Simor Eszter
Edinburgh brit filmjei meggyõzõen bizonyítják, ha van eredeti ötlet, kis pénzbõl is lehet jó filmet csinálni.
Mi alapján lesz egy film az év legjobb brit
filmje? Az Edinburgh filmfesztivál 20.000 fontot érõ, a legjobb brit
játékfilmnek járó Michael Powell-díj jelöltjei között egyes mûveka filmnyelv, a
stílus megújítására, vagy egy eredeti ötlet megvalósítására törekedtek, míg
mások inkább „britségük”, vagyis jellegzetesen nemzeties témájuk miatt kerülhettek
fel a listára. Amint az várható volt, az utóbbi konvencionálisabb darabok
alulmaradtak az újító szándékkal szemben, és a díjat végül – a zsûri
megfogalmazása szerint – a „legbátrabb”, a Hide
and Seek, egy korunk kiábrándult fiataljainak kommunájáról szóló film vitte
el.
„Láthatóvá tenni a
láthatatlant.” – ezt a lenyûgözõ mutatványt vitte véghez a Castles in the Sky fõszereplõje, Robert Watson Watt. A karaktert ihletõ
skót tudós a második világháború kezdetén a brit légierõt segítette gyõzelemre a
megszálló németekkel szemben. Egy szerkezettel elõre tudta jelezni a szemmel még
nem látható, támadó repülõket; vagyis feltalálta a radart. Az alapötlet szellemes,
hiszen a mozi teljes léte épül erre a szemfényvesztésre: minden film egy
láthatatlan történetet tesz láthatóvá a vetítõteremben. Sajnos a rendezõ nem
volt elég ügyes bûvész ahhoz, hogy a lenyûgözõ innováció történetébõl kellõen
izgalmas filmet varázsoljon. A nyitójelenet túl sokat ígér azzal, hogy a britek
eredetileg egy halálsugarat akartak tervezni a németek ellen, ám végül feszült
thriller helyett, csak hétköznapi dráma született. Gillies MacKinnon rendezõ valószínûleg
a szerinte kellõen el nem ismert feltalálónak akart emléket állítani. Anélkül
is unalmasan mesél a britek nagy találmányáról, hogy közben bármilyen technikai
részletbe belemenne, így csak annyi újdonságot tudunk meg, hogy a villámként
bevillanó, korszakalkotó gondolatok leginkább krikettezés közben születnek. A
rádióhullámok viselkedésének ismertetése helyett, a rendezõ Watson stresszes érzelmi
állapotának ábrázolására helyeztea hangsúlyt: a feltalálót karrierjében a projektet
mindenáron szabotálni akaró, rivális fizikus tartja sakkban, míg magánéletében
a munka idejére magára maradt felesége zsarolja érzelmileg. Az országát mentõ
hõsbõl így lesz hanyag férj, akinek a haza szolgálatában végzett titkos
küldetése veszélybe sodorja egyébként tökéletesen harmonikus házasságát. A low-budget
film ügyesen leplezi a szûkös anyagiakat; a háborús jelenetek bemutatásához archív
felvételeket használ, a belsõ díszletek és az igényes (bár néha talán túlzottan
figyelemelterelõ) jelmezek szépen megidézik a korszakot.
Guy és Matt Pitt filmje tökéletes
példa arra, hogyan lehet egy egyszerû ötletbõl, kiválóan megírt forgatókönyv segítségével,
a kevés pénz ellenére is remek filmet csinálni. A Greyhawk– a film rövid összefoglalója szerint – arról szól, hogy „egy
férfi elveszíti a legjobb barátját, hogy megtalálja önmagát.” A férfi vak,
elvesztett barátja pedig a vakvezetõ kutyája. Annak ellenére, hogy nem lát, Mal
egyáltalán nem elesett, sajnálatraméltó figura (a nyitójelenetben épp szex után
találkozunk vele elõször), hanem egy erõs, Afganisztánt megjárt katona, aki
senkitõl nem fogad el segítséget. Mikor Quince, a kutyája eltûnik, Mal mégis kénytelen
embertársai segítségét kérni. A sztereotípiáktól mentes, háromdimenziós
karakter kutyakeresõ kálváriáját az alkotók olyan jó arányérzékkel építik fel –
tökéletesen eltalálva az érzelmi tetõpontokat –, hogy a filmet az azt követõ közönségtalálkozón
az egyik nézõ egy shakespeare-i szonetthez hasonlította. Mal szerepe talán jó
lehetõséget biztosíthatott volna egy vak színész bemutatkozására, de az alkotótestvérek
kifejezetten hangsúlyozták, hogy mennyire a karakter személyiségét és nem a rokkantságát
szerették volna kiemelni. Matt Pitt forgatókönyvíró húsvér karaktert alkotott
Malból; vakságával járó magányát és izoláltságát pedig a rendezõ Guy Pitt
vizuális eszközökkel és felerõsített hangeffektekkel érzékelteti. A nézõ
térérzékelését a nézõpont elbizonytalanításával, a szándékosan félrefókuszált
képekkel torzítják: ahogy Mal folyamatosan biztos pontot keres a térben a
tájékozódáshoz, ugyanígy a nézõ is próbálja a képen megtalálni a fókuszt.
Gyakran pedig nem is a kép, hanem a hang – egy helyére csattanó melltartó pánt,
vagy a vízforraló kattanása – segítségével orientálódunk. Az egyébként thrillerként
kategorizált egyszerû történet beváltja a mûfajhoz fûzött elvárásokat –
miközben a lepusztult brit lakótelep sorvasztó szürkesége és fenyegetõ üressége
úgy vág a nézõ szívébe, mint Mal kezébe az üvegszilánk, amibe a házak mellett
összehordott szemétben beletenyerel.
Szintén problémás brit
tinédzserek ihlették Antony Petrou filmjét; a We Are Monster azonban egy valóban megtörtént esetet dolgoz fel. Robert
Stewart, a felthami javítóintézetbe zárt fiatalkorú bûnözõ, 2000-ben
meggyilkolta a cellatársát. Az eset azért is keltett hatalmas felháborodást,
mert a korábban már erõszakos cselekedeteket elkövetõ Stewart rasszista nézeteit
is nyíltan kifejezte, de a javítóintézetben mégis egy szobába tették a muszlim
Zahid Mubarekkel. A piti lopásért elítélt Mubareknek ráadásul csak órái voltak a
szabadulásig. A tragédia egyszerre irányította a figyelmet az intézet és az ott
dolgozók alkalmatlanságára és mutatott rá egy súlyos társadalmi problémára, a
rasszizmusra. A We Are Monster alapvetõen
hûen ragaszkodik a valós eseményekhez, és minden egyes képkockájáról kiált a
szándék, hogy a Mubarek családnak szeretne igazságot szolgáltatni. Ezt pedig nem
a gyilkos megítélésével, inkább a gyilkosságig vezetõ okok, a motiváció
feltérképezésével kívánja elérni. Magát a gyilkosságot a film már a
nyitójelenetben megmutatja, így a szerkezetével is arra irányítja a figyelmet,
hogy a fõhõs hogyan jut el a gyilkosság elkövetéséhez, és a szörnyû tett végül
keretbe is zárja a filmet. A történet szinte kizárólag Stewart önmagával folytatott
dialógjaiból épül fel. Petrou azzal érzékelteti a fiú mentális betegségét, hogy
a nézõ szeme elõtt is megelevenedik gonosz alteregója, aki többes szám elsõ
személyben beszél, (innen a szándékosan elrontott cím) és folyamatosan uszítja „magukat”
a gyilkosságra. A We Are Monster egyszereplõs,
erõsen színpadias játék. Stewart mindkét alteregóját Leeshon Alexander
alakítja, aki a rendezõ oldalán a forgatókönyv megírásában is részt vett. A
film leginkábba nyelvezetével sokkol. Stewart gyûlölettõl fûtött, leplezetlenül
rasszista, fröcsögõ szólamai azok, amik valójában félelmet keltenek: olyan rettenetesen
sértõ, tabunak számító szavak áradata, aminek a hétköznapi ember ritkán
fültanúja. A dialógusok azonban – a sokkoló rasszista tartalom ellenére – repetitívvé
válnak és a film nem teremti meg kellõ erõvel az alaptörténetben rejlõ
feszültséget.
A fesztivál
legkiemelkedõbb darabjának Uberto Pasolini filmje bizonyult: a Still Life tavaly Velencében már elnyerte
a legjobb rendezésért járó díjat. Az olasz származású, de az Egyesült
Királyságban élõ rendezõ filmje egy kis brit hivatalnokról szóló egyszereplõs
kamaradráma. John May (Eddie Marsan) munkája, hogy felkeresse azoknak az
elhunyt személyeknek a hozzátartozóit, akik magányosan haltak meg: megszervezi
a temetéseket, egyedül végig ácsorogja a szertartásokat, még a – számára
ismeretlen – halottak nekrológját is õ írja. A magányos, minden szürke
hétköznapot ugyanúgy élõ férfit egy napon kimozdítja egyhangúságából, hogy
olyan elhunythoz hívják, aki pont a vele szemközti házban élt. A „személyes”
kötõdés miatt John May elhatározza, hogy ebbe a rendkívüli és egyben utolsó
esetébe mindent belead, és bármi áron felkutatja az elhunyt hozzátartozóit. A
küldetéstudat izgalmában elõbújik csigaházából és korábban elképzelhetetlennek
tartott dolgokat is megtesz: forró csokit szürcsöl tea helyett, szembeszáll a
fõnökével, randira hív egy lányt... Uberto Pasolini minden apró részletében
finom és precízen kidolgozott rendezése lehetõséget ad a színészi játék maximális
kibontakozására. Szinte hihetetlen, de a rendezõ a történet végkifejletébe még
a természetfelettit is olyan gyönyörûen simítja bele, hogy az még a legszkeptikusabb
nézõk szívét is megolvasztja.
Négy ember áll körül egy
kihalt mezõn egy égõ koporsót – ez a kép nyitja a fesztivál legbátrabbnak és
egyben fõdíjasnak ítélt filmjét, a Hide
and Seek-et. Aki a pogány rítusokat felidézõ képek alapján A vesszõbõl font emberhez hasonló
õrületre számít, gyorsan csalódni fog. Bár meztelen testeken itt is
legeltethetjük a szemünket, Joanna Coates filmje a horror elemeitõl teljesen
mentes; esztétikusan fényképezett, csendes szemlélõdés egy idillinek ábrázolt
utópiáról. Négy londoni fiatal – két fiú és két lány – leköltözik az egyikük
vidéki házába, hogy ott a modern élet minden vívmányától, szabályától és kötelezettségétõl
megszabadulva, egy kommunában éljenek. A napot tollaslabdázással, az estét egymás
szórakoztatására szánt színpadi játékok elõadásával töltik. A hálószobát éjszakára
vetésforgó alapján foglalja el az aznapra kijelölt pár. Nem tudjuk, hogy az y-generáció négy fiatalja olyannyira
kiábrándult-e a modern világból, hogy megpróbál egy ezzel teljesen ellentétes utópiát
megvalósítani, vagy a társadalmi érdektelenség „Élj a mának!” gondolatának megvalósulását
látjuk a melankolikus hippik világból való kivonulásában – az alkotók
karaktereik múltját és motivációját tökéletesen nyitva hagyják. A múlt egyszer próbál
beférkõzni az izolált idillbe: váratlanul felbukkan az egyik lány volt barátja.
De az ötödik idegen amilyen hirtelen jött, olyan gyorsan ki is száll a
történetbõl; a csoport teljesen sértetlenül kerül ki a külvilággal való
megmérettetésbõl. Testi-lelki harmóniájuk szinte már irritálóan tökéletes: a kis
házat körülvevõ vidéken soha nem esik az esõ, folyton süt a nap, mindig van
ennivaló és a „pénz” ismeretlen probléma. A csoportnak a betolakodón túl némi
kezdeti szégyenlõséget, majd késõbb egy kis féltékenységet kell legyõznie. Az
elért és sikeresen megtartott idill: a virgonc játékok, a vonzó elõadók és a napfényes
környezetbõl áradó báj impozáns képeken keresztül sugárzik a nézõ felé. Szinte
már irigyek vagyunk. Így is élhetnénk.
A cikk közvetlen elérhetõségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2014/10 50-51. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11916 |