Barkóczi Janka
Mi az, amiről még privátban sem beszélünk? A jubileumi CineFest nem kerülte a tabukérdéseket.
Jubileum esetén minden
valamirevaló rendezvénynek illik különösen nagyot domborítania. Az első kerek
évfordulójához érkezett miskolci Jameson CineFest virtuális születésnapi
tortájáról elmondható, hogy dicséretesen sok szelíd és minőségi szakmai program
– Trauner Sándor-konferencia, Szabó István-retrospektív, dokumentumfilmes
workshop, filmvásár és filmklub-találkozó –, valamint számolatlan mennyiségű
színvonalas és sokkoló, de legalábbis pimasznak szánt film díszítette. Terror
szinte minden szinten, a szerelmi vágy összes ember által prezentálható variációja,
szex segédeszközökkel és azok nélkül, és még ezeken kívül is rengeteg olyasmi,
ami bárhol máshol talán már nem üt ekkorát, de amire a magyar fesztiváljárók a
jelek szerint az utóbbi időben igencsak kiéheztek. Bár a különös érdeklődés
mellett, hogy ne mondjuk felfokozott izgalmi állapotban zajló teltházas
vetítések megmutatták, hogy a mozilátogatástól a bevállalósabb témák sem
tántoríthatják el a hazai közönséget, az előadás után civilben zajló
beszélgetések mégis könnyen leleplezték, hogy bizonyos tabuk, bizonyos erkölcsi
reflexek ugyanebben a népben még mindig milyen hihetetlenül mélyen gyökereznek.
Mi az, amiről még privátban sem beszélünk? Biztos, hogy minden esetben jól
értjük az iróniát? A nemiség ábrázolása inkább esztétikai vagy etikai kérdés? Mit
bír el a nyugati és mit a kelet-európai publikum? – ezek voltak az idei
CineFest legizgalmasabb, jellemzően akut kortárs tünet-együttesként is
felfogható kérdései.
Idegen a kertek alatt
A fesztivál hangulatához mindjárt a nyitófilm remek felütést adott: Joseph
Gordon-Levitt rendezői debütje, melyben az ifjú titánnak a forgatókönyvírói
feladatok mellett rögtön a címszerepet is sikerült saját magára osztania
(kiütve ezzel a nem kevésbé szépfiús Channing Tatumot), egy kigyúrt, de
mélyérzésű pornófüggő keserveit tárja fel, aki megpróbál kísérletet tenni arra,
hogy ezután csak normális kapcsolatban, szabadidejét normális dolgokkal
eltöltve éljen. A mozik pénztárainál amúgy remekül teljesítő vígjáték, amely a „mindenférfi
pornót néz” tételhez még a másik főszerepben hús-vér valójában megjelenő
Scarlett Johansson ellenében is ragaszkodik, mégis kelthet némi csalódást a
tüzes szexjelenetekre vágyó rajongók lelkében. A Don Jon ugyanis olyan
mozi, amiben nem csinálják, viszont beszélnek róla, de azt legalább sokat és
viccesen. Ennél jóval szatirikusabb hangnemben taglalta a szexualitás, vagyis
inkább a szexualitás hiányának kérdését az Eva van End szűztelenítése
című holland versenyfilm Michiel ten Horn rendezésében. Ez a történet egy jobb
napokat látott középosztálybeli famíliát állít fókuszba, ahol az egyes
családtagok egymáshoz való viszonya nehezen lehetne az adottnál jegesebb és
érdektelenebb. A kislány kövér és rövidlátó, a fiatalabb fiú kezelhetetlenül
deviáns, a nagyobb éppen megpattan hazulról, a szülők pedig olyanok, mintha
soha nem is ismerték volna a másikat. Egy szép napon azonban beállít hozzájuk
egy zafírszemű, aranyhajú német cserediák, aki a nyelvgyakorlás cserediákoknál
már csak szokásos álcája mögül, a maga alattomos módszereivel borítja a papírformát.
A szülőket hirtelen példa nélkül álló őszinteségi rohamok szállják meg, a
gyerekek gyanítani kezdik saját magukról, hogy talán mások is lehetnek, mint
amilyennek eddig mutatkoztak, de a drasztikusnak tűnő fordulat összességében
persze nem vezet túl sok jóra.
A különös idegenek megjelenése és egy-egy kisközösségben folytatott „áldásos”
tevékenysége amúgy is slágertémának számított az idei programban. A miskolci
születésű Pressburger Imréről elnevezett fődíjat hovatovább a német Katrin
Gebbe Tore tánca című elsőfilmje nyerte el, amelynél brutálisabb és
provokatívabb darabot keresve sem találhatnánk a témában. A valóságos
eseményeken alapuló forgatókönyv szerint Tore, a fiatal hamburgi srác,
csatlakozik a JesusFreaks elnevezésű keresztény punk mozgalomhoz, majd pedig
Isten segedelmével, de önnön balszerencséjére, véletlenül megjavítja egy
ismeretlen család lerobbant autóját. A hálás apa a jótettért cserébe meghívja
magukhoz az ágrólszakadt fiút, akinek saját kertjükben saját sátrat és némi
megélhetést kínál. A kezdetben kedélyes vendégeskedés azonban szép lassan
kegyetlen keresztényüldözésbe fordul, hiszen mi sem lehetne annál irritálóbb,
mint ha egy hozzánk közel kerülő személyt nem tudunk megingatni a
meggyőződésében. Tore a legválogatottabb testi és lelki kínzásokat is krisztusi
türelemmel viseli, hitét megtartja, ezzel párhuzamosan viszont szégyenletes
főbűnök leleplezőjévé válik. A film – női rendezőhöz képest kifejezetten
szokatlan – nyersesége és néhol már-már gyomorforgató erőszakossága a vetítések
után menetrendszerinti vitákat váltott ki a miskolci közönség mind a 110 percet
végignézni képes, edzettebb részének soraiban. A sajátos módon interpretált
megváltástörténet bizonyos értelmezés szerint lehet ugyanis egy archaikus
mesének a kortárs ingerküszöböt áttörni képes, aktuális megjelenítése, de talán
mégis valószínűbb, hogy ugyanez csak egy tehetséges fiatal direktor rendkívül
hatásvadász és kissé aberrált ujjgyakorlata.
Kevésbé egységes és ezért kevésbé emlékezetes alkotás volt egy másik női
rendező, Alicia Scherson A jövő című munkája, amelyben egy szüleit
balesetben elvesztő középiskolás testvérpár kénytelen a saját erejéből
boldogulni. A boldogulás útja a testvérek egyikét, Biancát, egyenesen az
egykori filmsztár és Mr. Universe, ám újabban mogorva, vak öregúrrá vedlett
Maciste házába vezeti, ahol az ellopni tervezett pénz helyett váratlan
megértést és szerelmet talál. A sztori erősen spirituális atmoszféráját a rossz
ritmusban megírt forgatókönyv sajnos komolyan gyengíti, így a filmet leginkább
a Macistét alakító Rutger Hauer, a holland származású színészlegenda miatt
érdemes megnézni. A jövő bizonyos motívumai érdekes módon megjelentek
versenyen kívül François Ozon Fiatal és
gyönyörűjében is, ahol a Marine Vatch által megformált 17 éves kamasz kezd
életvitelszerű, de előre nem látott következményekkel bíró prostitúcióba, igaz,
ő inkább rosszkedvében, nem pedig a mindennapi kenyeréért teszi ezt.
Egy mindenkiért
Másféle tabut feszegetett a szintén versenyben vetített olasz Miele,
amelyben egy empatikus és jó üzleti érzékkel bíró lány segíti át a túlvilágra
végstádiumba jutott, életükről szabad akarattal lemondó pácienseit, egészen
addig, míg az egyik potenciális kuncsaftja váratlan helyzet elé nem állítja. Az
eutanázia kérdését nagy megértéssel és poétikusan kezelő Valeria Golino filmje
kedves és minden komolyabb feszültségtől mentes, ám óhatatlanul felmerül az
összehasonlítás, hogy ha a magyar Fekete Angyal közismert botrányát képzelnénk
el mozgóképen, az valószínűleg kevésbé magasztosnak és tized ennyire sterilnek látszana.
Az egyén felelősségét boncolgató mozik között különösen izgalmas volt Paul
Wright nehéz skót akcentusban forgatott balladája, a tengeren öt társát
elveszítő, onnan egyedül visszatérő fiú és az őt bűnösnek kikiáltó halászfalu
lakóinak kegyetlen összeütközéséről. A Csak saját felelősségre abból a
szempontból is rendkívül érdekes, hogy ezt találtuk olyannak egyedül a
versenyben (ha az osztrák náci múlttal leszámolni kívánók vallomásait
felsorakoztató, nézhetetlen technikai minőségben kiállított Dicsőséges
dezertőrt nem számítjuk), amely nem a tartalomhoz, inkább a formához nyúlt
bátran és kísérletezően. A főként kézikamerával felvett, emlékfoszlányokból és
egy megbomló elme töredékeiből lassan kibontakozó tragédia befogadása a nézőtől
különösen nagy koncentrációt igényel, ami azonban ilyen mennyiségű direkten
ábrázolt erőszak után akár még üdítően is hathat.
Szintén az óceán kegyetlen, de az előzőnél sokkal klasszikusabb arcát
mutatta meg J. C. Chandor Minden odavan című filmje, amely mind
rendezői, mind színészi szempontból bravúrnak tekinthető. Rendezői részről
elsősorban azért mert egyetlen kis vitorlás, majd egy még kisebb mentőcsőnak
terében, egy szem színész instruálásával forgatták le az egész mozit, még akkor
is, ha mindezt jelentősen megkönnyítette az a tény, hogy az az egy szem színész
maga Robert Redford volt. A balesetet szenvedett Redford, aki a valóságban
mostanában töltötte be a 77. életévét, a teljes filmidő alatt szó nélkül és
kitartóan küzd a kis hajóba betörő árral, foltozza a repedéseket, lapátolja a
vizet, menti a menthetőt; s cselekszi mindezt minden körülmények között élére
vasalt ingben és hatalmas lelki nyugalommal, ami feltétlenül érdekessé, de egy
kissé hiteltelenné is teszi a darabot.
A fesztivál tizenhét versenybe
delegált első és második nagyjátékfilmje idén nagyjából összhangban mutatott be
valamiféle, a válogatás által befogott földrajzi spektrumot tekintve akár
világméretűnek is kikiáltható trendet. Ez a trend leginkább az agresszió és a
rezignáltság már-már abszurdba hajló, egymással ellentétes pólusai körül
kristályosodott ki. Érdekes azonban, hogy az egyöntetű közönségsikert és a
hivatalos elismerések nagy részét (Adolph Zukor-díj, kritikusok díja,
ökumenikus zsűri díja) mégis egy olyan szingapúri alkotás kapta, amelyben ennek
az agressziónak és rezignáltságnak még a legkisebb jelét sem találjuk. Az Ilo
Ilo tökéletes stílusegységben, mély humánummal előadott, kiváló színészek
által megformált történet egy rakoncátlan kisfiú és a család által szerződtetett
filippínó házvezetőnő kapcsolatáról, valamint arról, hogy mi történik akkor, ha
két, nagy harcok árán egymásra hangolódó embernek a külső körülmények hatására
hirtelen el kell válnia. A 10. CineFest versenyprogramjának végső mérlege
alapján így aztán gyanítható, hogy a legmélyebb érzéseket is feltáró finom
gesztusok, a visszafogott, de közel sem vélemény nélküli mozgóképes beszédmód
bizonyos helyzetekben és időkben jobban hat minden közvetlen provokációnál. Ezt
pedig mi sem illusztrálhatná jobban annál, mint hogy a díjkiosztóra Miskolcra
érkező Anthony Chen rendezőt a színpadra lépve percekig tartó, némi
megkönnyebbüléssel áthatott vastaps fogadta.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2013/11 44-45. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11650 |