Bilsiczky Balázs
Hendikep, élni akarás, belső tartás. Három embermese.
Zsigmond Dezső új, háromrészes
dokumentumfilm sorozatát, a Háromkirályokat nézve azon tűnődhet az
ember: létezik-e olyan erő, amely képes lenne eltántorítani a rendezőt
legkedvesebb témájától, a határon innen és túl élő magyarság tragikus sorsú
egyéneinek heteken, hónapokon, esetenként éveken át történő megfigyelésétől,
mindennapjaik bemutatásától. A felvetés több sebből vérzik. Egyfelől nincs, nem
létezhet olyan erő vagy világi hatalom, ami gátat vethetne a már így is nagyszabású
Zsigmond-életmű továbbépítésének. Másrészt, hősei csak első látásra tűnnek
nehézsorsúaknak, Zsigmond filmjeiben ugyanis rendre bebizonyosodik, hogy minden
nehézségük és nélkülözésük ellenére nemhogy példaértékű élni akarás, de a
tragikus sorsnak olyan fokú elfogadása árad ezekből a hősökből, hogy nyugodt
szívvel nevezheti őket királyoknak néző és rendező egyaránt.
Ott
van például Szántó Sándor, a szabolcsi Nagyecsedről, aki cukorbetegsége
következtében elvesztette a látását. A korábban mérnöki pályára készülő férfi a
vakság első heteiben sem esett kétségbe, nem kötötte föl magát, hanem sorra
vette azokat a cselekvéseket, amiket vakon biztosan nem fog tudni elvégezni,
majd azokat, amire hosszas tanulással még képes lehet. Ez már önmagában
csodálatra méltó, és bátran nevezhetjük őt hősnek, hiszen a fafaragás, vagy a
mérnöki szakma olyan szorosan függ a látástól, hogy semmi meglepő nem lett
volna abban, ha Sándor mély depresszióba zuhan. Hősünk élni és küzdeni akarását
látva viszont inkább azon gondolkodhatunk el: milyen alapon van nekünk
rosszkedvünk, miközben a megvakult, darabokra tört álmain egyszerűen átlépő, vagy
inkább a szilánkokból mozaikablakot tervező főhős töretlen optimizmussal építi
tovább életét. Az egykori ecsedi vár makettjét készül elkészíteni, oszlopos
tagja a helyi néptánc-csoportnak, akikkel a nagyecsedi vásáron lép fel,
közönség előtt – „a láp királya” tehát minden tettével és mosolyával rácáfol
arra a gondolatra, amely szerint az élete tragikussá vált volna. „Nappal van
éjjel, éjjel pedig nappal – mondja –, hiszen akkor színesben álmodom”.
Sándor
sorstársa a csángó Lőrinc Celestin, a moldvai Csíkfaluról. Ő nem a szeme
világát, hanem járóképességét veszítette el, mikor egy kamaszkori balesetet
követően kerekesszékbe kényszerült. Újabb tragikus sors, Celestin azonban nem
sokat foglalkozik mozgáskorlátozottságával, van más dolga bőven: majdhogynem
egyedül működteti az interneten keresztül sugárzott Csángó Rádiót. A fiatal fiú
egy kis parasztház szobájából indította útjára a ma már közel 40 országba
eljutott, mintegy 350 ezres hallgatósággal bíró csatornát, amely magyar és
román nyelven sugároz adást, a megbékélés jegyében.
Valamelyest
eltérő a harmadik film, A rák királya főhősének a sorsa, ő ugyanis nem
egy külső tényező, hanem saját meggondolatlansága által vált nehézsorsúvá. A
szintén szabolcsi születésű Csukrán Mihály már fiatalon felkerült Pestre, ahol
a Vasas igazolt bokszolója lett. Zűrős életvitelének „köszönhetően” azonban
kizárták az egyesületből, és a profi sportolói pályafutásnak is befellegzett.
Annyiban mégis rokon a másik két főhőssel, hogy ő is sikerrel lépte túl saját
határait: életmódot váltott, és ha a profik között már nem futhatott be
karriert, megtette ezt amatőrként. A számtalan lefutott maraton közül az
egyiket például hátrafelé futva teljesítette – csak hogy az egyik
Guiness-rekordját említsük a négy közül. Ami viszont ennél is fontosabb: az
újfehértói mélyszegénységben az átlagosnál sokkal könnyebben elkallódó fiatalok
számára lomokból épített fel egy sportpályát és egy kezdetleges konditermet,
ahol a vezényletével azóta is folynak a különböző erőnléti tréningek és
sportfoglalkozások.
A
három film dramaturgiája nem tér el Zsigmond korábbi munkáitól. Ezúttal sem
beszélő fejeket, hanem a mindennapokból kiragadott élethelyzeteket, vagy
különös eseményeket látunk. A rendező tehát továbbviszi az általa régóta
alkalmazott, manapság pedig egyre elterjedtebbé, sőt divatosabbá váló „szituációs
dokumentumfilm” eszköztárát.
A Háromkirályok
újabb bizonyíték arra, hogy a hazai dokumentarizmust mélyen átható
szociális érzékenység tetszetős köntösbe bújtatva is működik, és nem
feltétlenül kell belefulladni saját könnyeinkbe, miközben nehéz sorsokról
beszélünk.
Háromkirályok
(A rákok királya, A láp királya, A háló
királya) – magyar dokumentumfilm, 2013. Rendezte: Zsigmond Dezső. Dramaturg: Balogh
Géza. Kép: Lovasi Zoltán, Bálint Arthur. Zene: Dresch Mihály , Kiss Ferenc.
Vágó: Koncz Gabriella. Producer: Szederkényi Miklós. Gyártó: Dunatáj Alapítvány
a Médiatanács támogatásával. 3x52 perc.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2014/01 53-53. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11623 |