Vajda Judit
August: Osage County – amerikai, 2013. Rendezte: John Wells. Írta: Tracy Letts. Kép: Adriano Goldman. Zene: Gustavo Santaolalla. Szereplők: Meryl Streep (Violet), Julia Roberts (Barbara), Julianne Nicholson (Ivy), Ewan McGregor (Bill), Juliette Lewis (Karen). Gyártó: Jean Doumanian Productions. Forgalmazó: Fórum Hungary. Feliratos. 130 perc.
A Gyilkos
Joe után Tracy Letts újabb darabját adaptálták vászonra: a magyar
színházakban is játszott Augusztus
Oklahomában szintén a „család ellen nincs orvosság” témára adott variáció,
s habár elsőre posztmodernül kevert műfajú dramedynek tűnik, az előbbi
adaptációhoz hasonlóan több ponton is fekete komédiába torkollik. A saját
korábbi művön kívül azonban a dráma némely motívumaival az olyan klasszikusokra
is emlékeztet, mint a Hosszú út az
éjszakába Eugene O’Neilltől (alkoholista apa, drogfüggő anya, problémás
gyerekek) vagy Tennessee Williams Macska
a forró bádogtetőnje (családi dzsembori kipattanó titkokkal), csak eleinte
sokkal könnyedebb a hangvétel – hogy a végére szinte észrevétlenül váljon mind
komorabbá a tónus.
Annak ellenére, hogy az Augusztus Oklahomábannak az eredeti
szerző maga írta a forgatókönyvét, nem egy túlbeszélt, statikus, „lefényképezett
színház” jellegű produkció született. Az alkotók egyrészt több külső helyszín
beiktatásával törnek ki a négy fal közül (egy patinás középnyugati családi ház
a fő helyszín), másrészt olyan szép vizuális megoldásokkal vonják el a
figyelmet a szózuhatagról, mint egy három osztatú tükör elhelyezése a háttérben
vagy egy gyönyörűen fényképezett madárraj. A mű ráadásul – szövegcentrikussága
ellenére – saját magába kódolva is rejt némi dinamizmust, hiszen a játékidő
nagy részében az egyik kulcsfigura, a gyógyszerfüggő, gyógyulófélben lévő rákos
mátriárka kiszámíthatatlansága diktálja a ritmust. Abban viszont teljes
mértékben követi a film a drámaadaptációk hagyományát, hogy remekebbnél
remekebb színészi alakításokra ad lehetőséget, mellyel természetesen élnek is a
rutinos játszók. Ennek köszönhetően az ismerős és már sokszor tárgyalt témák („a
rokonság eltéphetetlen kötelék”; „a család olyan csapda, amiből nincs menekvés”)
ezúttal is megrázó erővel kavarják fel a nézőt.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2014/02 55-56. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11637 |