Sárközy Réka
Sára Sára Krónikája a 2. magyar hadsereg doni katasztrófájáról nem csak a XX. századi magyar történelem egyik elhallgatott traumáját beszélte el, a filmes szólásszabadságnak is tágabb teret nyitott.
A XX. századi magyar
történelem bizonyos traumatikus témái csak a privát emlékezet részeként
hagyományozódhattak tovább, 1945 után lehetetlen volt a második világháborús
tapasztalatok kibeszélése azoknak is, akik végigélték és elszenvedték következményeit.
Meg nem írható történet lett a magyar világháborús részvétel egésze is, minden olyan értelmezési
kísérlet, amely eltért a hivatalos, a szovjet szempontoknak alárendelt
történeti megközelítéstől, akár tudományos munkákban, akár publicisztikában
tilalom alá esett.
Ilyen
politikai közegben készült el, harmincegy éve, Sára Sándor úttörő
dokumentumfilm-sorozata, a Krónika – A második magyar hadsereg a Donnál.
A sokáig elhallgatott háborús történet hatalmas erővel szólalt meg, hiába
próbálták korlátozni nyilvánosságát, újfajta narratívát teremtett
Magyarországon a múlt elbeszélésére. Az alkotók kiindulópontja, hogy a
dokumentumfilm a múlt el nem mondott történeteinek igazi fóruma lehet, ezzel a
sorozattal nyert bizonyságot. Bár érdemeit mindenki elismeri, a 70. évforduló
kapcsán ismét felfedezett sorozat számos olyan új kritikát kapott, amely
megkérdőjelezte a filmsorozat hitelét néhány fontos kérdésben.
Dombrády
Lóránd részletes analízise[1]
egészen új kontextusba helyezte Sára Sándor dokumentumfilmjének kritikai
megközelítését, melyben leginkább az alkotók gondolkodásának politikai
hatásoktól mentes függetlenségét és a túlélők felidézte történetekbe foglalt
tények történelmi hitelét kérdőjelezte meg – nem vitatva, sőt méltatva a
sorozat egyéb érdemeit. Szerinte a Krónika
azt a kádárista álláspontot képviseli, amely a doni hadsereg pusztulását a
hadvezetés, vagyis a Horthy-rendszer egyik legnagyobb bűnéül rója fel,
eltúlozva a veszteségeket, hogy a történetből minél súlyosabb kép, egy új
Mohács víziója rajzolódjon ki. „A politika által kinyilvánított és
megdönthetetlennek számító történetet kellett hinni és hirdetni, így a
történetek objektív feltárásának kísérlete sokáig meg sem kezdődhetett. Nem az
események történeti bemutatása, de azok elítélése volt a cél.”
Dombrády
álláspontját osztja Ungváry Krisztián (Mítoszok
a Don-kanyarról – index.hu/ 2013/01/17) is, aki a doni katasztrófa évfordulója
apropóján három mítosszal kíván leszámolni: 1. Nem meghalni küldte a hadvezetés
a Don kanyarba a hadsereget, hanem a lehetőségekhez mérten maximálisan
felszerelve indultak útnak. 2. Mítosznak tartja a „második Mohács” képét is,
amely a sorozatból is kirajzolódik. A harmadik mítosz, mellyel le kíván
számolni Ungváry az, hogy a magyar katonák jó viszonyban voltak a helyi
lakossággal, jobban viselkedtek velük, mint a németek, és felhívja a figyelmet
arra, hogy kevés szó esett a magyar katonák kegyetlenkedéseiről, holott „több
ezer”[2]
falut égettek fel Oroszországban, és nem voltak semmivel sem jobbak, mint a
németek. Előadásomban kizárólag ennek a harmadik „mítosznak” erednék a nyomába,
és szeretném bebizonyítani, hogy a filmsorozatból kirajzolódó kép sokkal
árnyaltabb és bonyolultabb, mint a barátkozás vagy kegyetlenkedés egyszerű
ellentétpárjának felállítása. Az én célom nem a történeti igazság vizsgálata
volt, a tényeket tárják fel a történettudomány szakmunkái. Nem abból indultam
ki, hogy mit mesél, aki mesél, hanem elsősorban abból, hogy milyen
elemeket emel ki a múltból, és miért
épp azokat, amelyeket aztán emlékké szerkeszt a kamera előtt. Hogyan
rajzolódnak ki ezekből a második magyar hadsereg hétköznapjai a Don folyó
mellett 1942 tavaszától 1943 borzalmas januárjáig és a hazatérésig.
A
Krónika alkotóinak elsődleges célja nem
az eseménytörténet pontos rekonstrukciója volt. Természetesen hitelességre törekedtek,
olyan eseményeket, harctéri epizódokat kerestek, amelyek több elbeszélésben is előfordultak,
tehát igazolták egymást. Ha az interjúalany nyilvánvalóan lódított, mellévágtak
egy helyesbítő mondatot egy másik szereplőtől. Az ellenőrzésre a
munkaszolgálatosokkal készített interjúk is lehetőséget adnak: olykor megerősítik,
olykor cáfolják a katonák beszámolóit. Helyzetükből adódóan ők nemcsak
kívülről, de kritikusan is látják, és jogfosztottságukban, megalázottságukban
távolságtartóan szemlélik a hadsereget. Beszámolóik nélkül nem is lehetne
reális képet alkotni a katonák és a munkaszolgálatosok bonyolult viszonyáról.
Sem
a harci események tudományos rekonstrukciója, sem a bevonultak szociológiai
összetételét reprezentáló minta létrehozása nem érdekelte az alkotókat, érzelmi
hatást akartak kiváltani, ez vezette őket a vágás során – vagyis filmet
készítettek, nem tanulmányt. Minden szereplő, közkatona, munkaszolgálatos és
tiszt egyenrangú, valamennyien saját emlékeikből építik fel, mondatról mondatra
saját, szuverén emlékművüket a doni 2. magyar hadseregről, a magán-emlékművek
sokaságából pedig felépül a nagy, közös mementó is, amelynek létrehozása
alkotók és megszólalók legfőbb célja volt. Ugyanakkor igaza van Dombrády
Lórándnak és más bírálóknak, ha más szemmel nézve a felsorolt epizódokat,
észreveszik bennük az ellentmondásokat, sőt néhány öreget münchauseni tódítással
vádolnak, mert eltúlozzák a hideget, a megtett kilométereket, a tisztek
kegyetlenkedéseit, felnagyítják saját helytállásukat, érdemeiket. Azt azonban fontos
észrevenni, hogy hiába igazak ezek a történészi észrevételek, a sorozat
egészének hiteléhez mindennek nincs sok köze. Számít-e, hogy nem volt mínusz 45
fok, csak mínusz 25? Hogy nem negyven-ötven kilométert gyalogoltak, hanem csak harmincat?
És miért ne lehetne ez nekik személyes Mohácsuk? A trauma attól még trauma
marad, amely meghatározta a Dont megjárt katonák egész hátralévő életét. A
pontatlanságok mindössze annyit jelentenek, hogy az elbeszélések közvetlen
történeti forrásként nem használhatók fel, hiába tűnhet még ma is az események
kincsesbányájának a film. Nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy egy ilyen
emlékmű morálisan megkérdőjelezhetetlen. Dombrádynak abban van igaza, hogy a
visszaemlékezők pontatlansága lehetetlenné teszi egy százszázalékosan reális, a
tényeknek mindenben megfelelő kép
kialakítását a hadsereg doni szerepléséről a film alapján. Másfelől abban is,
hogy „A csata leírásához hozzátartozik az egymásnak feszülő felek harcának
egyenértékű bemutatása. Esetünkben erről aligha lehet szó. A rendelkezésre álló
felemás anyaggal a cél nem érhető el. A szovjet hadsereg hazájukért harcoló
katonái ismeretlenek maradnak.”
A
doni katasztrófa történetében voltak bizonyos tematikai csomópontok, melyek „adták
magukat”, több elbeszélésben helyet kaptak, mert olyan erős hatásuk volt az
elbeszélőre, hogy negyven év után is kiemelkedtek az események hosszú sorából.
Ezek a motívumok árulják el, hogyan vélekedtek a Don túlélői az őket érintő
fontos kérdésekről, tanúskodnak az egykori katonák gondolkodásmódjáról, és ha
valahol, itt kereshetjük Sára, Csoóri és Hanák múltszemléletének nyomait is. A
témákat a visszaemlékezők emelik ki, köréjük gyűjtve mindazt, amit fontosnak
tartanak elmesélni. Természetesen kiemelkednek közülük a harcok leírásai:
hídfőcsaták, az állóharc, az orosz áttörés, a magyarok kitörése. Engem inkább
az ezeket körülvevő „járulékos elemek” vonzottak, amelyek ráadásul könnyen
meghatározhatók, mert nagyjából minden szereplőnél azonosak: a bevonulás és a
búcsú képei, szóba kerül, hogyan viszonyultak a katonák a nekik szánt doni
szerephez, beszélnek a munkaszolgálatosokról, velük való kapcsolatukról. Már odafelé
sokkolja őket az éhező lengyel lakosság és a kényszermunkára kihajtott,
agyondolgoztatott és ugyancsak éhező zsidó nők látványa, sok-sok apró történet
alkot mozaikot. Fontos számukra, hogy elmondják elítélő véleményüket azokról a
német alakulatokról, amelyekkel a doni megszállás különböző szakaszaiban összetalálkoztak
és konfrontálódtak. A közkatonák epizodikus történeteit egészíti ki, emeli
tágabb összefüggésekbe a tisztek elbeszélése a hadsereg hiányos
felszereléséről, a küldetés kockázatainak mérlegeléseiről, helyzetelemzéseik,
beszámolóik a németekkel vagy a fővezérséggel folytatott tárgyalásokról.
A
helyi lakossággal való együttélés történeteit az utókornak nem könnyű
megérteni. Sok elemből állnak, mint ahogy a katonák is sokfélék voltak, és a
szerepek, amelyeknek jó részét nem is maguk választották, csak megnehezítették
nekik az utólag is vállalható, emberséges viszony kialakítását. (Az alábbi idézetek
forrásai a filmsorozat interjúi.)
A
Don felé tartó hosszú menet közben gyakori volt a konfrontáció a helyi
lakossággal, partizánok lakta vidéken haladtak keresztül. A partizánoktól való
félelem néha jogos volt, néha eltúlzott, de ez a veszély adta az indokot a történészi
kritikák szerint a filmben hiányosan ábrázolt túlkapásokra, kegyetlenkedésekre.
Az alábbi példák bizonyítják, hogy Sára Sándor és alkotótársai nem siklottak át
efelett, nem rajzoltak makulátlan képet a magyar hadseregről.
„Nem
lehetett megállapítani ki a partizán, ki nem. Vágták a fát, vagy éppen
kapáltak, vagy ki mit dolgozott, csak azt vettük észre, hogy az úton, a kő
alatt ott a tányérakna, és aztán végig tele van. Akkor épp nem sebesült meg
tőlünk senki, nem csinált, csak zűrzavart. Aztán ha elment a körzetet biztosító
járőr, nem talált ott mást csak munkásembereket.” Magass Miklós említi, hogy
magyar katonasírokon olyan feliratokat helyeztek el, hogy a holtak „partizánok
áldozatai” és a tisztek kegyetlen retorziókra szólították fel a katonákat,
köztük őt is, hogy erre buzdítsa őket. Nem tette meg, mert ez ellentétes volt
meggyőződésével. Rumy Lajos azt említi, hogy vállalva a németekkel a
konfliktust, megtagadta Sinej falu felégetését, mivel ott partizántevékenységet
nem tapasztalt. Ezt Dr. Kádas Zoltán állatorvos meg is erősíti, sőt kiegészíti
azzal, hogy a falut ezután a németek felgyújtották. Károly János honvéd
elbeszélésében a németek egyszerre három falut gyújtottak fel. Gyakori volt a
túszszedés a lakosságból: ha partizántámadás érte őket, a túszokat kivégezték. Túszokat
németek is, magyarok is egyaránt szedtek. Ha pedig egy falura
partizántevékenységet fogtak, azt megtizedelték. Magass érzékletesen meséli el,
hogyan volt tanúja egy öregember, egy asszony és egy kislány hármas kivégzésének,
leírja, hogyan emelte fel az egykori bécsi tornatanár a kislány kettős copfját
gyengéden az egyik kezével, hogy tarkón lőhesse a másikkal… Magyar csendőrök viszont
Sallai Elemér egykori munkaszolgálatos történetének szereplői. „A vízmosta
mélyedésbe, tőlünk kb. 20 méterre, nem számolhattam meg, utóbb tudtam meg, hogy
68-an voltak, 40 és 50 év közötti emberek, jobbára parasztok, földműves külsejű
emberek és három-négy 15-16 éves kamasz. A túlsó oldalon, fenn, a vízmosta
mélyedés partján csapat csendőr állt felsorakozva, lábhoz tett fegyverrel.
Mellettük egy csoport tiszt cigarettázva csevegett, köztük felismertem a mi
tüzérzászlósunkat. Tűzparancsot vezényelt az egyik tiszt, további tűzparancsok
hangzottak el. Mire ezek összeestek, egy 60 év körüli bácsi jött botladozva,
egy zsákot cipelt a hátán. Menet közben a csendőrök puskatussal noszogatták.
Lekergették a hulladomb tetejére, ott aztán őt is agyonlőtték.”
A
magyar csapatok idővel berendezkedtek, beszállásolták magukat az ukrán
portákra, ahol csak asszonyokat és gyerekeket találtak, elkezdődött a több mint
féléves együttélés. Sokan elmondják, hogy kedvesen fogadták őket, az
egymásrautaltságban sajátságos együttműködés alakult ki közöttük. Az
elbeszélésekből kirajzolódó kooperáció oka nem a magyar katonák „jósága” és nem
is a visszaemlékezés kritikátlan, múltat szépítő konstrukciójából származó
látszat. Az együttműködésnek közös tétje volt: a túlélés, kovásza pedig a
hétköznapok unalma, a tétlenséget rosszul viselő katonák által nehezen felépített
napi szokásrend. A katonák szereztek ezt-azt: maradékot a konyháról, tehenet,
kecskét, ami éppen akadt, az ukrán asszonyok pedig etették őket. „Hát ezt a
családot én tartottam el koszttal, mert sosem feküdtek le, amíg én haza nem
mentem. Az öreg néni mindig főzött valamit, s azt a fagyos, jeges kenyeret
szétvertem csákánnyal, beletettem (az ételbe), és nagyon jó volt. Így aztán
megvoltunk nagyon szépen ezzel a családdal a visszavonulásig, hanem előtte ki
kellett volna üríteni a falut. Mondtam a szolgálatvezetőnek: Engem kímélj meg
ettől. Azt mondja: Miért, sajnálod őket? Mondom: Igen, gondolj arra, hogyha a
tieidet így kizavarnák a faluból.” A katonák jórészt parasztemberek voltak,
akik paraszti környezetbe kerültek, melyből hiányoztak a férfiak. Gazdaként is
gondolkodtak, nemcsak egy megszálló hadsereg katonájaként. Tavasszal érkeztek,
érezték a vetés kényszerét: „Sose felejtem el, egyik nagydarab csepeli gyerek
kicsit feljavította a megmaradt lovait és kiment szántani, mint egy ottani
polgár. Aztán mondom is neki, te mit csinálsz, az ellenség földjét szántod?
Nagyon találó megjegyzése volt. »Főhadnagy úr, a föld sehol se ellenség. Itt a
tavasz, azt meg köll szántani, mert kenyér köll«.” A Don vidéke fában szegény
terület, jött a hideg, télen a tüzelőhiány gyorsan problémaként jelentkezett.
Kivágtak hát minden fát, amit találtak, és ez rossz érzéssel töltötte el őket: „Dermedt
hideg bunkerokban kellett lennünk. Ha fűteni akartunk, igényelni kellett egy
bányafogatot harminc kilométerre, és kivágni az orosz almafáját, amit ő negyven
éve keservesen nevelt. Sírt az asszony, hogy ne vigyük, ez neki kell, de hát
kellett. És én állítom, hogy a Don környékén egész kert-hektárakat
pusztíthattunk ki.” (Lengyeltóti János) A katonáknak lelkiismeret furdalása
volt, tudták, nem helyes, amit tesznek, de megtették, mert ezt kívánta
túlélésük. Voltak túlkapások, kegyetlenkedések, ezekben ők is részt vettek, ez
tény. A filmben szereplők természetesen mindig csak tanúi voltak ezeknek, sose
résztvevői. Jelen voltak, de – ezt állítják – ők nem gyilkosok. Bonyolult
helyzetekben kellett azonnali döntéseket hozniuk – és legtöbbször nem is adatott
meg nekik a döntés szabadsága. Elbeszéléseikből ugyanakkor felszínre kerülnek
olyan történetek is, amelyek rájuk sem vetnek túl jó fényt, ezt ugyan vállalják
egy bizonyos mértékig, de azért vannak határok. A fent említett falut például bizonyosan
kiürítették, és nagy valószínűséggel fel is égették, de ez az interjúban már
nem hangzik el. Nem tudhatjuk, mi hogyan történt a valóságban, akkor, ott a
Donnál, de ezt nem lehet a filmsorozaton számon kérni, mert nem ez volt az
alkotók szándéka.
A
Krónika legfőbb célja az volt, hogy megadja a dicső halál jogát az
elesetteknek, a méltó gyász lehetőségét a túlélőknek és a hozzátartozóknak. 1982-ben
ez csak úgy volt lehetséges, ha morálisan elfogadható képet rajzol a 2. magyar
hadseregről – a megszólalókról egyenként és a hadseregről annak teljességében –,
hogy felépülhessen az addig hiányzó virtuális sír vagy emlékmű. Az alkotók kiindulópontként
elfogadták a Nemeskürty István által 1972-ben behozott új elemet a Don-kanyarban
történtek narratívájában: a feláldozott hadsereg képét (Requiem egy hadseregért),
egyik legfontosabb interjúalanyuk pedig Kádár Gyula egykori vezérkari ezredes
volt, akinek 1978-ban megjelent emlékirata (A Ludovikától Sopronkőhidáig) bizonyosan
hozzájárult a sorozat tartalmi kereteinek kialakításához. Az a formai megoldás,
hogy egymás mellett, gyakran egymásra vágva, egyenrangúan szerepeltetnek
törzstisztet és közkatonát, jelzi, hogy megítélésükben egy oldalra kerültek
valamennyien, nem egymással szemben áll vezető és vezetett, közös vonásuk, hogy
áldozatok. A kibeszélés csak a pozitív elemek erősítésével volt lehetséges. A
személyes történetek elemeiből pedig óhatatlanul mítosz épül fel, melyet csak megerősít,
hogy szemben áll a hadseregről külső nyomásra kialakított, kanonizált, egyedül
érvényes, egyértelműen és teljes mértékben elítélő hivatalos állásponttal,
amely a hadsereget egyöntetűen fasisztának minősítette. Az önkényeskedések
hangsúlyosabb szerepeltetése megfelelt volna a külső elvárásoknak, de az
alkotók éppen ezt a statikus sémát próbálták lebontani, árnyalni. A kommunista
történelemmagyarázatban a politikai ítélet együtt járt a differenciálatlan
erkölcsi ítélettel, melynek egyik kommunikációs eszköze az elhallgatás volt.
Sáráék ezt az ítéletet mindenképpen cáfolni kívánták a sorozattal, de csak
óvatosan tehették. Nem lehetett nekik sem átsiklani a valós túlkapások,
kegyetlenkedések, statáriális eljárások, kivégzések felett, nem is beszélve
arról, hogy a magyar csapatok a németek szövetségeseiként, megszálló
katonákként érkeztek a Don mellé. Nem hallgatták el ezeket a tényeket sem, a
munkaszolgálatos interjúk, a partizánokkal kapcsolatos emlékezések bővelkednek
a rettenetben. Mégsem ez marad meg fő benyomásként a nézőben, mert a
filmsorozat a drámaisága elsősorban nem ezekből a részletekből származik. A
túlélésért folytatott harc, a mindenki által átélt közös tragikum, az
elhagyatottság, a reménytelenség, a csalódottság érzése, az átélt fizikai kínok
emléke vegyül össze a történetek tartalmi elemeivel, és épít fel a nézőben az összképet
a 2. magyar hadseregről. A megszólalók mellett ott áll az áldozatok mindenkori
morális hitele. Az alkotóknak sikerült áttörniük a hallgatás falát, visszaadták
a katonák múltját, ez fontos érdeme a filmnek. Igyekeztek apolitikusak maradni,
a humánumot emelve ki a történetekből. Ez a hozzáállás az, amely a filmet – a
történészi kritika tárgyává tehető részletkérdések ellenére – maradandó és ma
is érvényes alkotássá emeli.
A Sára Sándor – Gaál István emlékkonferenciára készített előadás
szövege.
2013. szeptember 27-28.
ELTE Művészetelméleti és Médiakutatási Intézet.
[1]
Dombrády Lóránd: Emlékezés egy negyedszázad
előtti krónikára. A magyar 2. hadsereg katonáinak vallomása az 1943. januári
harcokról és a történeti realitás. Hadtörténeti Közlemények 2011.
június, 546–564.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2013/11 5-8. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11661 |