Sipos Júlia
A kaland és a megélhetés a kelet-nyugati emigráció örök motívumai.
55 perces dokumentumfilmed, a Riksaláz, az Amszterdam utcáin dolgozó magyar riksataxisok
mindennapjait mutatja be. Miből állt a „research” időszak?
Szubjektív szociológiai kutatás volt ez, saját élményből. Egy hétre
kimentem Európa legnagyobb dokumentumfilm fesztiváljára az IDFA-ra. A fesztivál
alatt egy régi újságíró barátomnál húztam meg magam, aki néhány hónapja
barátnőjét követve költözött ki Hollandiába. Nyelvismeret hiányában nehezen
talált „rendes” munkát, az utcán kóborolva futott bele a magyar riksásokba, ő
is kedvet kapott és néhány hónapig köztük dolgozott, Rajta keresztül ismertem
meg a társaság keménymagját, így a filmfesztivál hete lett nekem az első kutatási
időszak. Megragadott, hogy egy eddig feltérképezetlen, magyarul beszélő
szubkultúrát találtam az amszterdami turistagettó közepén, egy zárt és mégis
nagyon vegyes társaságot, akik csak ott és csak akkor alkottak közösséget. Mint
egy western regény mai interpretációja, az aranyláz hatására nyugat felé induló
szedett-vedett karaván, amelyben mindenféle ember összefog egymással egy ígéretes
kaland kedvéért. Pár hónap múlva még egyszer visszatértem forgatás előtt pár
napra, de nagyon dinamikus, mondhatni kaotikus közösség a riksásoké, sokan
mentek, sokan jöttek ezért egyértelművé vált, hogy itt soha nem fog az történni,
amit én szeretnék, felesleges sokat várni, forgatni kell, és közben majd
kialakul.
Hogyan választottátok ki a szereplőket?
2010 és 2011 nyarán 50-60 magyar riksás dolgozott Amszterdamban. A
szereplők kiválasztása is a körülményekből fakadóan improvizatív volt, a
riksások non-stop a belvárosban keringtek, mi pedig a saját bringánkkal
üldöztük őket, közben megismertük a közeget és próbáltunk találkozókat
megszervezni. A szempontrendszerünk inkább filmes volt, mint szociológiai:
egyszerűen a számunkra érdekes emberekre koncentráltunk úgy, hogy közben a „riksaláz
jelenség” lehető legtöbb vetülete megjelenjen a filmen. A riksások köré csoportosuló,
riksához már nem jutott embereket is érdekesnek találtuk, ők a „láz” későbbi
hullámával érkeztek, mint például a filmben megjelenő tojásdobáló magyar
hajléktalan csapat, akikkel se a riksások, se a hollandok nem tudtak mit
kezdeni. Amszterdamban is a város és a társadalom szélére, egy illegális zónába
sodródtak. A film forgatása intenzív és kalandos gyűjtő munka volt, ami óriási
szortírozás után állt össze a vágóasztalon mozaikos szerkezetű filmmé. Engem az
emigráció, mint a személyes életút része foglalkoztatott leginkább. A
sokszázezer emigránst a közbeszéd homogén masszaként kezeli, legfeljebb „orvosokra”
és „diplomás fiatalokra” osztjuk őket. Ezzel szemben a riksások világát én mint
egyedi életutak és erős egyéniségek találkozását tapasztaltam meg, ezért próbáltam
személyes történeteket felkutatni és úgy egymás mellé állítani ezeket az
utakat, hogy összeálljon az amszterdami riksaláz története.
Az amszterdami riksataxisok nemcsak
itthonról, hanem Erdélyből, Brassóból, a Felvidékről jönne. Milyen különbséget
találtatok a motivációjukban, beilleszkedésükben az új kulturális környezetbe?
A magyar riksások közt kevés
budapesti volt, inkább vidéki falvakból, városokból és határon túli magyar
területekről érkeztek. Ez már eleve érdekes volt, összeállt „nagymagyarország”
Amszterdam közepén! Mivel egymáshoz lazán kapcsolódó mini-portrékból építettük
fel a filmet, amelyben mindenkinek megvan a saját története, nehéz születési hely
szerint kategorizálni az emberek motivációját, mert akkor hasonló közhelyekig
juthatunk, mint a filmben megszólaló egyetlen holland riksás: a románok
energikusak, a magyarok szomorúak. Persze ebben is van igazság. Az amszterdami
riksások nagy része Kelet-Közép-Európa gazdaságilag és társadalmilag is
leszakadó, elszegényedő peremterületeiről érkezett, ahonnan lehetőségek,
megélhetés és megfelelő kulturális ingerek hiányában a fiatalok próbálnak
meglépni. Sokan az adott ország nagyvárosai felé indulnak először, de ha ott
sem találják a helyüket, továbbállnak külföldre. Riksásnak az megy el, akinek
nincs lehetősége, hogy egyetemi továbbtanulással, vagy piacképes szaktudással
keressen új célokat, közeget magának Európában, viszont takarítást vagy mezőgazdasági
munkát sem akar végezni, mert az túl unalmas lenne neki. Ha továbbszövöm az
aranyláz analógiát, szereplőink meglepően hasonlóak a Jack London regényekben
feltűnő kalandorokhoz, akik nem tudják pontosan, hogy mit akarnak az élettől,
de abban biztosak, hogy valami egészen mást, mint amit a saját világuk nyújtani
tud nekik. Veszteni valójuk nincs, ezért elindulnak nyugatnak.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2014/10 23-23. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11926 |