Kovács Kata
Endless
Love – amerikai, 2014. Rendezte: Shana Feste. Írta: Scott Spencer regénye
alapján Joshua Safran. Kép: Andrew Dunn. Zene: Christophe Beck. Szereplők: Alex
Pettyfer (David), Gabriella Wilde (Jade), Bruce Greenwood (Hugh), Joely
Richardson (Anne), Robert Patrick (Harry). Gyártó: Bluegrass Films / Fake Empre
/ Universal. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Szinkronizált.
105 perc.
„Ints búcsút az ártatlanságnak” – így szól
a Franco Zeffirelli 1981-es melodrámájából készült remake, a Végtelen szerelem mottója, melyet Shana
Feste (Reflektorfény) az idei Valentin
napra készített. Jade és David szerelme mindkét filmben klasszikus Rómeó és Júlia-felnövéstörténet, némi
osztálykülönbséggel. Míg azonban Zeffirellinél az alapvető konfliktus – bár a
lány bohém családja és David konzervatív szülei között ugyancsak megvan a
feszültség – a fiú kiszámíthatatlan tetteiből fakad, a mostani változat a két
fiatal kapcsolatára, neveltetésükre, a hátterük közötti különbségre fekteti a
hangsúlyt. Közös jövőjük lehetetlensége mellett érvel Jade apja, akinek kapóra
jönnek David dühkitörései, hogy egy távoltartási végzéssel szétválassza a két
fiatalt. Mindkét film a szerelmesek szétválaszthatatlanságát hangsúlyozza,
valamint, hogy a fiú ártatlan: akármit is tesz, nem hisszük, hogy
javíthatatlan, csupán a körülmények áldozata. Zeffirelli szerzői kézjegyei, a
melodrámai motívumok, az önirónia-mentes, negédes romantika, az eleve
elrendeltség és hősei ártatlan szépségének hangsúlyozása tinimozira áthangolva
vándorolt át a 2014-es filmbe.
A film elején Jade jól nevelt
úrilány, aki a szüleinek él, az orvosira készül és a családdal együtt próbál
túllépni testvére tragikus elvesztésén. Daviddel való romantikus megismerkedése
fordulópontot hoz a lány életébe, szellemi és szexuális értelemben is
felszabadul. Ugyanakkor a család élete is megváltozik, a féltékeny apa ugyanis
nem nyugszik bele, hogy a lánya a nyári szünidő idejére az orvosi gyakorlat
helyett a bulizást és a randizást választja. A megismerkedés és a felszabadulás
története a szerelem halhatatlanságát hangsúlyozó Zeffirellinél alig látszik,
az apa-lánya vonzalom és Jade anyjának szerelme David iránt viszont a mostani
változatban sokkal visszafogottabb. A dramaturgiai hangsúlyeltolások mellett a
két film közötti fő különbség, hogy míg Zeffirelli súlyos tragédiába torkolló
melodrámát készített, a mostani verzió egy melodrámai elemekkel átszőtt,
Bálint-napi románc.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2014/03 59-60. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11861 |