fesztiválon nemcsak, hogy helye van a
kísérleti és kísérletezõ filmeknek, de a szervezõknek kötelessége is felkutatni
az ilyeneket, a New Horizons egyik legerõsebb bemutatójára lehetetlen lenne
ráhúzni a kísérletiség jelzõjét. John Curran Tracks-e klasszikus életrajzi dráma egy fiatal ausztrál nõrõl, aki
pár évnyi tevegondozás után belevág egy féléves gyalogútba a halott sivatagon
át az óceánig. És tulajdonképpen nem is történik szinte semmi az útközben,
mégis, részben Mia Wasikowska tökéletesen kidolgozott, ezerárnyalatú,
kiemelkedõen hatásos játéka, részben pedig a minden felszín alatti rezdülést
érzékenyen ábrázolni képes, minden érzelmet pontosan megragadó rendezés miatt
nemcsak a film szépsége és hangulata ragad magával, nemcsak a más filmben
alighanem csak tölteléknek tûnõ jelenetek tûnnek elsöprõen katartikusnak, de
folyamatos, a legjobb thrillerekéhez mérhetõ benne a feszültség is az utolsó
percig.
A New
Horizons sikerrel szólítja meg a szakmát és a civil közönséget is, és míg
utóbbiakat alighanem tökéletesen kiszolgálja a bõséges, változatos, minõségi és
sok különlegességet kínáló felhozatal, addig a már most figyelemreméltó szakmai
színvonalú szervezés elõtt állnak még kihívások az elsõ vonalbeli fesztivállá váláshoz.
A cikk közvetlen elérhetõségei: | |
![]() | offline: Filmvilág folyóirat 2014/10 52-53. old. |
![]() | online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11936 |