Muhi Klára
Kende János operatőr, „a hosszú beállítások mestere” Jancsó Miklósra emlékezik. 1967 és 1992 között 14 filmet forgattak együtt.
Mikor találkozott Jancsóval utoljára?
Az utolsó hetekben
szinte minden nap. Nagyon beteg volt már, de szellemileg kitűnő állapotban.
Rengeteget olvasott, mint mindig, egész életében. Elképesztően művelt volt.
Utoljára azzal kápráztatott el minket, hogy rovásírással olvasta az Egri csillagokat.
A 60-as, 70-es években a
közbeszédben szinte folyamatosan céltábla volt. Most pedig kiderült, rengetegen
szerették. Talán mert nem voltak művész-allűrjei.
Nem volt túlméretezett egója. Minden nyilatkozatában úgy fogalmazott, a „mi”
filmünk.
A nagy művészek szerintem mindig nyitottak,
megközelíthetők. A „mi”-be persze elsősorban Hernádi Gyulát értette. Jancsó
nagyszerű ember volt, udvarias, kedves, figyelmes. A Sirokkónak van egy werkfilmje, abban látszik, hogy az ajtónál
mindenkit előre enged, a világosítókat, a bühnéseket, azután bevágtat előre. Egyébként
se szívesen mondott nemet. Egy-egy filmkezdésnél rengetegen megkörnyékezték,
emiatt sokszor bonyodalom keletkezett, amikor a jelentkezőket vissza kellett
mondani.
A forgatáson ezt a „jó emberségét” hogyan váltotta át rendezői, uralmi
pozícióba?
Jancsónak nem kellett
diktatórikusan viselkednie, mert nagyon tisztelték, rettenetesen elismerték. A
legtöbb konfliktusa valószínűleg velem volt. A nagy forgatásokon volt nála egy
mikrofon, ki volt téve kb. 8 hangszóró. És amikor időnként leszúrt, azt az
egész Káli-medence hallotta. Ebből éreztem, hogy valószínűleg én vagyok a
legközelebbi munkatársa.
Ön Somló Tamást, az Így
jöttem, a Szegénylegények, a Csillagosok, katonák operatőrét váltotta. A Somló- és Kende-korszak
között látványos a különbség. Somló képei az Ön kalligrafikus, állandó
mozgásban lévő, bonyolult kompozícióihoz képest tulajdonképpen klasszikusan
egyszerűek.
Igen, mert Somló például
idegenkedett a zoomtól (változtatható gyújtótávolságú objektív). A Csillagosok, katonákban segédoperatőr
voltam mellette. Elképesztően igényes operatőr volt. Ha kicsit fordult a
kamera, hogy az arcok tökéletesek legyenek, már az íriszt is korrigálni
kellett. Én viszont az újhullámon nőttem fel. Nekem már mást jelentett a
tökéletesség. Jancsónak a Csend és
kiáltás-kor az kínáltam fel, hogy kevesebbet derítek, minek következtében
nem kell fölvonulni hatalmas technikai apparátussal, sok-sok emberrel,
lefoglalva ráadásul a tér egyik oldalát. Azután hogy használok zoomot, a fahrtsínre
pedig rárakunk egy kis darut, amitől a magasság is változtatható. A Sirokkótól bevezettük a 10 perces
beállításokat, A zsarnok szívétől pedig a videókontrollt, hogy
Miklós mindig pontosan tudja, mi a kép. Mert azelőtt csak elképzelte, s aztán
kiabált velem a muszter-nézéseken, hogy miért nem szűkebb vagy tágabb.
Legendásan nehezen rázódtak össze Jancsóval az első forgatáson.
A Csend
és kiáltásban minden nap le akart váltani. November volt, rövidek voltak a
napok, össze kellett hozni a külsőt a belsővel, ráadásul a zoom objektív sem
olyan érzékeny, mint a többi fix objektívé, szóval elmúlt egy hét, s abból kétnapi
anyagot elrontottam. Felkészültem rá, hogy kirúgnak. 26 éves voltam, gondoltam
lesz, ami lesz. S akkor beült Mészáros Márta és Hernádi a vetítőbe és azt
mondták: „Miklós, nem is olyan rossz ez az anyag!” Jancsó pedig beletörődött,
hogy maradok. De állandóan szidott: „Lassú vagy!” Nota bene, 16 forgatási nap
alatt készült el a film.
A Csend és kiáltás mindkettőjük pályáján kitüntetett darab.
Feszes, erős film, mely épp mostanában szerintem megint nagyon aktuális is. A Sirokkó például sokkal gyengébb.
De a Sirokkó itthoni verziójából – mert
francia-magyar koprodukció volt –, kivágattak 150 métert. Egy nagyon fontos
Proudhon-idézetet.
Jancsó az ilyesmit hogyan viselte?
Szidta őket, azután
belenyugodott. Neki az volt a lényeg, hogy a film egyáltalán elkészülhetett.
Akkoriban ritka volt a koprodukció.
Ő forgatta egyébként az első orosz-magyar koprodukciót. És Marx
József szerint a Csillagosok, katonákban az oroszokat is nagyon összezavarta
Jancsó munkamódszere, hiszen a hosszú beállítás szélsebes gyártást
eredményezett, s mire kijött az ellenőr, a film már leforgott.
Nem egészen így volt, de
tényleg jött egy ellenőr, mert a Moszfilmben egyszerűen nem tudták elképzelni, hogy
miközben az orosz átlag napi egy perc hasznos, Jancsó viszont minden nap 5-8
percet forgat.
A Jancsó-filmek egyébként többnyire 10 perccel rövidebbek a
megszokott másfél óránál.
Mert Miklós úgy
gondolta, az a film, ami nem cselekményes, hanem gondolkodni kell rajta, nem
bír el 100-120 percet. A Csend és kiáltás
egyébként Jancsó számára arra volt kísérlet, hogyan lehet minimális
információval elmesélni egy filmet.
Furcsa ellentmondás, hogy miközben mindig nagy szükség lett volna
Jancsó kíméletlen, okos filmjeire, a szokatlan formanyelv nagyon megnehezíti a
befogadást. A Csend és kiáltás például egy hatalomváltás után végsőkig
megosztott családot modellál, akik elárulják egymást. Pontos film a nagy magyar
bajról. És ki nézi?
Igen, de kellenek olyan
alkotók, akik ilyesmivel kísérleteznek. Különben a filmesek még mindig a
nagypapa moziját csinálnák. Vannak filmrendezők, akik remekműveket készítenek
és vannak, akik szótárt írnak. Jancsó, vagy pl. Antonioni számomra ilyen „szótárkészítők”.
A „szótárkészítők” egyébként többnyire éreznek késztetést, hogy
interpretálják a műveiket. Jancsótól ez távol állt.
Sőt, még azt se fedte
fel soha, hogy mit miért csinál. Van például a Szörnyek évadjában egy jelenet, amikor Cserhalminak egy gyilkosság
után, be kell mártani a kezét a halott vérébe. Egyszer ott voltam Miklósnál, beleolvastam
az asztalán egy kiadványba, ami épp ott volt nyitva, hogy „Kádárnak el kellett
mennie Nagy Imre kivégzésére”. Erről szólt egy cikk. Akkor értettem meg, hogy
az a jelenet Cserhalmival erről szól. De mi ilyesmiről soha nem beszéltünk. Annál
többet díszletről, térről, technikáról. A zsarnok szívében, ahol az volt Miklós vállalása,
hogy a sok puszta után most legyen egy filmben szinte csak belső, jó találmány
volt, hogy marhavérszínűek legyenek a falak, és változtatható a gerendák
magassága. Az egész filmet
műteremben forgattuk.
És a Szerelmem, Elektrában az szép épített domb, teli gyertyával?
Az a domb, úgy
emlékszem, már a Szegénylegényekben
is megvolt. Úgy is hívták, hogy „Jancsó-domb”. Csak egy medence lett még
hozzágondolva. Banovich Tamás meg kitalálta, hogy most füvesítsük be.
Vagy a
vörös helikopter, amit annyit kárhoztatott a korabeli kritika?
Azon az utolsó jeleneten
én is veszekedtem Miklóssal, de nem a helikopter miatt – mert hát, ha Gyurkót
elfogadom, akkor a vörös helikoptert is el kell fogadnom –, hanem a szövegen, ami
a helikopter röpte alatt elhangzott. Mert azt Miklós megíratta Gyurkóval is és
Hernádival is. És végül a sokkal egyszerűbb kicsit propagandisztikus Gyurkó
szöveget választotta.
Jancsótól nem állt messze az agitprop meg a proletkult, ha másként
is művelte, mint Eizenstein vagy Dziga Vertov.
Szerintem ő igazi
madiszos és cserkész maradt élete végéig. Tudja, a Madisz az egy ifjúsági
szervezet 1945-48-ban.
Egy fiatal rendező nyilatkozta a minap, hogy őt Jancsó filmjei az
iskolai ünnepélyek műsoraira emlékeztetik.
Miklós is mondta, hogy ő szívesen rendezne
nagy felvonulásokat. Valamelyik sógora egyébként, még a régi világban ilyen
hadiszemle szervező volt. Csillagosok,
katonákban láttam először, milyen közel áll hozzá az emberek, csoportok, lovak
mozgásának a szervezése. Hallatlanul élvezte. Emlékszem, hatezerszer le kellett
állnunk, mert hosszában néztük a Volga folyót, és ha jött egyetlen hajó, már
nem volt jó. Sumilov tábornok volt a katonai szakértőnk. 1943-ban Sumilovnak
adta meg magát Paulus tábornok Sztálingrádnál, csak hogy értsük. Sumilov meg az
őrnagya, aki az ejtőernyős századot irányította, rettenetesen tisztelték
Jancsót. Mondták is neki: „Nem akar átjönni a hadseregbe?”
Grunwalsky azt mondja, ahogyan Jancsó a teret látta, kezelte az
csak a legnagyobbakhoz hasonlítható. A Csillagosok,
katonákban például négyzetkilométerekről
beszélünk.
Viszont ha úgy adódott,
tudta mindezt redukálni. Mert például a Szörnyek
évadjában egy televíziós képernyőről megyünk ki és vissza, a mélységeket
nem a lovak meg a tánc-csoport, hanem egy kicsi képernyő adja.
Ami ma, a roncsolt, dogmás komponálási szabadság korában feltűnő, hogy
milyen szépek ezek a filmek, amiket együtt csináltak. Gyönyörű testek, arcok,
dekoratív táj, a kamramozgás kalligráfiája, az egész látványnak van egy
szépsége, eleganciája.
Ezt kétségkívül hoztuk, noha egyikünk részéről
sem volt megfogalmazva. De amikor Jancsó elkezdte a Hajnalt, ahol producere a nagy eszményt, Raoul Coutard-t kérte fel operatőrnek,
Miklós egyszer csak üzent, hogy baj van. Én meg leutaztam La Ciotat-ba megnézni
a musztereket. És mondtam: „Miklós, te most a saját paródiádat készíted!” Mert
Coutard, akinek nem volt köze a Jancsó iskolához, egyszerűen csak felvette a
maga realista módján a jeleneteket. És eltűnt belőle minden hajlékonyság.
Egyébként én is, mikor másfajta filmbe kerültem, csodálkoztam, hogy mit kell
annyit hülyéskedni egy 30 másodperces beállítással.
Az a hatalmas közéleti, politikai felhajtás, ami Jancsó körül
volt, ahhoz Ön hogyan viszonyult? Mire emlékszik?
Hernádival engem is
hívtak, hogy nézzem meg az óriási születésnapi tortát, amit Aczél Györgynek
rendeltek 60-ik születésnapjára. Mondtam, hogy engem nem érdekel. Az igazság
az, hogy sajnos valahogy filmet kell csinálni. Megértem, ha valaki beleállt
vagy most beleáll. Hiszen például az Aczél korszak is elmúlt, a filmek pedig itt
vannak. Jancsó egyébként udvariasnak, alkalmazkodónak tűnt, de belül kőkemény
volt. Amit elképzelt, azt végigvitte. Azután, mikor a film már készen volt,
akár abba is belement, hogy hatalmas Népszabadság-interjú jelenjen meg róla
Komlós Jánossal, hogy a Szegénylegények
„nem szól 56-ról”.
Az igaz, hogy a Szegénylegények egymilliomodik nézője egy vak néni volt?
Igaz. Azon az előadáson
a nagyanyám is ott volt. És a nénit többször is hívták, hogy felköszöntsék.
Amikor a Nekem lámpást adott
kezembe az Úr Pesten forgatásakor Grunwalsky
váltotta Önt a kamera mögött, azt hogyan viselte?
Megsértődtem. Egy évig
nem beszéltünk. Azután elrendeztük.
És mit gondol a Kapa-Pepe sorozatról?
Nem az én világom,
maradjunk annyiban. Jancsó viszont megérdemelte, hogy dolgozhasson, amíg csak
tud. Ennyivel tartozott neki a magyar kultúra.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2014/04 10-11. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11796 |