Huber Zoltán
The Book Thief – amerikai-német, 2013. Rendezte: Brian Percival. Írta: Markus Zusak művéből Michael Petroni. Kép: Florian Ballhaus. Zene: John Williams. Szereplők: Sophie Nélisse (Liesel), Geoffrey Rush (Hans), Emily Watson (Rosa), Ben Schnetzer (Max). Gyártó: Fox 2000 Pictures / Babelsberg. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 125 perc.
A második világháború borzalmairól, a náci
rezsim rémtetteiről újra és újra beszélni kell, friss nézőpontokat, eddig nem
használt perspektívákat találni azonban egyre nehezebb. A harmincas éveit
taposó ausztrál író, Markus Zusak a feladathoz emigráns szülei háborús
történeteiből és Anna Frank naplójából merített ihletet. Sikerkönyve ígéretes
alapötletre épül, a hitleri diktatúra hétköznapjait ugyanis egy árva német
kislány szemszögéből tárja elénk. Bár a most elkészült mozgóképes adaptáció a young adult regények aktuális divathullámán futott be, a veretes
kivitelezésű film vészesen eltéveszti a célközönséget.
A brit Brian Percival
kiváló színészekkel, csodálatos képekkel dolgozik, mégsem tudja eldönteni,
kinek meséli a történetet. A Harmadik Birodalom kulisszái között felcseperedő
Liesel szomorú kalandjait a rendező nagy műgonddal, ám igen komótosan bontja
ki. A mostohaszülők elfogadása, az első szerelem és a felnőtté válás motívumai
az igényesebb tinimozikat idézik, míg a szentimentális, ünnepélyes
fogalmazásmód a súlyosabb történelmi drámák megoldásait követi. Percival végig
e két ellentétes minőség között ingadozik és nem képes megtalálni a közös
nevezőt. Az aránytalanságok miatt végül a könnyfakasztás is elmarad. A kis
Liesel sorsa bizonyára megolvasztja majd az idősebbek szívét, a kedves figura
mégsem válik igazán érdekessé. A nagy ívű narráció, a könyvek szeretete
erőltetett adaléknak tűnik és a nyilvánvaló kliséken kívül a náci
Németországról sem tudhatunk meg semmi újat. Az embertelenség és a fanatizmus
őrülete, az átlagemberek elkeseredett túlélési stratégiái elsősorban a
fiatalabb korosztály számára szolgálhatnának fontos tanulságokkal. A lányka
érzelmi problémáival ők azonosulhatnának a leginkább, a film kimért, míves
stílusát látva azonban épp az ifjabbak unatkoznak majd a legjobban.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2014/02 56-56. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11638 |