Kránicz Bence
Prince Avalanche – amerikai, 2013. Rendezte: David Gordon Green. Kép: Tim Orr. Zene: Explosions in the Sky és David Wingo. Szereplők: Paul Rudd (Alvin), Emile Hirsch (Lance). Gyártó: Muskat Filmed Productions / Rough House Pictures. Forgalmazó: Cirkó Film Kft. Feliratos. 94 perc.
A tavalyi berlini fesztiválbemutató után a kritikák a gyökerekhez való visszatérésként ünnepelték David Gordon Green filmjét, amellyel a rendező újra megtalálja a könnyed szórakoztatás kedvéért odahagyott szerzői hangját. Mielőtt leigazolta volna Judd Apatow komédiagyára, Green a porlepte amerikai kisvárosok szűk baráti/családi közösségeinek halk szavú krónikásaként vált ismertté a független filmes színtéren. Pasztelles melodrámai világát Hollywoodban harsányabb színekkel festette alig felismerhetővé, a Prince Avalanche azonban újra az egymásra utalt vidéki vesztesek „se veled, se nélküled” kapcsolatát állítja középpontba.
A visszanyert alkotói önazonosság ünnepének apró szépséghibája, hogy Green mozija első látásra nem több az izlandi Bármerre jelenethű másolatánál. Kétségtelen, hogy a 2011-es eredeti történet pontosan illeszkedik az amerikai rendező portfóliójába: az isten háta mögé kivezényelt, szögesen eltérő világképpel rendelkező útkarbantartó-páros szerelmi csalódásokkal, ébredező felelősségtudattal és méregerős párlatokkal fűszerezett egynyári históriájában az intim beszélgetéseknek, feltörő indulatoknak és jelentéses természeti képeknek egyaránt helye van. A főszereplők tudnak is élni a lehetőséggel, Paul Rudd apró, visszafogott eszközökkel hozza közel a nézőhöz a színtelenebbnek tűnő Alvin karakterét, miközben Emile Hirsch tanítani valóan igazít el abban, hogy mikor röhögjünk az általa játszott kisvárosi dzsigolón, és mikor vegyük komolyan. Szerencsére a rendező sem éri be szolgai remake-kel: az amerikai verzióban hőseink egy erdőtűz után állítják helyre a texasi utakat, barátságuk alakulását a rommá lett otthonok kísérteties kulisszái és a semmiből új életet építő helyiek humoros-szívszorító epizódjai ellenpontozzák. Emberek, akik mintha ott sem lennének, kapcsolatok, amik talán ki sem alakulnak: ezt az illékony, költői közeget teremti meg mesterien a Prince Avalanche, ami így saját jogán is maradandó élménnyé válik.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2014/03 56-57. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11854 |