rendezõ | színész | operatõr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Film / Regény

Reif Larsen: T. S. Spivet különös utazása

Lemenni a térképrõl

Vajda Judit

Egy koravén fõhõs segíthet abban, hogy az olvasó ifjú maradhasson.

Brian Selznick A leleményes Hugo Cabret címû könyvét olvasva ismét mindannyian gyerekké válhattunk, hiszen a regény többek közt a mozi hõskoráról szól, a film varázsa pedig mindenkit gyerekké változtat. Reif Larsen T. S. Spivet különös utazásának fõhõse szintén egy koravén, 12 éves kisfiú, aki a gyerekkor nosztalgiáját ébreszti fel bennünk, ám õ inkább az olvasóban rejtõzõ kiscserkész énre hat.

További hasonlóság a két, elsõ blikkre gyerekkönyvnek tûnõ mû között a befogadás mikéntje, hiszen mindkét kötet bonyolultabb annál, mint hogy egyszerûen, a sorokat balról jobbra, fentrõl lefelé olvasva lehessen haladni benne. A Cabret-könyv mozgóképet imitáló, csodásan kidolgozott, illusztráció helyett sokkal inkább a szöveggel egyenrangú elemként mûködõ fekete-fehér grafikáival tett az olvasói interaktivitásért – ugyanezt Larsen azzal éri el, hogy (az egyéb képek mellett) a margót arra használja, hogy a fõhõs ábráinak, rajzocskáinak, térképeinek és a fõcsapást kísérõ magyarázatainak, kommentárjainak adjon helyet. Szaggatott vonalak és nyilak jelzik, hogy a betoldást mikor kell sorra kerítenünk, de mindez természetesen kezelhetõ teljesen szabadon is. Kivéve, ha esetleg ki akarnánk hagyni egy széljegyzetet, mert a szerzõ van, hogy cselesen ide helyez el egy-egy rendkívül fontos információt.

A leleményes Hugo Cabret mellett a T. S. Spivet különös utazása szoros rokonságot mutat az Amélie csodálatos élete címû filmmel is (nem is csoda, hogy az Amélie rendezõje, Jean-Pierre Jeunet rendezte a filmadaptációt). Amélie-hez hasonlóan T. S. Spivet is kívülálló, megfigyelõ figura, szimpatikus hóbortokkal, bogarakkal („Egyszerûen a vérünkben van, hogy valaki mást tanulmányozzunk, miközben elhanyagoljuk önmagunkat?” – fogalmaz T. S.). A térképrajzoló kisfiú, aki nagy útra indul, mikor megnyer egy díjat a Smithsonian Intézetnél, a fiatal lányhoz hasonlóan kapcsolatba kerül másokkal, bekerül mások világába, és itt is kibontakozik egy másik történet, amit a fõhõs sztorijának köszönhetõen, abba elrejtve ismerhetünk meg. Amélie különcségének fõ okaként a film azt jelölte meg, hogy állítólagos szívproblémája miatt elkülönítve nõtt föl. T. S.-nél is van egy ilyen, origót jelentõ õstrauma (a könyv elég korai szakaszán kiderül, hogy meghalt az öccse: az „amíg élt” szavakat különösen megrázó annak tudatában olvasni, hogy egy 12 éves fiú fiatalabb testvérérõl van szó), itt viszont sokkal kevésbé eldönthetõ, oka-e mindez a kisfiú kényszerességének és ebbõl fakadó tehetsége kibontakozásának, vagy egyszerûen csak felerõsíti. Mindenesetre ebbõl a szomorú életrajzi adatból következik, hogy az egyes szám, elsõ személyben megírt könyvet áthatja a nosztalgia (hiszen T. S. nagyon szerette az öccsét, emiatt sokszor emlékszik vissza rá), amitõl még közelebb kerül az olvasóhoz, aki a gyerekkori történeteket olvasva amúgy is nosztalgikus hangulatban közelít a leírtakhoz.

Kézenfekvõ lenne a gondolat, hogy egész Amerikát átszelõ, Montanából Washingtonba tartó utazása végére a fõhõs egyfajta fejlõdésen megy át, így a T. S. Spivet különös utazása értelemszerûen a gyerekfigura felnõtté válásáról mesélõ fejlõdésregényekhez sorolódna. T. S. azonban már az elején felnõtt, egy koravén kis zseni, így útja épp fordított: nem felnõtté, hanem gyerekké válik, visszatalál öccse halála és felnõttes hobbija miatt túl korán elvesztett-elhagyott gyerekkorába. Ezzel a gesztussal pedig a szerzõ még inkább azt üzeni nekünk, hogy maradjunk gyerekek, amíg csak tehetjük. Erre nézvést pedig még receptet is kapunk a könyvbõl – ha útmutatása nem is túl pontos. A pikareszk regény egyik felnõtt mellékalakja mondja ki (nem is sejtve, mennyire rászorul T. S. erre a tanácsra): „A világ magasról szarik rád, de ha belekapaszkodsz abba a vacak kis tizenhat évbe, amíg csak élsz, akkor szépen elboldogulsz.” Mivel a tanácsot adó férfi korban sokkal közelebb áll a felnõtt olvasóhoz, illetve mert alaposan rálicitál T. S. valódi életkorára, felmerül a gyanú, hogy a szerzõ ezzel inkább nekünk akar üzenni, tizenhat esztendõben határozva meg a boldog évek felsõ határát. Mivel ez már jócskán túl van a gyerekkoron, levonhatjuk a következtetést: ha gyerekek nem is, de fiatalok örökké maradhatunk.

 

Sanoma Budapest Kiadói Rt., 2013


A cikk közvetlen elérhetõségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/10 54-54. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11929

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 328 átlag: 5.53