Huber Zoltán
Orosz Dénes vígjátéka után nehezebb lesz gyűlölködni.
Kimondottan kényes,
azaz fontos és aktuális témához nyúlt Orosz Dénes. Új vígjátéka egy másságára
rádöbbenő főhős önmagára találását meséli el – de
nem úgy, ahogyan azt elsőre gondolnánk. A Coming Out fordított alaphelyzetből
indul, vállaltan meleg férfi főszereplője balesete után kénytelen rádöbbeni, beleszeretett
egy nőbe. A homoszexualitással kapcsolatos buta előítéletek és torz
beidegződések felülvizsgálata régi adóssága a magyar filmnek (is), az pedig
különösen szimpatikus, hogy Orosz mindezt könnyedebb formában, a populáris mozi
eszközeivel próbálja elérni. Az író-rendező az angolszász romkomok receptúráját
követi és egy abszolút működőképes zsánerfilmet tesz le az asztalra, ám ebben a
vészesen átpolitizált és hisztérikus légkörben kevesen fogják a mássággal
kapcsolatos indulataikat félretéve, saját értékei mentén szemlélni a művet. A Coming
Out így akarva-akaratlan a hazai közgondolkodás szomorú ellentmondásaira is
rávilágít.
A
szexuális preferenciák magánjellegű kérdései hazánkban még ma is kirekesztésre
alkalmas hívószóként funkcionálnak. Az érvek helyett, ostobaságból, félelemből
vagy hidegen kiszámított populizmus miatt használt címkék szörnyen veszélyesek,
a másik emberi mivoltát vonják kétségbe. Ha tompított formában is, de ez a
pusztító mentalitás ott lappang a társadalomban, melyet jól mutat, hogy egy
vígjáték csak akkor számíthat komolyabb nézőszámra, ha női mellekkel és
fenekekkel ellensúlyozza a „melegebb” jeleneteit. Orosz nehéz helyzetben van,
hisz akár tetszik, akár nem, az általa megcélzott közönség nagyobb hányada
reflexből homofób. A vaskos sztereotípiák megkerüléséhez az alkotók kénytelenek
éppen ezek mentén egyensúlyozni. Az a paradox helyzet áll elő, hogy egy
homoszexuális főhőst, szerelmespárt és baráti társaságot felvonultató
komédiának állandóan hangsúlyoznia kell, hogy a témája ellenére sem „melegfilm”.
A Coming Out olyan szituációt vázol fel,
mely ma itthon elképzelhetetlen. A mű szereplői nemcsak büszkén vállalják homoszexualitásukat,
de a főhős a karrierjét is erre alapozza. Már az is örvendetes, hogy végre egy
olyan magyar szereplővel azonosulhatunk, aki a másságát áldásként éli meg.
Orosz azonban ennél is tovább megy, történetében kizárólag olyan figurákat
vonultat fel, akik valamilyen szempontból kilógnak a sorból. A női karakter törékeny
alkata ellenére is férfias (Tompos Kátya most is kiváló), a meleg társaság
egyik tagja hetero, a szigorú szomszéd gyengéd apuka. Az a tény, hogy a
tolerancia és az elfogadás üzenetei csak ilyen tételszerűen lekerekített,
egyszerűsített formában juttathatók célba, elsősorban nem a filmről, hanem a magyar
viszonyokról árulkodnak.
Orosz
Dénes a Poligamy kapcsán már
bizonyította, tökéletesen ismeri a zsáner szabályait, a kissé félreérthető
alapszituációval azonban most meggyűlik a baja. A film hőse akaratán kívül
olyan valakibe szeret bele, akiről korábban ezt el nem tudta képzelni – ezt a fellobbanó
szikrát azonban nem a legszerencsésebb egy fejsérüléshez kötni. Az alkotó
vélhetően azért fordítja ki ilyen módon a vonzódás változását, mert megpróbálja
átélhetővé varázsolni a témát elutasítók számára. Ez dicséretes vállalás, ám a
sztori felületesen úgy is értelmezhető, hogy a meleg férfi beveri a fejét és
hirtelen hetero lesz.
Bármennyire
is szomorú, sajnos el kell fogadnunk a tényt, mi még mindig egy olyan országban
élünk, ahol Czeizel Endre genetikusnak kell megerősítenie: az azonos neműekhez
való vonzódás nem örökletes. A Coming Out
nem megy élesen szembe a melegekről alkotott felszínes képpel, illetve a kamera
is szemérmesen elfordul, ha két azonos nemű szereplő egymáshoz ér – de csak így van esélye arra, hogy elérje azokat is, akik
automatikusan buziznak. E megoldása miatt a filmet vélhetően mindkét oldalról
támadni fogják majd, a vita azonban mindenképpen örvendetes.
Orosz
a film ellentmondásai ellenére eléri célját, egyedül a tempóval és az
időzítéssel vannak problémák. Egy vígjátéknak ma már jobban kellene pörögnie, de
a remek mellékszereplők mindig továbblendítik a művet. Mucsi Zoltán telitalálat
a homofób szomszéd szerepében, a rohamrendőrként dolgozó figura egy-egy
mondatával képes megragadni a magyar közéleti abszurd lényegét. Amíg tudunk
nevetni a tömegoszlatásos beszólásokon, illetve elhisszük, hogy a szélsőjobbos
újságíró és a liberális rádiós között is szövődhet szerelem, addig mindenképp
van remény.
Coming Out – magyar, 2013. Rendezte és írta: Orosz Dénes. Kép: Fillenz Ádám.
Zene: Bolba
Tamás. Vágó: Kovács
Zoltán. Hang: Juhász Róbert. Szereplők: Csányi Sándor (Vándor Erik), Tompos Kátya (Szekeres Linda), Karalyos Gábor (Balázs), Für Anikó (Júlia), Gyabronka József (Kálmán),
Mucsi Zoltán (Pecsák József), Nényei
Klára (Fanni), Takács Katalin (Anya), Scherer Péter (Főszerkesztő), Simon Kornél (Áron), Dankó István (Anti), Hegedűs D. Géza (Vilmos). Producer: Kálomista Gábor. Gyártó:
Megafilm. Forgalmazó: Hungaricom. 96
perc.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2014/01 37-37. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11567 |