rendezõ | színész | operatõr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Fesztivál

Wroclaw

A kísérlet száma

Kovács Bálint

A sokszínû New Horizons fesztivál több akar lenni, mint a legnevesebb mustrák filmjeinek utánjátszó fóruma. 

Bár nem számít A-kategóriásnak, mint Varsó vagy a Karlovy Vary mustrája, az idén tizennegyedszer megrendezett wroclawi New Horizons (T-Mobile Nowe Horyzonty) filmfesztivált a szakma a térség egyik legfontosabb és talán legnagyobb szemléjeként tartja számon. És a New Horizons rá is szolgál a figyelemre, mind számaival, mind filmjeinek presztízsével, mind lebonyolításának profizmusával. Idén a fesztivál másfél hete alatt 365 – ebbõl 199 egészestés – filmet vetítettek, a programból pedig jól látható a törekvés, hogy meghívják a legjelentõsebb fesztiválok díjnyerteseit, például a Cannes-ban Arany Pálmával, a legjobb forgatókönyv díjával, a FIPRESCI által és az Un Certain Regard szekcióban díjazott alkotásokat (tizenhat további Cannes-ban is szereplõ film mellett). Igaz, a fesztiválok arculatát mindig jelentõsen befolyásoló versenyprogramra jellemzõ az eredetiségre törekvés, ami nem csak a minél kevésbé ismert filmek bemutatásának igényét jelenti (a fesztiválon egyedül ebben a szekcióban található világpremier, igaz, két „hazai” mûbõl), de a formai-tartalmi-nézõpontbeli újítani akarás is, ami azonban sok esetben vezet modorossághoz, keresettséghez, vagy akár a blöff gyanújához is.

Így a New Horizons – egyelõre? – némiképp az A-kategóriás nagytestvérek lengyel bemutatóhelyének tûnhet, azonban a szervezõk ezernyi egyedi ötlettel igyekeznek saját imázst teremteni a fesztiválnak. Minden évben a versenyprogrammal egyenrangú súllyal szerepelnek a mûvészetrõl, filmezésrõl magáról szóló darabok; mint az idei díjnyertes, Anna Odell Osztálytalálkozó címû meta-filmje arról, hogyan segíthet a múltfeldolgozásban egy kamaszkori sérelmekrõl szóló kisfilm leforgatása és az azt ihletõ valós személyek szembesítése, na meg a valóság és a film kapcsolatáról, kölcsönhatásáról, a nem-valós síkon megtörténõ események esetleges kihatásáról a valóság dimenziójára. Emellett ott vannak a rendezõi retrospektívek – idén Ken Russell mûvei voltak soron –, a fókuszba helyezett országok – most Görögország –, vagy a gyönyörû wroclawi fõtér minden esti ingyenes (és zsúfolt teltházas) vetítései egy óriási, szabadtéri kivetítõn.

A New Horizons ugyanakkor remek példa arra, hogyan lehet a szakmán kívül a laikusokat is óriási sikerrel megszólító fesztivált létrehozni – részben persze a fõtámogató telekom-cég anyagi segítségével. Pedig az állandó – feltûnõ többségben fiatalokból álló – teltház nem magától értetõdõ: a fesztiválon, bár a retro vámpírmozitól a beszélõfejes dokumentumfilmeken át a zenés darabokig nagyon széles a választék (igaz, zsánerfilmet nemigen találni), ha muszáj lenne egyetlen jellemzõt találni a programra, az mindenképpen az experimentalizmus lenne. Akadt például három egymást követõ film, amelyekben összesen hangzott el talán ha három mondat.

Kim Ki-duk 2013-as alkotásában, a Moebiusban továbbvitte a Pieta nyers brutalitását, sajátosan emberi embertelenségét, ugyanakkor már teljesen a szimbolizmus felé fordult. Ennek csak jele, hogy a filmben senki nem szólal meg (ami olykor nagyon oda nem illõ, börleszkesen túlzó gesztusokhoz vezet): Kim a realizmustól messzire rugaszkodva, egyfajta kódrendszerben értelmezhetõen beszél az ösztönszerûnek és állatiasnak ábrázolt nemi vágyról mint az élet egyik fõ mozgatórugójáról, és mint ilyenrõl, az egymás melletti létezés egyik fõ ellehetetlenítõjérõl. A filmben a férjére és így az egész férfinemre féltékeny, megcsalt nõ levágja és megeszi fia péniszét, ami miatt a bûnbánó apa is kasztráltatja magát; a nemi erõszak, a fájdalom mint maszturbációs technika és az ödipális közösülés mind az alaptéma metaforái. Így a Moebius kegyetlenségével, olykor már túlzó naturalizmusával végeredményben a maga módján szívszorító melodrámává válik a szeretetvágyról, meg nem értésrõl és elfogadásról: újszerûségével és a sokkhatással tud újat mondani rengetegszer vászonra vitt témákról.

Caj Ming-liang két Wroclawban szereplõ filmje egy forma vagy nézõpont kétféle megvalósítása. A Journey to the West címû, szavak nélküli, szûk egyórás filmben semmi egyéb nem történik, mint hogy egy buddhista szerzetes iszonyú lassan lépked: elindul valahonnan az Isten háta mögül, majd végiggyalogol egy nyugati nagyvároson, s a végén egy követõre talál. A statikus kameraállásokkal felvett mozgófénykép felvet ugyan értelmezési lehetõségeket – elgondolkodtathat az idõhöz való viszonyunkról, vagy a negyed órán keresztül egy lépcsõn lefelé haladó férfit figyelõ, alighanem tényleg civil városlakókat szemlélve a szokatlan dolgok alapvetõ elutasításának fonákságairól –, de ezek egyrészt nem különösebben eredetiek, másrészt nem is artikuláltak: a film voltaképpen nem csak állításoktól, de kérdések megfogalmazásától is mentes. Szintén roppant hosszú, többnyire rögzített kamerával felvett, kitartott cselekményeket (például egy helyben álldogálást) ábrázoló snittekbõl áll össze a rendezõ két és negyed órás, Stray Dogs (Kóbor kutyák) címû filmje is, itt ugyanakkor végül létrejön a bravúr, és a minden megszokott módszert és szabályt (úgymint klasszikus értelemben vett dramaturgia, a karakterek bemutatása, a jelenetek összekötése, a viszonyok tisztázása) szinte teljesen elvetõ elbeszélésmód által megszületik egy erõsen életigenlõ történet a peremre szorult férfi és két gyermekének reintegrációjáról a társadalomba, egy segítõ (pót)anyafigura révén. Caj ugyanakkor nem beszéli annyira meggyõzõen választott formanyelvét, hogy a „hagyományos” módszerek közt szocializálódott nézõ is átadja magát a hipnotikus képeknek, egész egyszerûen azért, mert a képek többnyire nem hipnotikusak, és az elnyújtottság, a statikusság nem vagy nem mindig tud hozzáadni a film hatásához.

Habár egészen más környezetbõl érkezik, mégis hasonlóan nyúl a kamerához az ausztrál Aaron Wilson, aki Canopy címû versenyfilmjében a beszéd helyett a zajoknak szenteli a hangsávot, hogy egy, a világháborúban a szingapúri dzsungelben eltévedt katona és kínai sorstársa kapcsolatából ne csak bajtársiasság és – a film sugalmazása szerint – az életnek értelmet, de legalábbis minõséget adó emberségesség meséjét hozza ki, de a háború zsigeri, agyalapig hatoló, primer hatását is megpróbálja visszaadni az ötbõl az egyik érzék kiemelése révén.

Nem hallgatagsága, hanem ellenkezõleg, beszédessége révén nevezhetõ – kis túlzással – kísérletinek Nuri Bilge Ceylan cannes-i nagydíjas filmje, a Téli álom (Kis uykusu). A három és negyed órás melodráma részben egy házasság válsága, részben pedig két társadalmi réteg összeütközése révén beszél olyan csehovi témákról, mint a kommunikációképtelenség, az egymás mellett, megértés nélkül elsuhanó életek és a mindezeket még elviselhetetlenebbé tevõ örök és kilátástalan változtathatatlanság. A társíró-rendezõ roppant okosan, vagy – talán nem túlzás – bölcsen változtat örökérvényû metaforává úgy egészen hétköznapi veszekedéseket, házastársi konfliktusokat, mint banális pénzügyi vitákat, s ezek végül mind részeivé válnak egy lenyûgözõen pontos, noha mégoly pesszimista társadalom- és lélekrajznak: mikro- és makrokörnyezetünkben is képtelenek vagyunk elérni, hogy a berögzült rossz viszonyok megváltozzanak. S bár minden felvetõdõ gondolat szolgálja a nagy egészet, a ráérõsség inkább elvesz, mintsem ad: minden egyes, hosszú és képileg izgalommentesen ábrázolt vita túlírt, túlbeszélt, üresjáratokkal terhelt.

Utóbbi tekintetben rokonítható a Téli álommal Olivier Assayas kamaradrámája, a Clouds of Sils Maria, gondolatiságában azonban távol marad tõle. A régi, legendás szerepének folytatását asszisztensével tanuló-próbáló színésznõ történetének nemcsak a dialógusai fájóan papírízûek, nagyobbrészt teljesen izgalommentesek és a szó minden értelmében unalmasak, de a felmerülõ témák is egytõl egyik elcsépeltek, százszor látottak: az épp betanult szöveg persze mindig rímel a színésznõ életére, a karakter meg persze pont olyan problémákkal küzd, mint megszemélyesítõje. Eközben pedig, hiába Juliette Binoche szokásosan perfekcionista és Kristen Stewart élete eddigi legkidolgozottabb alakítása, a belterjes színházi problémákon kívül alig hangzik el akár jóindulattal is elgondolkodtatónak nevezhetõ problémafelvetés.

Némiképp hasonlók a gondok Amos Gitai Ana Arabia címû filmjével is: az arab férfi zsidó feleségérõl szóló, dokumentarista eszközöket használó esszéfilm – amelynek kísérleti jellegét az adja, hogy egyetlenegy, hetvenöt perces snittbõl áll – minden egyes mondata modoros, az önsegítõ könyvek színvonalát éppen csak megugró konyhabölcselet („nem az számít, hogy zsidó vagy vagy muszlim, hanem az, hogy ember”). A formai truváj miatt pedig elvész a természetességnek még a látszata is: minden szereplõ épp valami nagyon keresett dolgot csinál, amikor a már halott zsidó asszonyról cikket írni készülõ riporternõ – szintén igen erõltetetten – pont beléjük ütközik pár mondat erejéig.

És noha egészen bizonyos, hogy egy efféle fesztiválon nemcsak, hogy helye van a kísérleti és kísérletezõ filmeknek, de a szervezõknek kötelessége is felkutatni az ilyeneket, a New Horizons egyik legerõsebb bemutatójára lehetetlen lenne ráhúzni a kísérletiség jelzõjét. John Curran Tracks-e klasszikus életrajzi dráma egy fiatal ausztrál nõrõl, aki pár évnyi tevegondozás után belevág egy féléves gyalogútba a halott sivatagon át az óceánig. És tulajdonképpen nem is történik szinte semmi az útközben, mégis, részben Mia Wasikowska tökéletesen kidolgozott, ezerárnyalatú, kiemelkedõen hatásos játéka, részben pedig a minden felszín alatti rezdülést érzékenyen ábrázolni képes, minden érzelmet pontosan megragadó rendezés miatt nemcsak a film szépsége és hangulata ragad magával, nemcsak a más filmben alighanem csak tölteléknek tûnõ jelenetek tûnnek elsöprõen katartikusnak, de folyamatos, a legjobb thrillerekéhez mérhetõ benne a feszültség is az utolsó percig.

A New Horizons sikerrel szólítja meg a szakmát és a civil közönséget is, és míg utóbbiakat alighanem tökéletesen kiszolgálja a bõséges, változatos, minõségi és sok különlegességet kínáló felhozatal, addig a már most figyelemreméltó szakmai színvonalú szervezés elõtt állnak még kihívások az elsõ vonalbeli fesztivállá váláshoz.


A cikk közvetlen elérhetõségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/10 52-53. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11936

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 359 átlag: 5.69