rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Az ártatlanság virágai

Barkóczi Janka

Grzeli nateli dgeebi – német-francia-grúz, 2013. Rendezte: Simon Gross és Nana Ekvtimishvili. Írta: Nana Ekvtimishvili. Kép: Oleg Mutu. Szereplők: Lika Babluani (Eka), Mariam Bokeria (Nadia), Zurab Gogaladze (Kote), Data Zakareishvili (Lado), Ana Nijaradze (Ana). Gyártó: Indiz Film / Polare Film / Arizona Films. Forgalmazó: Vertigo Média. Feliratos. 102 perc.

 

Tbiliszi, 1992. A fojtó-védelmező szovjet ölelésből éppen kibontakozó, ismeretlen útra lépő Grúzia szíve, ahol az egyszeri gimnazisták inkább kevesebb, mint több sikerrel dolgoznak önmaguk és hazájuk boldogulásán. Jobb napokat látott és jobb napokban reménykedő világ, amelyben a rozsdás fémhulladék, a kopott beton költészete megkérdőjelezhetetlenül összeforr a zabolátlan természet szépségével. A Fata Morgana 2008-as marokkói thrillerével bemutatkozó Ekvtimishvili-Gross szerzőpáros második filmje a volt keleti blokk 1990-es években lezajló földrengésszerű átalakulásának állít emléket, már-már kézenfekvő módon, a hazájukkal egy időben a felnőttkor kapujába érő, kényszerből vagy természetes érettségük okán önállósuló fiatalok történetével.

A mese hősei Eka és Nadia, a két pimasz 14 éves fruska, akik minden erejükkel azon vannak, hogy a maguk eszközeivel megtörjék a város szigorú patriarchális rendjét. A vetélkedésnek, flörtnek, diákcsínynek azonban súlya és számos beláthatatlan következménye lehet, ha azokat a melegen óvó otthon helyett egy archaikus szokásait féltve őrző, neurotikus környezetben gyakorolják. Megeshet például, hogy a két lány egy szíves ajándék révén valódi fegyverhez jut, amelynek célkeresztjére több esélyes jelölt is akad, de előfordulhat akár, hogy az ártatlannak induló szerelmi játék végül brutális ázsiai nőrablásba torkollik. Nagy kérdés, hogy a két barátnő a cinizmus és érzéketlenség feléjük áradó masszív hullámai ellenére is képes-e arra, hogy megőrizze eredendő felszabadultságát és optimizmusát, és hogy ebben a közegben egyértelmű hátrányt jelentő női mivoltukból tudnak-e végül valahogy mégis előnyt kovácsolni. A rendezők elhivatottsága mellett a román újhullám emblematikus alkotásait (Lazarescu úr halála, 4 hónap, 3 hét, 2 nap) jegyző operatőr, Oleg Mutu, munkája a biztosíték rá, hogy az egzotikus ifjúsági regényből ez esetben komoly és érett film kerekedjen, amelyben nem csak az előbbi kérdésekre adott válasz, de a képi világ is súlyosan emlékezetes marad.

Barkóczi Janka


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/04 54-54. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11822

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 266 átlag: 5.61