Pörös Géza
A cím idézet, ezért némi
magyarázatra szorul. Maciej Pieprzyca előzőleg Montrealban már nagydíjjal, Gdyniában
pedig Ezüst Oroszlánokkal elismert művének címe ez, melyet változtatás nélkül
vett át a Gazeta Wyborczában megjelent kalaplengető summázatának élére
Tadeusz Sobolewski, aki /Barbara Hollanderrel megosztva/ ugyancsak a
fesztiválon kapta meg az év legjobb kritikusának járó díjat a Lengyel
Filmintézet rangos zsűrijétől. Sobolewski közismerten nagyműveltségű, hozzáértő
és megfontolt bíráló, aki bizony nem szokta könnyűkézzel szórni a dicséreteket,
ezúttal azonban egyértelmű lelkesedéssel konstatálta azt a tényt, hogy hosszú
évek óta először több film is esélyes volt az Arany Oroszlánok elnyerésére. Szó
ami szó, amíg a gdyniai promenádon gyakori és gyorsan lecsapó könnyű záporokkal
kopogtatott az ősz, a teljesen felújított Zenés Színházban és a többi
vetítőhelyen tavaszias zsongás uralkodott. S nemcsak azért, mert a
lengyelek-szlávok lévén-, szeretnek és tudnak ünnepelni. Miután az elmúlt
években átalakították majd finomra hangolták a filmkultúra teljes intézményrendszerét,
várni lehetett, hogy a különböző nemzedékekre egyaránt jellemző vitalitás, a
fiatal tehetségek folyamatos belépése előbb-utóbb megtermi gyümölcseit. Azért
ne legyünk utólag sem méltánytalanok, egy-egy figyelemre méltó munka minden
esztendőben született, de most egyszerre produkciók egész sora jelezte, hogy milyen
jótékony energiák dolgoznak a lengyel filmben.
Noha a legutóbbi fesztivál óta másfél esztendő
telt el, a szervezők csak 14 művet engedtek a játékfilmes főversenybe, a friss
termés többi része a különböző alprogramokban kapott helyet. A hagyományoknak
megfelelően bemutatkoztak a filmiskolások, a pályakezdők, a függetlenek, de
levetítették a különböző koprodukciókban készült lengyel vonatkozású munkákat
éppúgy mint a frissen digitalizált klasszikusokat /Márványember, Hideglelés,
Kihallgatás, Adósság/ és a Tévészínháznak a tárgyévben született darabjait.
Az alkotói életművet elismerő Platina Oroszlánok-díj ezúttal Jerzy Antczak /Éjszakák
és nappalok, Kaméliás hölgy, Chopin/ vitrinjébe került. Kiegészítő rendezvényekben
sem volt hiány, rendezők, forgatókönyvírók és kritikusok számára szerveztek
mesterkurzusokat és workshopokat, a pedagógusként, fiatalok támogatójaként is
számon tartott világhírű operatőr, Slawomir Idziak pedig „Ugyanannyi pénzből
kétszerannyi filmet?” címmel az első filmek új finanszírozási modelljéről
vezetett eszmecserét. S akinek ennyi jó kevés volt, az a helyi múzeum
csendjében eltűnődhetett az Agnieszka Holland életének pillanatait bemutató
fotográfiákon.
Visszatérve
versenyprogramra, a nálunk is ismert Janusz Glowacki – legutóbb Andrzej Wajda
Walesa-portréját jegyezte forgatókönyvíróként- által dirigált zsűri az Arany Oroszlánokat
a lengyel származású, de évtizedek óta Nagy-Britanniában élő Pawel Pawlikowski Ida
című alkotásának ítélte oda. A rendező néhány filmjét a magyar televíziók is sugározták
már /Az utolsó menedék, Szerelmem nyara, Titkok Párizsban/. Az Ida
alighanem Pawlikowski pályájának legérettebb darabja.
A
fekete-fehérben forgatott film 1956 végén, a Wladyslaw Gomulka pártfőtitkár
által fémjelzett időszakban játszódik. Már vége a „régi időknek”, amikor
brutálisan le lehetett számolni a „nép ellenségeivel”, reformidő jön, igazítani
kell a fazonon, a bárokban a cha-cha-cha és a jazz hódít. Ezzel együtt a mű nem
történelmi látlelet, hanem a kort emberi karaktertípusokban és sorsokban
felidéző megrendítő dráma. A címszereplő egy fiatal novícia, aki elöljárója
kérésének eleget téve felkeresi egyetlen életben maradt rokonát, édesanyja
testvérét, Wandát. A nőt nem érinti teljesen váratlanul a látogató, jóllehet a
szomszéd szobában éppen egy öltözködő férfi utal az alkalmi légyottra. Wanda
Gruz negyvenes éveiben járó, alkoholista, láncdohányos, még leépültségében is
erotikusan vonzó asszony, aki csak úgy falja a férfiakat. A szenvedélyek
mértéktelensége a személyiség egyensúlyának elvesztésére utal. A hölgy az
ötvenes évek elején nagyhatalmú ügyészként a Honi Hadsereg számos, még bujkáló,
a szovjetvilág ellen harcoló vezetőjét küldte bitóra, így többek között ő
ítélte halálra August Emil Fieldorfot, a lengyel ellenállás legendás Nil
tábornokát is. Ám Vörös Wanda, ahogy egykoron hívták, 56 után kegyvesztetté
vált. Ida és Wanda akkor találkoznak egymással, amikor mindketten útelágazáshoz
érkeznek: identitásuk és jövőjük meghatározásához pontos önképre, a múlt
tisztázására van szükségük. Ida csak most tudja meg, hogy zsidó, a neve Ida
Lebenstein, kinek szüleit a német megszállás alatt megölték, így került árvaként
az apácákhoz. Wanda természetesen tudott róla, de nem vette magához. A múlt
megszerzését Pawlikowski egy utazás kalandsorába ágyazza. A családtörténet
megismerése kölcsönös tanulás, melynek során nénje megismerteti a lánnyal az
élet profán misztériumát, míg őmaga arra kényszerül, hogy Ida romlatlanságának
tükrében számot vessen önmagával. Egy elfekvőben megtalálják a már halálán lévő
gyilkost, fény derül a gaztett részleteire, a szülők földi maradványai pedig
bekerülnek a családi sírba. Aztán elkövetkezik a sorsválasztás pillanata. Wanda
nem lát maga előtt járható utat, az az ember, aki korábban sokak életére
mondott nemet, egy derűs reggelen, miután alkalmi szeretőjét útjára engedi,
megken egy vajaskenyeret, iszik valamit, maximumra állítja a lemezjátszó
hangját és az ablakpárkányról egy könnyű mozdulattal az udvarra veti magát. És
Ida? A fogadalomtétel után imájában azzal fordul Jézushoz, hogy adjon időt, még
nincs készen a szolgálatra. Beköltözik hát Wanda lakásába, magára ölti nénje
kihívó ruháját, tűsarkú cipőbe bújik és odaadja magát egy zenész fiúnak, akivel
még autózás közben ismerkedtek meg. A fiatalember motyog valamit a jövőről, a
házasságról, a gyerekekről, aztán a záróképben azt látjuk, amint hősnőnk fogja
a bőröndjét és visszatér a kolostorba. Választott.
Pawlikowski
alkotásának minden beállítása fotográfiailag gondosan megkomponált, képei
klasszicistán egyszerűek és tiszták, előadásmódja szűkszavú és nyugodt. Ida
szerepében-az egyébként civil-, Agata Trzebuchowska remekel, az összetettebb
feladat azonban Agata Kuleszának jutott, aki hibátlan arányérzékkel teremti meg
az egyszerre csábító,züllött és kétségbeesett bukott angyal alakját. Kulesza,
aki két éve Smarzowski Róza című filmjének címszerepével már letette a
névjegyét, mostani játékával a lengyel filmszínészet élvonalába került. Maja
Komorowska egykori tanítványa megérdemelten nyerte el a legjobb női alakítás
díját.
S ha
már a színészek dicséreténél tartunk, a legjobb férfialakításért járó
szobrocskát Andrzej Chyra érdemelte ki Malgoska Szumowska „…nevében”
című, ugyancsak díjesővel, egyebek között Ezüst Oroszlánokkal és a legjobb
rendezés díjával jutalmazott filmjében nyújtott teljesítményéért. Szumowska
közel másfél évtizede van a pályán, eddigi munkáiban női sorsok rendhagyó,nemegyszer
extravagáns látásmódú megfigyelőjeként vívott ki rangot magának. /A
lepkeszárny érintése, 33 jelenet egy nő életéből, Szex felsőfokon/. A
látásmód eredetisége megmaradt, ám most tematikát váltott s egy homoszexuális
pap vállára rakta a keresztet. Buzi pap? Na még csak ez hiányzott! Semmi pánik,
Szumowskának helyén van a szíve. Adam atya /Andrzej Chyra/ már érett fővel, az
önzés börtönéből kiszabadulva, édesapja elvesztését követően választotta Isten
szolgálatát. Eszes, alázatos és jellemes férfiú, aki mindenütt eredményesen
látja el a rábízott feladatot. Korábban hátrányos helyzetű beteg gyerekeken
segített, most pedig azon fáradozik, hogy a sport jellemformáló eszközeivel hogyan
lehet jobb útra téríteni a javító-nevelő intézetből kikerült fiatalokat. A
közösségben hamar tekintélyt vív ki magának, szavainak és cselekedeteinek
mindenütt hitele van. Az asszonynép kísértését még elegánsan elhárítja –
kollégája felesége, Éva kínálkozik fel neki-, ám mit kezdjen homoszexualitásával?
Adam becsületesen harcol önnön természetének démonával, szenved, küszködik, ám
tanítványa, Lukasz /Mateusz Kosciukiewicz/ iránti szerelme kölcsönös és elemi
erejű. Aztán vezetőtársa feljelenti egyházi előjárójánál, büntetésképp máshová
helyezik, de Lukasz oda is követi őt. Szumowska együttérzéssel és jó ízléssel
ábrázolja a két férfi szerelmét. Nem provokál, hanem kérdez: miért toleráljuk
kevésbé a természet által embertársainkra rakott terhet, mint az önzést, a
csalást, a kizsákmányolást és a hazudozást? Szerinte a férfinászon is lehet
áldás, az ágy fölött ott a feszület. S csakugyan: az utolsó beállításban fiatal
szeminaristákat látunk. Köztük van Lukasz is.
A
férfiak közötti szerelmi szenvedély nemcsak Szumowskát érdekelte, a másodfilmes
Tomasz Wasilewski Tiltott szerelem című művében éppen azt mutatja meg,
hogy a tabuk megsértése milyen drámai következményekkel jár a személyiség
kisvilágában. Itt nem csak arról van szó, hogy a társadalom nehezen fogadja el
a normák megszegését, hanem, hogy minden igazi szenvedély sebeket okoz és felforgatja
az ember kapcsolatrendszerének egészét.
A
közerkölcs válsága, a társadalom által felkínált minták elvetése, a szabályokat
szegő önkeresés és önépítés számos film gyúanyaga volt Gdynia idei
versenyprogramjában. Kasia Roslaniec például a zsűri különdíjával kitűntetett Baby
Bluesban ott folytatja, ahol 2009-ben a Plázacicákat abbahagyta. Az
Andrzej Wajda Mesteriskolájában tanult fiatal rendezőnőt láthatóan vonzza a
bevásárlóközpontok, a divat, a fogyasztói társadalom által a fiataloknak kínált
értékek világa, pontosabban az, hogy mivé formálják a még kialakulófélben lévő
személyiséget a követésre felszólító életmodellek. Natalia /Magdalena Berus/, a
film hősnője 17 évesen szül gyereket. Végre van kit szeretnie, aki majd
viszontszereti őt. Semmi kétség, imádja az anyaság feelingjét, hisz tizenéves
anyukának lenni, görkorival tolni az utcán a babakocsit, már a kicsit is
divatos cuccokba bújtatni, ez jól fotózható és van annyira cool, mint Britney
Spears a magazinok címlapján. Kuba /Nikodem Rozbicki/, az apuka sem tart sokkal
előbbre, ő egyelőre a gördeszkával végzendő parádés mutatványait csiszolgatja
naphosszat, de a füvezést és a szerencsejátékokat sem veti meg. Szerencsére
Roslaniec hőseit nyomasztó szociális gondok nem terhelik, a babát az uralkodó
multinacionális áruházlánc által kínált lakberendezési dizájn veszi körül. Igenám,
de a szülői szerep némi felelősséggel is jár, s Natalia bizony néha
meggondolatlan és szeles, ami tragédiához, a gyermek halálához vezet. Roslaniec
nem áll meg itt, hanem azt mutatja, hogy hősnője egyelőre semmit sem tanult: már
a börtönben arra bíztatja a beszélőre érkezett Kubát, hogy szeretkezzenek, mert
nem tud gyerek nélkül élni.
Férfi
és nő kapcsolata persze akkor is sérülékeny, ha a felek látszólag kellőképpen
érettek az együttélésre és a gyermekvállalásra. Erről is szól a sikeres
pályakezdése után hat évvel új játékfilmmel előhozakodó Slawomir Fabicki Szerelem
című munkája. A történet úgy indul, mint egy love story. Előttünk áll egy
harminc körüli gyönyörű emberpár, Maria /Julia Kijowski/ és Tomek /Marcin
Dorocinski/. Tehetségesek, sikeresek, nemsokára gyermekük is lesz. Fabicki
azonban már az elején elhelyezi a falra a csehovi puskát, ami nem is marad
elsületlen. Történik pedig, hogy a kisváros polgármestere beleszeret az
asszonykába, mi több felkeresi és brutálisan megerőszakolja az állapotos
Mariát. A hősnő valósággal sokkot kap,nem tudja, hogy mitévő legyen. Azt a
drámai vétséget követi el, hogy csak feltűnően későn mondja el férjének a
történteket. A két ember között a bizalom megrendül, s ezt eleinte még a
megszülető gyermek sem tudja semmissé tenni. Vajon túléli e szerelmük az első
igazi krízist? -kérdi a rendező. Hosszú, keserves érzelmi hullámverésektől
terhelt próbatétel kezdődik kapcsolatukban, mire eljutnak egy szenvedve
kiküzdött helyzethez, amelyben felcsillan az újbóli egymásra találás
lehetősége.
Noha
nem kapott számottevő díjat, de egyértelműen a fesztivál élmezőnyéhez tartozott
a Krauze házaspár Papusza című alkotása, amely a múlt század egyik
legnagyobb roma költőnőjének, Bronislawa Wajsnak/1908-1987/, közismertebb nevén
Papuszának állít emléket. A több évig tartó, rendkívül alapos előkészület után
romani nyelven leforgatott film nem az életrajzot mondja fel, hanem költőileg
és zeneileg megformált sorsot ábrázol: az istenáldotta tehetséggel megvert,
öntörvényűségre kényszerített ember pokoljárását és felmagasztosulását. A
szerzők néprajzi és történelmi hitelességgel támasztottak fel egy eltűnt
világot, amelyből Papusza /Jowita Budnik/ vétettet, amelyben minden tiltás
ellenére megtanult írni és olvasni, amelynek ő adott rögzített irodalmi formát,
és amely ezért árulónak tekintette és magánnyal bűntette.
Így
vagy úgy, de mindannyian via dolorosára vagyunk ítélve-mondják az új lengyel
filmek, a kérdés csupán az, hogy miképpen értelmezzük tulajdon keresztutunkat.
Maciej
Pieprzyca Élni jó című filmjének hősét, Mateuszt /Dawid Ogrodnik/ már
születése pillanatában paralízissel sújtotta a teremtő, a doktorok semmi jóval
nem kecsegtettek, ám a szülők szeretetteljes és odaadó munkája végén kiderült,
hogy gyönge testhez tiszta értelem és nagy lélek társul. A valós történet
alapján készült film a főhős visszaemlékezése révén idézi fel Mateusz életének
szakaszait. Nem csoda történik, a testi adottságokat nem lehet semmissé tenni,
de az édesapa vezérigéjét /nem feladni!/ követve a fiú és segítői, a szülők, a
testvérek, a barátok, az ápolók emberfeletti erőfeszítéssel elérik, hogy
Mateusz eljusson lehetőségei határáig s a történet végén a csillagos égre
tekintve kimondja: élni jó! S amikor sokadszorra látjuk az esendő testet
csúszva-mászva koordinálni akaró embert, pirulás nélkül mondhatunk-e mást, mint
ugyanezt?
Végső
soron az élet igenlését hirdette a fesztivál hangulati tetőfokán színpadra lépő
Roman Polanski is, aki 80. születésnapja alkalmából egy könnyed mesterművel
varázsolta el híveit. A Leopold von Sacher kisregénye, pontosabban David Ives
színpadi átirata alapján készült s előzőleg Cannes-ban már bemutatott A
bundás Vénusz férfi és nő örök dominanciaharcát idézi meg. A kamera előtt
két nagyszerű színész, Emmanuelle Seigner /Vanda/ és Mathieu Amalric /Thomas/
komédiázik, s Polanskinak ennyi elég az üdvösséghez. A vetítés végén a közönség
felállva ünnepelt. Mint annyiszor szeptember közepén.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2013/12 49-51. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11677 |