rendezõ | színész | operatõr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Kritika

Két nap, egy éjszaka

A jólét peremén

Báron György

A Dardenne-filmekben megszokott erkölcsi dilemma helyett ez alkalommal mindössze ezer euró a tét.

A Dardenne-fivérek új filmje ismét Liège lepusztult külvárosába, Seraing-be visz minket. Ismét, írom, mert aki látta gazdag életmûvük eddigi figyelemreméltó darabjait, annak ismerõs tájak ezek. S ezúttal is, mint eddig, meghatározzák a mû témáját és hangvételét. A vallon Seraing több egyszerû településnél. A jóléti Belgium szegényháza ez, lecsúszott egzisztenciák lakhelye. Az a tény, hogy az alkotók makacsul vissza-visszatérnek ide, önmagában mutatja, hogy mûveiket erõs szociális elkötelezettség hatja át. A dokumentumfilmesként indult fivérek egyszerû, realista történeteket mesélnek el, egyszerû, realista stílusban. Munkáik a neorealista igazmeséket idézik, ám a szegénység, a nélkülözés náluk csak kiindulópont, amelynek szorításában élesebben merülnek fel a morális dilemmák, s túl ezen, az élet végsõ kérdései. Ennyiben ez a szaggatott, puritán, gyakran repetitív elbeszélésmód a traszcendentális filmnyelv megteremtõinek, az általuk is elõszeretettel emlegetett Bressonnak vagy Ozunak a minimalizmusát idézi. Minden filmjük mélyén ott lüktet a bûn, az azt követõ bûntudat, majd a bûnhõdés és a megtisztulás.

A Két nap, egy éjszaka jellegzetes Dardenne-mû, azzá teszi a helyszín, a nyomorúságos lakótelep, a laza, rugalmas kézikamera használata, s a történet, amely ezúttal is a pénz körül forog. Ám hiányzik belõle mindaz, ami a korábbi munkáikban az egyszerû történeteknek metafizikai dimenziót adott: a bûn és bûnhõdés motívuma. Az egyszálú sztori – mint a cím is utal rá – egyetlen hétvége alatt pereg le. Ennyi ideje van Sandrának, az ifjú hõsnõnek, hogy rábeszélje kollégáit, mondjanak le ezer eurós prémiumukról, s ily módon tegyék lehetõvé, hogy õt visszavegyék a munkahelyére. A cég igazgatója ugyanis választás elé állítja a dolgozókat: ragaszkodnak-e továbbra is a lány betegsége alatt végzett jövedelmezõ pluszmunkához, vagy arra szavaznak, hogy Sandra üljön vissza a székébe, elveszítve ezzel bónuszukat. Erre a kézenfekvõ dramaturgiai kiindulópontra épül aztán a történet: Sandra, többnyire férje autóján, felkeresi munkatársait, váltakozó szerencsével; van, akinél visszautasítással, van, akinél megértéssel, van, akinél zavart, tétova mellébeszéléssel találkozik. Olyan ez a bóklászás a városban, mint a Biciklitolvajokban a hõs és gyereke makacs kutatása az ellopott kerékpár után (Sandrát is gyakran elkíséri a kislánya). Dardenne-ék korábbi munkáiban a pénz, pontosabban annak a hiánya csak a katalizátora volt az erkölcsi dilemmáknak. Az anyagi gondok nyomán gyilkosság és árulás fakadt fel, vagyis a történetek tétje mindig több volt, mint a puszta pénzszerzés. Ebbõl a szempontból a filmjeik a neorealista elõdök közül inkább a moralista-metafizikus Rossellini, mint a szociálisan érzékenyebb de Sica munkáira hajaztak. Ehhez képest a Két nap, egy éjszaka tétje mindössze ezer euro, pontosabban annyi, sikerül-e hõsnõnknek ezen az áron visszakapnia az állását. Ám ami a Biciklitolvajokban még élet-halál kérdése volt, ezúttal korántsem az. Egyet kell értenünk Antonionival, aki a neorealizmus alkonyán azt mondta, a modern jóléti társadalmakban már nem szólhat egy film kizárólag arról, hogy a hõs megtalálja-e a kerékpárját. Az igazi kérdés az, mi a helyzet, ha megtalálta: jobb, tartalmasabb-e pusztán ettõl az élet. Nos, Dardenne-ék új mûve mintha Antonioni tézisét illusztrálná. Az ottani szegénység innen nézvést inkább tisztes középosztálybeli jólétnek látszik, rendesen berendezett lakással-házzal, jó autóval – nem igazán érezzük ezért a drámai tét súlyát. Lehet, persze, péterfillérekért is elárulni a másikat, vagy küzdeni szakadásig, ám ez inkább a neurotikus-depressziós hõsnõ betegségébõl fakadó mániának tûnik, mint valódi sorstragédiának.

Ebbõl adódik, hogy mind a hõsnõ, mind a többi szereplõ karaktere a korábbi Dardenne-filmekhez képest egydimenziós, szinte semmi nem tudunk meg róluk, azon kívül, hogy ragaszkodnak vagy sem a prémiumukhoz. Az eddig sztárdívaként tündökölt Marion Cotillard ebben a szokatlan szerepében is lenyûgözõ: nála szürkébb-egyszerûbb munkáslánnyal a csepeli héven sem találkozhatunk. Dardenne-ék állandó operatõre, Alain Marcoen rugalmas kézikamerával, hosszú snittekben követi õt útján, csönget be vele az otthonokba, élõ, lüktetõ kapcsolatba lépve a helyszínekkel és a szereplõkkel, úgy, ahogy ez az évek során a Dardenne-mozi stiláris védjegyévé vált. 

 

KÉT NAP, EGY ÉJSZAKA (Deux jours, une nuit) belga, 2014. Rendezte és írta: Jean-Pierre és Luc Dardenne. Kép: Alain Marcoen. Szereplõk: Marion Cotillard (Sandra), Fabrizio Rongione (Manu), Catherine Salée (Juliette), Pili Groyne (Estelle). Gyártó: Les Films du Fleuve. Forgalmazó: Mozinet Kft. Feliratos. 95 perc.


A cikk közvetlen elérhetõségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/10 56-56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11913

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 393 átlag: 5.37