Varga Zoltán
Magyar, 1984. Rendezte: Gémes József. Forgalmazó: Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet. 80 perc.
Az 1980-as évek első éveiben a
Pannónia Filmstúdió a közkedvelt sorozatok epizódjaiból összefűzött nagyfilmek
mellett a merész kísérletezések, a formai útkeresés iránt is nyitottnak
bizonyult az egészestés animációk terén. Kovásznai György trendindító, minden
szabályra fittyet hányó 1979-es Habfürdője
után következett Jankovics Marcell látomásos remekműve, a Fehérlófia, majd pedig Nepp József groteszk humort piedesztálra
emelő rajzfilmje, a Hófehér is
megszületett.
Ebbe
a sorba illik Gémes József Daliás időkje
is, Arany János Toldi-trilógiájának
szabad adaptációja, amely nemcsak hazánkban, de világviszonylatban is egyedülálló,
jelentős külföldi díjakkal elismert mű: mintegy három évtizedig az egyetlen
egészestés festmény-animációként hivatkozhattak rá, amely a képzőművészethez
legközelebb álló animáció-típust megkísérli a történetmeséléssel
összeegyeztetni. A festmény-animáció iránti elkötelezettség és az egészestés
film rendezésének tapasztalata vezetett a Daliás
időkhöz: a Pannónia első külföldi nagyjátékfilmes megbízatásának magyar
társalkotójaként a Hugó, a víziló
felett bábáskodott a direktor, egyedi rövidfilmjei pedig – nemzetközileg is
feltűnést keltett, kiváló darabok – a festmény-animáció és a fekete humorra
fogékony, szimbolikus fogalmazásmód összekapcsolásáról tanúskodtak. A fanyar
művészet-kritikaként és világvége-vízióként egyaránt felfogható Koncertissimo, a harmónia megtörésének
ironikus meséjét tálaló Díszlépés,
vagy a halottsiratás társadalmi rítusát fonákjáról láttató Temetés persze nem humorával előlegezi a Daliás időket, sokkal inkább a tömegjelenetek favorizálásával, a
mozgásba hozott tömeggel. Vágtató lovagok, nagyszabású csatajelenetek
szekvenciái szegélyezik a Daliás időket,
melynek a XIX. század végi festészet táblaképeit idéző vizualitása ugyan nem
mindig találja meg a mozgó és a statikus elemek kényes egyensúlyát, miként az
elnagyolt és a részletgazdag ábrázolásmód váltogatása sem feltétlenül előnyös –
a látványalkotás összességében mégis lehengerelheti a nézőt. Noha a főhős
hangkommentárja kíséri a képeket, az eredeti változat még rendhagyóbb lett
volna: csak zenekíséretet terveztek hozzá – a Műsorpolitikai Bizottság azonban
kizárólag szöveggel „emészthetőbbé téve” hagyta jóvá a filmet.
Extrák:
Gémes József animációs rövidfilmjei (Koncertissimo;
Díszlépés; Temetés), továbbá egy interjúfilm a rendezővel (Mestersége: festő, animátor).
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2013/12 62-63. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11671 |