rendezõ | színész | operatõr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Fesztivál

Edinburgh

Brit szkript

Simor Eszter

Edinburgh brit filmjei meggyõzõen bizonyítják, ha van eredeti ötlet, kis pénzbõl is lehet jó filmet csinálni.

Mi alapján lesz egy film az év legjobb brit filmje? Az Edinburgh filmfesztivál 20.000 fontot érõ, a legjobb brit játékfilmnek járó Michael Powell-díj jelöltjei között egyes mûveka filmnyelv, a stílus megújítására, vagy egy eredeti ötlet megvalósítására törekedtek, míg mások inkább „britségük”, vagyis jellegzetesen nemzeties témájuk miatt kerülhettek fel a listára. Amint az várható volt, az utóbbi konvencionálisabb darabok alulmaradtak az újító szándékkal szemben, és a díjat végül – a zsûri megfogalmazása szerint – a „legbátrabb”, a Hide and Seek, egy korunk kiábrándult fiataljainak kommunájáról szóló film vitte el.

„Láthatóvá tenni a láthatatlant.” – ezt a lenyûgözõ mutatványt vitte véghez a Castles in the Sky fõszereplõje, Robert Watson Watt. A karaktert ihletõ skót tudós a második világháború kezdetén a brit légierõt segítette gyõzelemre a megszálló németekkel szemben. Egy szerkezettel elõre tudta jelezni a szemmel még nem látható, támadó repülõket; vagyis feltalálta a radart. Az alapötlet szellemes, hiszen a mozi teljes léte épül erre a szemfényvesztésre: minden film egy láthatatlan történetet tesz láthatóvá a vetítõteremben. Sajnos a rendezõ nem volt elég ügyes bûvész ahhoz, hogy a lenyûgözõ innováció történetébõl kellõen izgalmas filmet varázsoljon. A nyitójelenet túl sokat ígér azzal, hogy a britek eredetileg egy halálsugarat akartak tervezni a németek ellen, ám végül feszült thriller helyett, csak hétköznapi dráma született. Gillies MacKinnon rendezõ valószínûleg a szerinte kellõen el nem ismert feltalálónak akart emléket állítani. Anélkül is unalmasan mesél a britek nagy találmányáról, hogy közben bármilyen technikai részletbe belemenne, így csak annyi újdonságot tudunk meg, hogy a villámként bevillanó, korszakalkotó gondolatok leginkább krikettezés közben születnek. A rádióhullámok viselkedésének ismertetése helyett, a rendezõ Watson stresszes érzelmi állapotának ábrázolására helyeztea hangsúlyt: a feltalálót karrierjében a projektet mindenáron szabotálni akaró, rivális fizikus tartja sakkban, míg magánéletében a munka idejére magára maradt felesége zsarolja érzelmileg. Az országát mentõ hõsbõl így lesz hanyag férj, akinek a haza szolgálatában végzett titkos küldetése veszélybe sodorja egyébként tökéletesen harmonikus házasságát. A low-budget film ügyesen leplezi a szûkös anyagiakat; a háborús jelenetek bemutatásához archív felvételeket használ, a belsõ díszletek és az igényes (bár néha talán túlzottan figyelemelterelõ) jelmezek szépen megidézik a korszakot.

Guy és Matt Pitt filmje tökéletes példa arra, hogyan lehet egy egyszerû ötletbõl, kiválóan megírt forgatókönyv segítségével, a kevés pénz ellenére is remek filmet csinálni. A Greyhawk– a film rövid összefoglalója szerint – arról szól, hogy „egy férfi elveszíti a legjobb barátját, hogy megtalálja önmagát.” A férfi vak, elvesztett barátja pedig a vakvezetõ kutyája. Annak ellenére, hogy nem lát, Mal egyáltalán nem elesett, sajnálatraméltó figura (a nyitójelenetben épp szex után találkozunk vele elõször), hanem egy erõs, Afganisztánt megjárt katona, aki senkitõl nem fogad el segítséget. Mikor Quince, a kutyája eltûnik, Mal mégis kénytelen embertársai segítségét kérni. A sztereotípiáktól mentes, háromdimenziós karakter kutyakeresõ kálváriáját az alkotók olyan jó arányérzékkel építik fel – tökéletesen eltalálva az érzelmi tetõpontokat –, hogy a filmet az azt követõ közönségtalálkozón az egyik nézõ egy shakespeare-i szonetthez hasonlította. Mal szerepe talán jó lehetõséget biztosíthatott volna egy vak színész bemutatkozására, de az alkotótestvérek kifejezetten hangsúlyozták, hogy mennyire a karakter személyiségét és nem a rokkantságát szerették volna kiemelni. Matt Pitt forgatókönyvíró húsvér karaktert alkotott Malból; vakságával járó magányát és izoláltságát pedig a rendezõ Guy Pitt vizuális eszközökkel és felerõsített hangeffektekkel érzékelteti. A nézõ térérzékelését a nézõpont elbizonytalanításával, a szándékosan félrefókuszált képekkel torzítják: ahogy Mal folyamatosan biztos pontot keres a térben a tájékozódáshoz, ugyanígy a nézõ is próbálja a képen megtalálni a fókuszt. Gyakran pedig nem is a kép, hanem a hang – egy helyére csattanó melltartó pánt, vagy a vízforraló kattanása – segítségével orientálódunk. Az egyébként thrillerként kategorizált egyszerû történet beváltja a mûfajhoz fûzött elvárásokat – miközben a lepusztult brit lakótelep sorvasztó szürkesége és fenyegetõ üressége úgy vág a nézõ szívébe, mint Mal kezébe az üvegszilánk, amibe a házak mellett összehordott szemétben beletenyerel.

Szintén problémás brit tinédzserek ihlették Antony Petrou filmjét; a We Are Monster azonban egy valóban megtörtént esetet dolgoz fel. Robert Stewart, a felthami javítóintézetbe zárt fiatalkorú bûnözõ, 2000-ben meggyilkolta a cellatársát. Az eset azért is keltett hatalmas felháborodást, mert a korábban már erõszakos cselekedeteket elkövetõ Stewart rasszista nézeteit is nyíltan kifejezte, de a javítóintézetben mégis egy szobába tették a muszlim Zahid Mubarekkel. A piti lopásért elítélt Mubareknek ráadásul csak órái voltak a szabadulásig. A tragédia egyszerre irányította a figyelmet az intézet és az ott dolgozók alkalmatlanságára és mutatott rá egy súlyos társadalmi problémára, a rasszizmusra. A We Are Monster alapvetõen hûen ragaszkodik a valós eseményekhez, és minden egyes képkockájáról kiált a szándék, hogy a Mubarek családnak szeretne igazságot szolgáltatni. Ezt pedig nem a gyilkos megítélésével, inkább a gyilkosságig vezetõ okok, a motiváció feltérképezésével kívánja elérni. Magát a gyilkosságot a film már a nyitójelenetben megmutatja, így a szerkezetével is arra irányítja a figyelmet, hogy a fõhõs hogyan jut el a gyilkosság elkövetéséhez, és a szörnyû tett végül keretbe is zárja a filmet. A történet szinte kizárólag Stewart önmagával folytatott dialógjaiból épül fel. Petrou azzal érzékelteti a fiú mentális betegségét, hogy a nézõ szeme elõtt is megelevenedik gonosz alteregója, aki többes szám elsõ személyben beszél, (innen a szándékosan elrontott cím) és folyamatosan uszítja „magukat” a gyilkosságra. A We Are Monster egyszereplõs, erõsen színpadias játék. Stewart mindkét alteregóját Leeshon Alexander alakítja, aki a rendezõ oldalán a forgatókönyv megírásában is részt vett. A film leginkábba nyelvezetével sokkol. Stewart gyûlölettõl fûtött, leplezetlenül rasszista, fröcsögõ szólamai azok, amik valójában félelmet keltenek: olyan rettenetesen sértõ, tabunak számító szavak áradata, aminek a hétköznapi ember ritkán fültanúja. A dialógusok azonban – a sokkoló rasszista tartalom ellenére – repetitívvé válnak és a film nem teremti meg kellõ erõvel az alaptörténetben rejlõ feszültséget.

A fesztivál legkiemelkedõbb darabjának Uberto Pasolini filmje bizonyult: a Still Life tavaly Velencében már elnyerte a legjobb rendezésért járó díjat. Az olasz származású, de az Egyesült Királyságban élõ rendezõ filmje egy kis brit hivatalnokról szóló egyszereplõs kamaradráma. John May (Eddie Marsan) munkája, hogy felkeresse azoknak az elhunyt személyeknek a hozzátartozóit, akik magányosan haltak meg: megszervezi a temetéseket, egyedül végig ácsorogja a szertartásokat, még a – számára ismeretlen – halottak nekrológját is õ írja. A magányos, minden szürke hétköznapot ugyanúgy élõ férfit egy napon kimozdítja egyhangúságából, hogy olyan elhunythoz hívják, aki pont a vele szemközti házban élt. A „személyes” kötõdés miatt John May elhatározza, hogy ebbe a rendkívüli és egyben utolsó esetébe mindent belead, és bármi áron felkutatja az elhunyt hozzátartozóit. A küldetéstudat izgalmában elõbújik csigaházából és korábban elképzelhetetlennek tartott dolgokat is megtesz: forró csokit szürcsöl tea helyett, szembeszáll a fõnökével, randira hív egy lányt... Uberto Pasolini minden apró részletében finom és precízen kidolgozott rendezése lehetõséget ad a színészi játék maximális kibontakozására. Szinte hihetetlen, de a rendezõ a történet végkifejletébe még a természetfelettit is olyan gyönyörûen simítja bele, hogy az még a legszkeptikusabb nézõk szívét is megolvasztja.

Négy ember áll körül egy kihalt mezõn egy égõ koporsót – ez a kép nyitja a fesztivál legbátrabbnak és egyben fõdíjasnak ítélt filmjét, a Hide and Seek-et. Aki a pogány rítusokat felidézõ képek alapján A vesszõbõl font emberhez hasonló õrületre számít, gyorsan csalódni fog. Bár meztelen testeken itt is legeltethetjük a szemünket, Joanna Coates filmje a horror elemeitõl teljesen mentes; esztétikusan fényképezett, csendes szemlélõdés egy idillinek ábrázolt utópiáról. Négy londoni fiatal – két fiú és két lány – leköltözik az egyikük vidéki házába, hogy ott a modern élet minden vívmányától, szabályától és kötelezettségétõl megszabadulva, egy kommunában éljenek. A napot tollaslabdázással, az estét egymás szórakoztatására szánt színpadi játékok elõadásával töltik. A hálószobát éjszakára vetésforgó alapján foglalja el az aznapra kijelölt pár. Nem tudjuk, hogy az y-generáció négy fiatalja olyannyira kiábrándult-e a modern világból, hogy megpróbál egy ezzel teljesen ellentétes utópiát megvalósítani, vagy a társadalmi érdektelenség „Élj a mának!” gondolatának megvalósulását látjuk a melankolikus hippik világból való kivonulásában – az alkotók karaktereik múltját és motivációját tökéletesen nyitva hagyják. A múlt egyszer próbál beférkõzni az izolált idillbe: váratlanul felbukkan az egyik lány volt barátja. De az ötödik idegen amilyen hirtelen jött, olyan gyorsan ki is száll a történetbõl; a csoport teljesen sértetlenül kerül ki a külvilággal való megmérettetésbõl. Testi-lelki harmóniájuk szinte már irritálóan tökéletes: a kis házat körülvevõ vidéken soha nem esik az esõ, folyton süt a nap, mindig van ennivaló és a „pénz” ismeretlen probléma. A csoportnak a betolakodón túl némi kezdeti szégyenlõséget, majd késõbb egy kis féltékenységet kell legyõznie. Az elért és sikeresen megtartott idill: a virgonc játékok, a vonzó elõadók és a napfényes környezetbõl áradó báj impozáns képeken keresztül sugárzik a nézõ felé. Szinte már irigyek vagyunk. Így is élhetnénk.


A cikk közvetlen elérhetõségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/10 50-51. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11916

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 285 átlag: 5.43