Nagy V. Gergő
Herczeg Attila első rendezésében érzelmes romkomot vitalizál az alpári humor.
Köztudott, hogy a magyar romantikus komédiák képsorain vajmi kevés látható az úgynevezett valóságból, de még ennek fényében is meglepő az a radikalitás, amellyel a Megdönteni Hajnal Tímeát nyitánya fordít hátat az evilági faktumoknak. A cselekmény ugyanis egy olyan tizenöt éves érettségi találkozóval indul, amelyen csupa kanos későkamasz és szuverén szingli vonul fel. Sehol egy törődött kismama, sehol a családi fotók körül gügyögő apukák, vagy egy magánya és gyerektelensége miatt mentegetőző kisértelmiségi. Erre a találkozóra a résztvevők vagy dugni jöttek (mint például az osztály rosszfiúja, a talpig prosztó Bögöcs), vagy ha nem is, azért többnyire benne vannak egy jóféle „hülyülésben” (mint az esküvőjére kevés hittel készülődő Horváth Dani és a sztárélet üressége elől menekülő Hajnal Tímea), hogy aztán kettejük ruhatári légyottjának dugiban felvett videójával Bögöcs zsarolni kezdje a rajtakapott vőlegényt – méghozzá a Hajnal Tímeával való dugást követelve.
Tinédzserként viselkedő harmincasokról szól tehát Herczeg Attila debütáló nagyjátékfilmje, amelynek legfőbb nóvumát alighanem az jelenti a hazai terepen, hogy a ruhatári szerelmesek közt kibomló, konvencionális romkom-ot az altesti humorra alapozó szex-vígjátékkal igyekszik összeházasítani – méghozzá a korhatáros amerikai komédiák friss divatja és Judd Apatow karcos tételei nyomán. Harsányabb, „bevállalós” humorral hódol tehát a korszellemnek (a szereplők olykor szarba lépnek két vicces dialóg között), de ezek az alpári effektek jobbára a figurákból következnek (illetve elsősorban a markánsan túlrajzolt Bögöcs – Szabó Simon – karakteréből, aki lényegében maga is egy, az egész filmet meghatározó alpári effektnek tekinthető). Miközben a kiábrándult celeb és a tesze-tosza vőlegény áramvonalas szerelmi meséje a régi vágású románcok törzsközönségét is kielégíti. A Megdönteni Hajnal Tímeát tehát frissnek, frivolnak és vagányan prosztónak próbál látszani a megbízhatóan öreges belbecs ellenére – éppen úgy, mint egy kanos kamaszt játszó harmincas az érettségi találkozón: hiába a zsaroló és a sztármodell összehozásának bizarr cselekménye vagy a pikáns verbális gegekkel dolgozó forgatókönyv, ha a legmarkánsabb rendezői gesztusok folyton felfedik a történet régies érzelgősségét (lásd a zongorafutamra komponált smárolást az egykori osztályteremben, a Hold hosszan kitartott premier plánjával!) és a lassúdad elbeszélés kockázatmentesen csordogál a reklámfilmes kulisszák között.
A tökös, fiatalos szex-vígjáték és az ódivatú tucat-romkom konfliktusa több szinten is megjelenik a Hajnal Tímeában. Bögöcs következetesen prosztó narrációja vagy a szereplők libidója néha fájdalmas kontrasztba kerül a hideg színekre komponált, dermesztően vértelen vizualitással és a steril rendezéssel; a hangsávon pedig hol menő budapesti gitárbandák (mint például az Ivan & The Parazol vagy a hálószobaszíntérről érkezett Summer Schatzies), hol pedig jellegtelen liftzene szól. Még Hajnal Tímea is dupla változatban létezik, mintegy leképezve a filmen belüli műfaji kettősséget: a tökéletesen izgalommentes Osvárt Andreával szemben a dublőrjének beöltöztetett, nagyszájú kurva áll (Szandtner Anna perfekt fellépése alighanem a film csúcspontját jelenti), aki jóval inkább egyedi, vérbő és szórakoztató, mint a modellje. Ő, Bögöcs és a Hajnal Tímea hibbant ex-pasija, a vicces manírokkal dolgozó Kamarás Iván reprezentálják azt az eleven ösztönvilágot, amely felé – minden látszat ellenére – a film régi vágású romkom-hősei egyre inkább törekszenek. Merthogy a nagypolgári élettől megrettenő Horváth Dani, a sztárvilág erkölcstelenségétől megcsömörlött Hajnal Tímea, vagy a kamaszkori csalódástól merev Virág – mind a regresszióban keresik a megváltást szorító nyűgeikre. Harminchárom évesen éjjel belógni és smárolni az egykori osztályteremben, lefeküdni az osztály valaha volt legjobb csajával, vagy összejönni vele a feleség helyett: Herczeg Attila (és Csurgó Csaba) szórakoztató filmje alapján úgy tűnik, hogy a steril felnőttvilágban senyvedő romkom-hősök számára csak a hormonvezérelt kamaszkorba való (illuzórikus) visszatérés jelent(het)i a boldogságot.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2014/03 53-53. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11834 |