Tüske Zsuzsanna
Her – amerikai, 2013. Rendezte és irta: Spike Jonze. Kép: Hoyte van Hoytema. Zene: Owen Pallett. Szereplők: Joaquin Phoenix (Theodor), Scarlett Johansson (Samantha), Amy Adams (Amy), Chris Platt (Paul), Rooney Mara (Catherine). Gyártó: Annapurna Pictures. Forgalmazó: Intercom. Feliratos. 126 perc.
A hús-vér magányos férfi és a mesterséges
eredetű, női tulajdonságokkal felruházott, hétköznapi használati eszköz
képtelen románca korszakokon és országhatárokon átívelve találja meg helyét
újra és újra a mozivásznon. Legismertebb darabjában, a szokatlan hangolások
mesterének, Marco Ferrerinek 1980-as években készült I Love You-jában Christopher Lambert fogja szerelmes hévvel a
veszett fejsze nyelét, füttyszavára felelgető kulcstartójának udvarolva.
2013-ra egy másik, ezúttal tengerentúli szürrealista mágus, Spike Jonze
megfosztja a vágy titokzatos tárgyát eddig is jelzés értékű testétől, bővíti
szókincsét, sőt önálló tudattal ruházza fel. A vélhetően nem is olyan távoli
technológiák világában él Theodore, a megtört szívű, elvált író, aki főállásban
idegenek személyes leveleiért felel, a magánéletben azonban sem ápolni, sem
kiheverni nem tudja volt feleségével való kapcsolatát. A megoldás egy napon az
ölébe hullik egy női hangon megszólaló érző, gondolkodó, ám test nélküli
operációs rendszer, Samantha formájában, akivel mélyebb kapcsolatot kezd
áplolni, mint bármely lélegző emberi lénnyel.
A nővel Jonze a 21. századi
kommunikációs formák és technológiák (lásd arctalan csetelés és az olyan
intelligens applikációk, mint az Apple Siri-je) ürügyén inkább az emberi
kapcsolatok építésének újfajta módszereiről beszél, az érzelmi közelségről és
eltávolodásról. A rendező bizarrság és bravúrok tekintetében nem múlja felül
francia elődjét, hiszen a felhasználó igényeihez idővel alkalmazkodó szoftverek
akár a nem túl messzi jövőbe, egy valódi Samantha születése felé is
mutathatnak, ugyanakkor cizelláltabb eszközökkel bontja ki központi
metafóráját. Jonze legújabb remekét (akárcsak legutóbbi munkáját, a szintén
másik világ felé forduló, különc hőssel dolgozó Ahol a vadak várnakot),
nem csak bájos játékosság de egyszerre finom melankólia es édesbús szépség
hatja át.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2014/02 60-60. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11646 |