Szabó Dénes
A francia zenész-duó mindig éles szemmel választott klipjeihez neves direktorokat.
Karrierjüket emberként kezdték, de robotként
futottak be. A francia elektronikus zene két üstököse, a Daft Punk névre
hallgató dj-duó már több mint egy évtizede halmozza sikereit és kényezteti
rajongóit ütemes-dallamos slágereivel. Igazán ismertté második albumuk után váltak, mikor robotmaszkot
húztak fejükre, és eljátszották, hogy robottá váltak. Az új imidzs olyannyira bevált,
hogy Thomas Bangalter és Guy Manuel Homem De Christo véglegesen a hátuk mögött
hagyták a humanoid létet. Bár idén már negyedik stúdióalbumukkal jelentkeztek,
még mindig csak robotjelmezben látni őket, mely jócskán hozzájárult ikonná
válásukhoz. Akárcsak videóklipjeik, hiszen a két francia már a kezdetektől éles
szemmel választott magának neves direktorokat, majd később – dj-kre nem
jellemző módon – kamerát ragadt maga is, hogy videoklipeket és egy nagyjátékfilmet
is forgasson.
Tűzoltók, paradicsomok és egy
beszélő kutya
Bár a francia duó első, 1997-es Homework albumának klipjei sztoriban és hangulatban is különböznek,
közös bennük, hogy egyik videó rendezője se vette magát túl komolyan. Spike Jonze
Da Funk rendezése például egy New
Yorkba költözött, emberi testű vizsla esti sétájáról szól, akinek közeledését sorra
elutasítják a városlakók. Mígnem a magányos eb találkozik egy régen látott
barátnőjével, aki meglepő módon nem egy négylábú, hanem tetőtől talpig ember.
Az örök gyerek Michel Gondry is játéknak fogta fel a rendezést. Around the world klipjéhez kör alakú,
létrával és lépcsőkkel ellátott díszletet építetett, melyben egy csoport táncos
mozgott körbe-körbe. A basszusgitárt nagydarab, de groteszkmód kisfejű hip-hop
táncosok alakították, a dobgépet múmiák, a gitárt csontvázak, az énekhangot
torzító vocodert robotok, míg a szintetizátort a húszas évek musicaljeit idéző
fürdőruhás lányok. Seb Janiak Burnin’ című
klipje már a hétköznapokról szólt: egy család kerti sütögetése közben az apa
odaégeti a húst, így tűzoltóautójával játszó kisfia úgy dönt, menti a menthetőt.
Fantáziájában középkorú tűzoltóparancsnokként jelenik meg, aki csapatával egy lángoló
felhőkarcolóhoz hajt, mely egy önfeledten bulizó társaság miatt gyulladt ki.
Pofonegyszerű Roman Coppola klipje is, de ő a vágással csavart
egyet rajta. A Revolution 909-ben Los
Angeles-i fiatalok illegális rave partiját szakítja félbe két autón érkező
rendőr. Az egyiküknek sikerül megállítania egy bedrogozott lányt, de a ravernek
megakad a szeme egy, a rendőr fehér pólóján éktelenkedő paradicsomfolton, és
kihasználva a férfi figyelmetlenségét, meglóg. A klip nagy része mégsem erről
szól. Francis Ford Coppola unokája ugyanis azt mutatja be, miként dolgoznak a
gépek a paradicsomföldeken, hogyan jut el a zöldség a szupermarketbe, mint
veszi azt meg a rendőr édesanyja, majd – főzőműsorokat idéző képfeliratokkal –
miként készíti el, végül csomagolja be szeretett fiának.
Az albumot záró klip esetében a két dj visszatért Charles-hoz, a
beszélő kutyához. Újra felkérték Spike Jonze-t, de a rendező be volt havazva, így
azt tanácsolta a zenészeknek, hogy készítsék el maguk a klipet. Charles, a
kutya ezúttal egy filmsztárt alakított, aki egy tengerparti forgatás után a
rendezővel beszélget, majd a stáb tagjai között elsétálva találkozik a
barátnőjével (aki megint csak ember), hogy közösen elhajtsanak piros autójukkal
vacsorázni. Mindezt egy snittel és profi kameratechnikával oldja meg a Daft Punk első rendezésében.
Az elrabolt popcsapat
Vízválasztó volt az 1999-es év a kétfős csapat történetében,
ugyanis ekkor „változtak” robottá. Bangalter elmondása szerint ők nem akartak gépek
lenni, az átalakulásukat egy baleset okozta a stúdiójukban. A zenegépünkön dolgoztak, amikor az pontban délelőtt kilenc óra
kilenc perckor, szeptember 9-én, 1999-ben felrobbant. Mire magukhoz tértek,
azon kapták magukat, hogy már robotok.
Ezúttal csak egyetlen
direktort, Leiji Matsumoto animerendezőt keresték fel. Bangalter és
Homem-Christo maguk is nagy rajongói Matsumotónak, gyerekkorukban követték kultikus,
űrben játszódó sorozatát, a Harlock
kapitányt. A direktor ráadásul öreg motoros a szakmában, a
hetvenes-nyolcvanas években hazáját számos rajzfilmsorozattal örvendeztette meg,
melyek ugyancsak a csillagok között játszódtak (Yamato csatahajó, Galaxy
Express 999).
Az animeguru a Daft
Punk-klipekben is megmaradt az űr-tematikánál. A dialógus nélküli zenés
kisfilmekben egy távoli galaxis még távolibb bolygóján élő ember alakú, de kék
bőrű (nem, ez nem az Avatar),
földönkívüli popcsapat túszul ejtéséről mesélt. A négytagú együttesre éppen
koncertezés közben csap le egy űrhajón érkező, rejtélyes idegen, aki
csatlósaival hangszerestül elrabolja őket. A zenészeket a fogvatartóik a Földre
viszik, ahol bőrüket kékről emberi színűre festik, majd új ruhát és emlékeket
adnak nekik.
A galaktikus túszejtésből
később Matsumoto egy egészestés musicalt hozott össze Interstella 5555: The 5tory of the 5ecret 5tar 5ystem (sic!) néven.
A történet folytatása akár a zeneiparról szóló kritika is lehetne. A popcsapat
fogvatartója ugyanis egy pénzéhes producer, aki mit sem törődik azzal, hogy identitást
vesztett, agymosott zenészei milyen fásultan játsszák már slágerüket. A lényeg,
hogy meghódítsák a toplistákat, és aranylemezt hozzanak főnöküknek. Persze
mindez mese: a főnök valójában egy gonosz varázsló…
Gép testben gép lélek
Az Interstella színes-szagos klipjei után a harmadik lemez videói
sötétek, depresszívek lettek. Nem beszélve arról, hogy a Daft Punk a rajongóknak
megmutatta társadalom- és médiakritikus oldalát is. Többen pedig úgy érezhették,
hogy a 2005-ös album monoton, repetitív zenéjét tényleg robotok komponálták,
amely ironikus módon mégis a Human After
All (Elvégre emberek vagyunk)
címet kapta.
Saját rendezésű klipjükben,
a Robot Rock-ban a két gépember mattfekete,
szegecselt bőrruhákban jelent meg, egyikük dobon verte az ütemet, másikuk duplanyakú
gitáron játszott. A videó – ahogy a lemez többi klipje is – szándékoltan rossz
minőségű lett, mintha csak egy poros, nyúzott, előre-hátracsévélt
VHS-kazettáról játszották volna le. Következő, Technologic videójuk a számítógép rémuralmáról szólt. A Daft Punk
két tagja egy koromsötét szobában ült egy televízió előtt, köztük egy műprotézissel,
műszemekkel ellátott, gyermek robot bámulta a villódzó képernyőt. A tévében is saját
magát látta, de ezúttal a kisméretű android vörösen izzó szemmel osztotta az
operációs rendszerek parancsait (másolás, mentés, beillesztés, tömörítés) egy
piros piramis tetejéről.
A média személyiséget
deformáló hatása is pellengérre került a betiltott Prime Time of Your Life (Életed
nagy dobása) videójukban. Ebben már egy molett kislány kapcsolgatja a távirányítót
a paplanja mögé bújva félelmében. A műsorkínálat a szokásos: híradó, időjárás,
aerobic és szappanopera, de ezúttal emberek helyett csontvázak köszöntik a
kiskorút a képernyőről. A lány a családi fotóit nézegetve is már csak csontvázként
látja anyját és barátnőit, ezért úgy határoz, megszabadul súlyfeleslegétől, és a
fürdőszobában egy borotvapengével lefejti testéről a bőrt. Hasonlóan sokkolt az
ezredfordulón Robbie Williams is, mikor leforgatta a Rock DJ sztriptízelős videóklipjét, melyben az énekes egy csapat
görkoris nő előtt vált meg ruháitól, bőrétől, majd zárásképp izmaitól. De míg a
brit előadó szórakoztatóipart gúnyoló videójából áradt a fekete humor, addig a
Daft Punk kisfilmje halálosan komoly lett.
Exodus a sivatagba
Ha egy dj a kamera mögé
áll, jobbára a saját koncertjét rögzíti, esetleg klipet dirigál, de nagyjátékfilm
csak ritkán születik a próbálkozásból. A Daft Punk robotjai kivételnek
számítanak, Electroma című
nagyjátékfilmjükkel ráadásul a 2006-os cannes-i fesztiválon is indultak.
Magukról készítettek
filmet, a két robotról, akik emberek szeretnének lenni. A történetben fekete, „Human”
rendszámtáblájú autójukkal egy robotok lakta kertvárosba utaznak, ahol egy
titkos laboratóriumot keresnek fel. Sisakjukra az orvosok egy adag masszából
emberi arcot formáznak, de újdonsült külsejük miatt a kisváros robot polgárai üldözőbe
veszik őket. A tűző nap leolvasztja műarcukat, a kudarcot vallott két robot
pedig maga mögött hagyja a települést, hogy elzarándokoljon a közeli sivatagba.
A mustrán az Electroma vegyes fogadtatást kapott, a
nézők leginkább a robotok végtelennek tűnő sivatagi sétáját nehezményezték,
mely a bő egy órás játékidő közel felét tette ki. A vándorlás színhelyei és
beállításai ráadásul kísértetiesen hasonlítottak Gus Van Sant 2002-es Gerry című drámájára, melyben két barát (Matt
Damon és Casey Affleck) téved el a sivatagban. Ha viszont szemet hunyunk e
véletlennek nehezen nevezhető egybeesésen, kiderül, hogy a Daft Punk zenészei
értékes filmet rendeztek. Mindez akkor válik egyértelművé, ha összehasonlítjuk
a filmek szereplőinek motivációit. Gus Van Sant alkotásában a két férfi célja,
hogy megtalálja az országutat és véget vessen a szenvedésnek. Ők ki szeretnének
jutni a sivatagból, ezzel szemben az Electroma
robotjai önszántukból gyalogolnak egy kietlen vidékre. Nekik nincsen már céljuk,
emberek szerettek volna lenni, de a tervük összedőlt.
A vándorút során az egyik
robot hátat fordít a másiknak, hogy társa benyomja rajta a megsemmisítő gombot.
A robbanás után egyedül maradt másik robot magányában szétveri a saját
sisakját, hogy egy üvegszilánk és a Nap segítségével felgyújtsa magát. A Gerry-ben is hasonló történik: a hosszas
út végén, az egyik férfi, hogy könnyítsen társa fájdalmán, torkon ragadja és megfojtja.
A túlélőt később egy apa és a lánya felveszik az autójukba.
A Gerry kimerítő sivatagi bolyongása gyilkost csinál az egyik
társból, így az elveszti emberi mivoltát. Az Electroma robotjai viszont pont magányos vándorlásukkal és
halálukkal válnak – ha szimbolikus értelemben is – emberré.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2013/11 42-43. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11651 |