Forgács Nóra Kinga
The Secret Life of Walter Mitty – amerikai, 2013. Rendezte: Ben Stiller. Írta: Steve Conrad. Kép: Stuart Dryburgh. Zene: Theodore Shapiro. Szereplők: Ben Stiller (Walter), Kristen Wiig (Cheryl), Sean Penn (Sean), Adam Scott (Ted). Gyártó: 20th Century Fox / Samuel Goldwyn Films / Red Hour Film. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 114 perc.
1939-ben jelent meg a New York Times-ban
James Thurber novellája, a Walter Mitty titkos élete. Hőse a
szimpátiánkra méltó kisember, aki fantáziáját bevetve szállt szembe a pimaszul
magabiztos hétköznapi idegenekkel, beleértve saját feleségét is. A valóság
morzsáiból (egy kórház, a Waterbury-tárgyalásról friss hírt kiáltó rikkancs, a Liberty
német fegyverkezést érintő cikke) fantazmagóriákat kerekített, ezekben ünnepelt
sebészként, a légierő kapitányaként vagy mesterlövészként tündökölt. Majd
játszi mosollyal szívott el egy cigarettát, megtörhetetlenül védve belső,
titkos világát. A novellából 1947-ben, Samuel Goldwyn szárnyai alatt született
amerikai filmverzió, ebben Mitty már a Pierce Publishing korrektora, reflexív,
lassan aktivizálódó antihős. A második világháború utáni paranoia thrillerek
fabulája kerekítette ki az alapművet történetté, egy úrhatnám anya, egy unalmas
menyasszony és egy femme fatale között szétosztva a női szerepeket, börleszkes
humorral ütve fel a helyzet komolyságát.
2013-ban, Ben Stiller
rendezésében készült el az újabb amerikai olvasat. Az aktuális hátteret a 21.
századi magány és a nyomtatott sajtó leépítése adja, Mitty éppen annál a Life
magazinnál nagyítja az utolsó fotók negatívjait, amelyben korábban Thurber és
Goldwyn levélváltása lezajlott a '47-es verzió forgatókönyve kapcsán. A modern
Mitty élete maga is csak egy fotónegatív. Jó dolgozóként eltartja anyját és
színésznőjelölt testvérét, de vágyait álmodozásaiban teljesíti be. Ezúttal egy
elveszett képkocka, az utolsó címlapkép utáni kutatás építi a szüzsét, mely
során a régivágású fotós (Sean Penn) és a romantikus szál új hősnője, egy
elvált anya motiválják hősünket. Ha nem is emelkedik különös magasságokba
Stiller filmje, de korszerű, és hollywoodi optimizmusa ellenére is igencsak
kiábrándult mesét kapunk az életről, amit nem szolgálni kellene, hanem élni.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2014/02 57-57. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11641 |