rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

A plebejus herceg

Csiger Ádám

Il principe abusivo – olasz, 2013. Rendezte és írta: Alessandro Siani. Kép: Paolo Cornera. Zene: Umberto Scipione. Szereplők: Alessandro Siani (Antonio), Sarah Felberbaum (Letizia), Christian de Sica (Anastasio), Serena Autieri (Jessica). Gyártó: Cattleya. Forgalmazó: Cinenuovo. Feliratos. 95 perc.

 

A Leone, Bava és Argento nevével fémjelzett, világhírű olasz zsánerfilm a múlté, az ország tömegkultúrájának hanyatlásából csak az elnyűhetetlen vígjáték került ki túlélőként, és vált uralkodóvá még a művészfilmben és drámában alkotó rendezőik sem idegenkednek a posztmodern komikumtól (Il Divo, Reality). Az olasz dramedy témái aktuális szociális problémák: a Reality a valóságshow-kultusz társadalomkritikája, az Előtted az élet a fiatal bölcsészek szép reményeit mutatja be. A plebejus herceg bonyodalmát ugyancsak munkanélküliség és társadalmi egyenlőtlenség adja, szatirikus élének célpontja ezúttal is napjaink karrierista celeb-kultúrája, a műfajképlet azonban a Lubitsch-féle tündérmese romkom felé tendál.

Egy hanyatló királyi család örökösnője hírnévre vágyik, udvarmestere szerint viszont csak egy „A szép és a szörnyeteg”-jellegű bulvársztorival keltheti fel a nép figyelmét: színleg nászra kell lépnie egy hozzá legkevésbé illő, alacsonysorú férfival. A napjait bárányfelhő-bodorítóként tengető Antonio gyorstalpaló etikett-képzést kap (a My Fair Lady stílusában), ám a neveletlen herceg végül magához ragadja az irányítást mentora és a konspiráló elit fölött.

Alessandro Siani színészként és forgatókönyvíróként kezdte karrierjét, de mára szerzői kiváltságokat harcolt ki magának. Főszereplőként is jegyzett debütáló rendezése példaértékű posztmodern romkom önironikus kikacsintásokkal (lásd a musical-szcénát az Ének az esőben módjára). Válság idején mindig népszerű az eszképista, glamúros tündérmese, a derűlátó komédia és a gazdag réteg (osztálykülönbségekre építő humorral való) kifigurázása. A filmbeli mesterséges románchoz hasonlóan a precíz sikerfilm-recept is garantáltan hozza a várt szenzációt.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/03 55-56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11852

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 532 átlag: 5.66