Csiger Ádám
A nagyfőnök (Tang shan da xiong) – hongkongi, 1971. Rendezte: Wei Lo. Szereplők: Bruce Lee, James Tien, Maria Yi. 100 perc.
Sose hátrálj meg! (Never Back Down) – amerikai, 2008. Rendezte: Jeff Wadlow. Szereplők: Sean Faris, Djimon Hounsou, Amber Heard. 110 perc.
Brooklyn törvényei (Brooklyn Rules) – amerikai, 2007. Rendezte: Michael Corrente. Szereplők: Freddie Prinze Jr., Alec Baldwin, Mena Suvari. 99 perc.
Forgalmazó: ADS Service.
Ha van bármi közös jelen összeállítás három filmjében, nem az akciófilm zsánere az. A nagyfőnök és a Sose hátrálj meg! harcművészeti, a Brooklyn törvényei pedig gengszterfilm – utóbbit nehéz összetéveszteni egy akciómozival. Mindazonáltal a három film egy csomagba terelése nem feltétlenül baklövés, ugyanis vannak hasonló elemeik.
A Bruce Lee áttörését hozó filmet nem kell bemutatni, A nagyfőnöknek legfeljebb a hatása alábecsült: Rodriguez akciómozijaira nem csak Woo hatott a hongkongi filmkultúrából. A Sose hátrálj meg! egyik hőse tisztelettel hivatkozik Lee-re, e film A nagyfőnök posztmodern, kortárs ifjúsági változataként jellemezhető. Készítője, Jeff Wadlow munkássága Kevin Williamson hatását mutatja: a Cry Wolf – Kiálts farkast a Sikoly koppintása, de a Kick-Ass 2. hangvétele ugyancsak önironikusan tudálékos. A direktor idézi a Harcosok klubját is, a hős neve Tyler, az antagonista kiköpött mása a Brad Pitt által megformált figurának. A Williamson akadémikus stílusában megidézett klasszikus szöveg ezúttal az Iliász, azon belül Akhilleusz pajzsának története, mely a protagonista (a szerző szócsöve) szerint a háború, a harcos felsőbbrendű léte ellenében kínálja a hétköznapi élet alternatíváját és megtestesíti védelmének szükségességét, hordozója pedig azért harcol, hogy békét teremtsen. Ez az elemzés ügyes alibiként szolgál a harcművészeti zsáner felelevenítéséhez (Wadlow elismerésre méltó igyekezettel próbálja békepártinak beállítani erőszakot dicsőítő filmjét), a dramaturgiai szerepe pedig abban nyilvánul meg, hogy beharangozza a protagonista és ellenfele eposzba illő párbaját.
A Sose hátrálj meg! és a Brooklyn törvényei is működő párost alkot: mindkét film egy valamikor virágzó, mára megkopott presztízsű műfaj posztmodern felelevenítése, valamint pionír auteurök munkássága előtti tisztelgés. Utóbbi író–producere a friss Oscar-jelölt Terence Winter, aki a Maffiózókkal bizonyította, hogy párját ritkítóan képes felfrissíteni Scorsese és a klasszikus gengszterfilm stílusát, jelenleg pedig az örökifjú mozifenegyerek alkotótársa (Gengszterkorzó, A Wall Street farkasa). A Brooklyn törvényei címe blaxploitationt ígér, de nem az. Mindazonáltal érintkezik a műfajjal: hőse rossz hírű olasz-amerikai miliőből akar kitörni, olyan módon, hogy beiratkozik a Columbiára (az egyetem néhány alkotói kikacsintás helyszínéül is szolgál).
A nagyfőnök és a Sose hátrálj meg! harcosai erővel, a Brooklyn törvényei hőse ésszel védi meg magát egy rossz társaságtól, a bűnügyi tematika tehát újabb közös pont a három film között. Meg abban is hasonlítanak, hogy mindháromnak jelentős az élvezeti értéke, és ezért nem csak hétvégére, hanem szürkébb hétköznapokra is ajánlottak.
Extrák: nincsenek.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2014/03 62-62. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11847 |