Gelencsér Gábor
Aki sportfilmet vár, talán meglepődik: az Overdose-ban nem a címszereplő, hanem az ember áll a középpontban.
A
magyar csodaló fordulatos karrierjére kíváncsi néző talán úgy érezheti, a
dokumentumfilm alkotója, Ferenczi Gábor „átesett a ló másik oldalára”, hiszen
Overdose története kevéssé rekonstruálható e film alapján. Kérdés azonban, mit
talál a rendező ennek a bizonyos lónak a túloldalán. A válasz felülírja a
műfaji elvárásokat: ott ugyanis a szenvedélyes, megszállott, csalódott és
boldogságban úszó embert látjuk. Drámai
hőst, sőt hősöket, különös karaktereket, egy nagy történet igazi szereplőit.
Sportfilm helyett filmet – amelynek
története egy ló körül bonyolódik. S noha minden csodálatom Overdose
teljesítményéé, jobban érdekel a lovas, mint ló.
A rendező és csapata több éven és országhatáron át követi Overdose-t,
illetve idézi fel a legfontosabb eseményeket a nagy győzelmektől a nagy
vereségig, a súlyos betegségtől a dicsőséges visszatérésig. A film
természetesen nem mond le az alapvető információkról, a hangsúlyt azonban
máshová helyezi: a reflektorfényben zajló versenyek helyett a
háttéreseményekre, a pályák helyett a bokszokra, továbbá – s ez a
legsokatmondóbb körülmény – a futamok helyett az emberi arcokra. A film ezekben
a közelikben „leplezi le” önmagát, mutatja meg valódi, szó-, illetve
képszerinti emberi vonását. Overdose
történetét ezúttal nem a verseny, hanem két karakter közvetíti számunkra: a tulajdonos,
Mikóczy Zoltán és az első tréner, Ribárszki Sándor. Körülöttük bonyolódik a „cselekmény”,
tűnnek fel hosszabb-rövidebb időre a különböző epizodisták.
Mikóczy tehetős üzletember, aki Overdose-zal egy álmot vásárol
magának, s ezt próbálja őszinte szenvedéllyel megvalósítani. „Ezzel a lóval meg fogjuk váltani a világot” –
fogalmazza meg röviden „programját”, s ezt láthatóan komolyan is gondolja.
Mindezt Szlovákiában élő magyarként teszi, aki az angol származású, de magyar
trenírozású mén külföldi zsokéit a futamokon piros-fehér-zöldben versenyezteti.
A csúnyácska „Dóziból” csodalovat kreáló Ribárszki
pedig egy inkább intuícióira hallgató, megszállott, magával ragadóan összetett
személyiség, egy igazi „figura”.
Overdose története kettejük drámájában fogalmazódik meg, méghozzá
– s ez a filmnek mint valódi dokumentumnak az érdeme – a kamera előtt, in statu
nascendi. A sportfilm hiányolói talán
ezen a ponton válhatnak meggyőzhetővé. Mi ugyanis a fontosabb – s nem utolsó
sorban szakmailag a nehezebb – feladat: tucatnyi kamerával jelen lenni egy
versenyen, avagy egyetlennel követni a verseny közben a tulajdonos és a tréner
arcának minden rezdülését? Ferenczi Gábor az utóbbi mellett dönt. Overdose
betegség utáni nagy visszatérésekor párhuzamos montázs mutatja az orrhossznyi
győzelmet alig felfogó Mikóczyt és a háza kertjében a futamot interneten követő
Ribárszkit. Majd a Baden-Baden-i vereség is a tulajdonos arcán „történik meg”, ahogy a szemünk
előtt néhány másodperc alatt több évet öregszik. Torokszorító pillanat – de
lelkesedésünk közepette sem feledkezhetünk meg a forgatás szakmaiságáról. A
drámai jelenet szereplője – szándékosan használom ezeket a játékfilmes
fogalmakat – ugyanis egyszer sem „hibázik”: Mikóczy még véletlenül sem néz a
kamerába, noha az szinte súrolja az arcát.
Mindez az Overdose
megformálásának tudatos koncepcióját dicséri, amelynek sarokpontjait a fenti
két példa illusztrálja: a dokumentumfilmtől szokatlan közelképek – beleértve az
Overdose-ról készült nagyközeliket –, valamint a dramaturgiai építkezés. Az
előbbi régi erénye a magyar dokumentarizmusnak, az utóbbira azonban jóval ritkábban
csodálkozhatunk rá. Márpedig a dramaturgia ezúttal egy igazi bravúrra is képes:
a két főszereplő és a számos epizodista mellett kibont egy „láthatatlan”
történetet, a munkalovas Budinszki Barbaráét. Sosincs reflektorfényben, csak
előkészít és lecsutakol, néha türelmetlenül csapkod, máskor kétségbeesetten
zokog – de ő az egyetlen, aki nem sportteljesítményként, szakmai kihívásként, üzletként,
politikaként, csodaként vagy álomként tekint Overdose-ra, hanem lóként.
Ha van értelme bármihez kötni a rossz elnevezéssel „kreatívnak”
nevezett dokumentumfilmet – amihez ez a film is nyilvánvalóan sorolandó –,
akkor az éppen a valóság megszerkesztése. Ennek köszönhetően válhat a film
anyaga a puszta rögzítésen túl drámaivá, méghozzá anélkül, hogy meghamisítaná a
„valóságot”, vagy minden áron „játékfilmesítené” a dokumentumot. A
dokumentumfilmnek e számos felmenővel rendelkező újabb alakváltozata nyújthat
reményt arra, hogy ne tűnjön el a vizuális kommunikáció áradatában. Lehet
félteni ettől a „tisztaságát”, de érdemes néha átesni a ló másik oldalára – miként
most az Overdose alkotói, akik egy
csodaló apropóján esendő emberekről forgattak filmet.
Overdose – magyar dokumentumfilm, 2013. Rendezte: Ferenczi Gábor. Írta: Ferenczi Gábor, Idrányi Flóra, Gül Togay. Kép: Lovasi Zoltán, Markert Károly, Szőnyi István, Rév Marcell. Vágó: Thomas Ernst, Politzer Péter, Szalai Károly. Producer: Hanka Kastelicová, Major István. Kreatív producer: Gül Togay. Gyártó: Filmteam, az HBO és a Magyar Nemzeti Filmalap támogatásával. Forgalmazó: Filmteam. 73 perc.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2014/01 52-52. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11570 |