Karkus Zsolt
Az internetet szökőárként elárasztó amatőr képgyártás a szocializáció tömegmédiumoktól független színtereit hozta létre.
Az ezredforduló környékén
felnőtt generáció tagjai voltak talán az utolsók, akik még az esti televíziós
fősodorból meríthették mindennapi közös médiaélményeiket, nemritkán szüleikkel
együtt. Ma a gyerekek online műsorfolyamokat követnek és osztanak meg, ám
ezekből a technogenerációs szakadék túloldalán szemlélődő felnőttek vajmi
keveset észlelnek. Ideje a körültekintésnek.
*
A
televízió lesz a mozi halála típusú médiateoretikai jövendölések beteljesülése
még várat magára, mert a vetítőtermek közösségi és egyben szakrális élménytere
nem teljesen csereszabatos a privát-hétköznapi szféráéval. Az aktuális kérdés
inkább az, hogyan alakul az új kihívó, az internetes tömegkultúra és a hagyományos
televíziózás otthoni képernyőkért folytatott küzdelme.
Kultúrák találkozása
Ahogyan
a biológiai, úgy a kulturális evolúcióban is megtörténhet, hogy egy új
organizmus az ősibbet bekebelezve nem megsemmisíti, hanem integrálja azt. E
sajátos és úgy tűnik elkerülhetetlen endoszimbiózis következménye a televíziós
és internetes tömegkultúra közeledése. Technikai oldalról ez a képalkotó
eszközök fokozódó integrációja, azaz, hogy egy adott készülék alkalmassá válik
más eszközök funkcióira, miközben kommunikálni is képes velük, mai kifejezéssel
élve: okos.
A
tartalmak elérési módja is gyökeresen átalakult: a televíziók rigid
műsorrendjét az IPTV-adásfolyamok és az online videótékák (az USA-ban a
torrentforgalmat is sikeresen háttérbe szorító Netflix és Hulu) választékának rugalmas
kezelhetősége váltotta fel. Ugyanakkor a kibertérben uralkodó hozzáférési
szabadság sem feltétlenül örömteli, hiányzik belőle a tévés adásrend időt strukturáló,
repetitív jellege. A videómegosztók tartalmainak időzítése így egyre inkább
agendát követ: bár feltöltőjük máshogy is tehetné, kiszámíthatóan azonos
időpontokban igyekszik közzétenni websorozata részeit.
A smarttévén böngészhető világháló és a
tableten futó online tévéadás hibridizált világát kiszolgáló két ellenpólus, a
professzionális média és a filléres, minden apparátust nélkülöző
YouTube-dokumentarizmus óvatos tartalmi hasonulása is kitapintható. Míg a tévés
programokat ellepi a privát szférába betekintés csalfa illúzióját kínáló
amatőrszereplős scripted reality
ál-valóságshow-k áradata, a videómegosztó ablakából a mindent megmutatás kezdetleges
mámorában fogant party-filmecskék, pixelzűrös családi videók és cirkuszba illő
magánszámok tömkelegét kiszorítják a még mindig házilagos, de már szerkesztett,
koncepcionális elemekkel megerősített full-HD filmes szekvenciák.
A médiademokrácia üzleti modellje
A
mozgókép történetének egyik figyelemre méltó trendje, ahogyan a film egyre
közelebb került befogadójához: a moziból a nappalinkba, majd egyenesen a
tenyerünkbe költözött, alkalmas eszközzel ma már bárhol velünk lehet. Ezzel
együtt a korábbi privilégiumok is megszűntek, a mozgóképnek már nemcsak nézői,
hanem operatőrei, vágói, sőt forgalmazói is mi magunk lehetünk. A YouTube
sikerének kulcsa a filmkészítők világegyenlőségének ígérete, az a havi több
mint egymilliárd látogatót vonzó felület, amelyen ingyenesen tehetők
közszemlére bárki mozgóképes produktumai.
A
televíziós műsorok nézettségének extrapoláción alapuló becsléseivel szemben a
videómegosztó visszacsatolása azonnali, pontos és kíméletlen. A látogatottságot
számláló méri, s az alkotó soha nem látott közelségbe kerülhet nézőjével: a
közönség tetszésreakciói vagy éppen utálkozásai valós időben jelennek meg. A számok
manipulálhatóságának vádja rendszeresen felmerül, ám mivel a YouTube a
hirdetésbevételeinek egy részét a nézettséggel arányosan visszaosztja
szerződött felhasználóinak, érdekeltté teszi magát a verseny tisztaságának
fenntartásában. Ez a piaci modell a rendszerbe belépőket minél több és minél
népszerűbb anyag feltöltésére ösztönzi, voltaképpen amatőr kereskedelmi netcsatornák
tömkelegét generálva ezzel – Magyarországon is.
Digitális átállás
Itthon
a 30 év alattiak fele naponta rákattint a YouTube felületére és átlagosan napi egy-másfél
órát el is tölt ott. Ez alig kevesebb, mint a televíziós programokra fordított
idő, s az olló rohamosan zárul, a népszerűbb YouTube csatornák napi
letöltéseinek száma már ma is meghaladja a kábeltévés műsorok többségének
nézettségi adatait. A szerkesztett, médiatörvénnyel rendszabályozott mainstream
vizuális média napról napra veszíti hadállásait, s egy mai tizenéves
megregulázásához hovatovább nem a tévézéstől, hanem az internettől eltiltás a
hatékonyabb eszköz.
A
YouTube-on lógni szabadidős tevékenység, elég rátekinteni a világ ezer
legnézettebb csatornájának zene, PC-játék, humor és szórakozás uralta tematikus
kínálatára, ami a hazai helyzetet is jellemzi. A legtöbb kattintás nálunk is hivatalos
zenei kiadók csatornáin gyűlt össze, de a feliratkozókért (virtuális
előfizetőkért) folyó versengés élmezőnyét amatőr performanszok adják. Ezek napi
több tízezres látogatottsága messze nagyobb, mint amire egy mainstream
médiaműhely produktuma általában számíthat; e tény már önmagában elemzésért
kiált.
A magyar YouTube favoritjai
A kreatív
tinédzserek és a többi, munkájával kitűnni vágyó hálófüggő videómegosztón
vívott nemes rivalizálása nálunk is kitermelte a legnagyobb érdeklődésre számot
tartó csatornákat. Érdemes körülnézni közöttük: a felszíni médianyilvánosság
alatt benépesülő aréna a fenti világ harsány antitézise.
A HerbyTV egy vidéki panellakás életének
hiperrealista dokumentációja, követői valóban egy tévés műsorfolyam illúzióját
kapják. A kereskedelmi tévécsatornákon is kurrensnek számító dokureality zsáner
(Családi titkok, Éjjel-nappal Budapest)
a HerbyTV-n azonban sokkalta személyesebb, nyersebb, obszcenitástól sem mentes.
A sorozat a már jócskán felnőtt, de hátrahagyott kamaszkorát a jelenben megélő
főhős keresetlenül kamerába mondott életküzdelmeit sűríti össze. Ellenpontozásként
a geek modorban tutorialnak becézett
főzőműsorok, cigarettafüstös egzisztencialista töprengések, PC-játék bemutatók,
továbbá egy szabad szájú animációs sorozat alkotják a portfóliót. A show
bevallottan az agorafóbiától szenvedő főhős kapcsolatteremtési kísérlete a külvilággal;
csupán az aggasztó, hogy önterápiája közben kiskorú nézői vitatható referenciájává
válik.
A DumaRagu animációs sorozata a
televízióban is reneszánszát élő stand-up comedy és egy videoblog unikális
elegye. Készítője a beszélő fej ősi toposzát éleszti újra: digitális alteregója
egy rajzolt símaszk mögül szólal meg, s a műfaj szabályai szerint a megélt vagy
kitalált vérbő történeteibe önmagát helyezi bele, majd így születő reflexióit vásári
komédiások hangfekvésében zúdítja közönségére. Álarca a bohócmaszk modern
megfelelője, s a párhuzam nem csak ebben áll. Az Arc Nélküli Manus, ahogyan
magát nevezi, kérdezz-felelek (mai internetes változatában: ask.fm) attrakciókban
is exponálja magát, a nézők kérdéseire adott vitriolos riposztjai önálló
műsorfolyamot képeznek a szérián belül.
Az első
hallásra nem túlságosan videókompatibilis sorozat vonzereje éppen abban áll,
hogy a választott műfaj eszköztelenségének hézagait vizuális gegekkel tölti ki:
a háttér és a maszk színváltozásai, az önálló életet élő szemöldök és a többi
szigorúan két dimenzióban animált alakzat a mondanivaló hatásos aláfestései. Szomorúvá
akkor válik a történet, amikor az énközlés vágyának súlya alatt a szerző
felelősségérzete elhalványul, s például a magasművészet értelmetlenségéről szőtt
szónoklataival percek alatt épít újra nézőiben iskolaévek hosszadalmas munkájával
lebontott falakat.
A PamKutya csatorna karriertörténete az
internet mozgóképes forradalmának külföldön már lefutott első hullámát, a tizenéves,
ösztönből videózó fiatalok bombasztikus sikereit idézi. A névadó eb kezdetben
videótrükkökkel tűzdelt abszurd történetek, valójában ügyesen parafrazeált hollywoodi
filmek (Eredet, 127 óra, Fekete hattyú) főszereplője. Később a komikus duók
archetípusát idéző két emberszereplő is előlép, egyebek mellett popslágerek
parodisztikus átirataival. Többmilliós nézettséget szállító sikerük forrása nem
egyszerűen a műfaj eredendő popularitása (a tengerentúlon a Key of Awesome tört fel hasonló
produkciókkal), hanem legalább annyira a páros szokatlan antisztár attitűdje: a
komikus jelmezként is funkcionáló öltözetük és napszemüvegeik valójában
anonimitásuk fedezékei. Ez az álca itt nem bohóc kellék, hanem Zorro-maszk,
Pókember-gúnya: a népszerűség záloga a celeblét béklyói nélkül.
Az
inkognitó segít levetkőzni a műfajba kódolt parazita gesztusokat is: a PamKutya
paródiák jelrendszeréből hiányzik a kiszemelt előadók személyeskedő gúnyrajza,
helyét az eredeti klipek modorában koreografált jelenetekre illesztett
szociokritikai élű szövegkönyvek veszik át. Így lesz a toplistás rapslágerből a
hitelcsőd decens tantörténete, vagy a Facebook-függőség szatírája, s úgy
általában a sorozatból a helyenként túladagolt didakszis ellenére is a nevelve
szórakoztatás iskolapéldája.
A
filmkritikai véleményblog keresett műfaj, legtöbben a Hollywood Hírügynökség csatornáján követik. A tudatosan épített brand központi eleme a szerkesztő-műsorvezető
hiperaktív one-man-show-ja. Kvintesszenciája az a felismerés, miszerint a
tömegfilmek kritikai elemzései csak kellően populáris csomagolásban juttathatók
el eredményesen e filmek fogyasztóihoz. A hadarva gesztikulálás másoknál
(Jeremy Jahns vagy Philip DeFranco) is
bevált manírja, az időnként elnagyolt műértelmezés hiányosságait jótékonyan
elfedő hirtelen vágások attraktivitása, és nem utolsósorban az elemzett filmet
a szerző humanisztikus világképének értelmezési keretébe helyező felvezető
részek kulcsingerekként vonzzák a szubjektív megközelítésmódra fogékony
célközönséget. A mozik látogatottságához mérten kritikus tömeg, heti százezer
néző várja az újabb bemutatókat, egyre kevésbé lehet tehát közömbös, melyik
hollywoodi produkció és hogyan kerül bele a sorozatba.
A
YouTube univerzumának legnehezebben értelmezhető objektumai a gameplay
csatornák, létezésük ugyanis eleven bizonyossága annak a különös ténynek, hogy
PC-játékokat nézni akár érdekesebb
lehet, mint játszani. Pingvinharcos,
Zsdav és követőik fáradhatatlanul építik virtuális világaikat, az eszközül
szolgáló számítógépes játékaikat esetenként gyalázzák, máskor istenítik, vagy
egyszerűen csak belakják. Az Otherworld és
Játékpartizán a különféle
fantáziavilágok természetszerű találkozásai: játékbemutatóik között jól megfér
néhány movie review is.
A pixel-örökkévalóság igézete
Az
internetet szökőárként elárasztó amatőr képgyártás a szocializáció
tömegmédiumoktól független színtereit hozta létre; s váratlan fordulatként a világháló
ifjú nézői a mozi és a televízió digitálisan tuningolt képeitől elfordulva
lelkesedéssel adóznak kortársaik ügyetlenül editált natúrfelvételeinek, majd
befogadói szerepkörükből maguk is egyre gyakrabban kilépnek. Mint a jonasonsMovies két kaliforniai
amatőrfilmese, akik a Toy Story egész
estés történetét forgatták újra, papírdobozokkal és drótokkal mozgatott
bábokkal, hogy így juthassanak el a Pixar stúdiójába, és persze a
YouTube-halhatatlanságba.
Az
internet és televízió közötti átjárókon azonban nem egyforma a tülekedés: miközben
a tévécsatornák számára fontos, hogy az interneten is megoszthatók legyenek
valamilyen formában, a YouTube-sztárok ritkán merítkeznek a főáramban. Az
ismert példa a home video ártatlanság
elvesztésének tipikus története: a videómegosztó garázsklip-esztétikájában fogant
s ott kirobbanóan sikeres amerikai Annoying
Orange esetlenül antropomorfizált gyümölcsfigurái a Cartoon Network
képernyőjén is eladhatók voltak, de az átütő siker elmaradt, miközben YouTube
csatornájuk népszerűsége jelentősen visszaesett.
Talán
az is megtörtént már, hogy magyar YouTube-prominensek ajtaján kopogtattak
ügynökök sok pénzzel, profi felkéréssel, ám úgy tűnik, az ajtók nálunk is a
másik irányban nyitottak: tévés celebritások YouTube-fiókjai sorra létesülnek,
míg a listavezető netcsatornák egyike sem hagyta még el a videómegosztó apró képernyőjét.
Lehetséges
azonban, hogy a YouTube, ez az önfeledten nyüzsgő bolhacirkusz végül mégsem
győzi majd le a nagyobb testvért, és előbb-utóbb biztosan mások lépnek majd
mostani szereplői helyébe is, de a jelen írásban bemutatott YouTube-úttörők
médiatörténeti primátusát ez már nem veheti el. Az itthoniakkal még csak ismerkedünk,
de a világ túlsó felén már forog a Vlogumentary,
a meghatározó kortárs youtuberek dokumoziba foglalt
arcképcsarnoka. Egy új, paradigmaváltó nemzedék közös élményei és példaképei
ők. Üdvözlet az elsőknek!
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2013/11 38-40. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11664 |