Békés Márton
Reagan nem túl sikeres színészi pályafutása igazából a politikai karrierjében kamatozott, az Egyesült Államok első olyan elnöke volt, aki tudatosan és mesterien használta a televízió propagandaerejét.
Amerikában nagy hagyománya van annak, hogy az egyes elnökök valamilyen szempontból egyedülálló voltát hangsúlyozzák. A XX. század második felének elnökei közül például Kennedy volt nemcsak minden idők legfiatalabb elnöke, de az egyetlen katolikus is. Nixon volt az első és az utolsó, aki önként távozott a végrehajtó hatalom birtokosai közül, s Carter volt az USA első olyan elnöke, aki magát újjászületett kereszténynek tartotta. Ronald Reagan pedig az Egyesült Államok egyetlen elvált, színész és korábban szakszervezeti tagsággal bíró vezetője volt. Megkülönböztető jellegzetességeit filmes pályafutásának köszönhette.
Illinois-ból Hollywoodba
Az
Egyesült Államok 40. elnöke összesen harmincnégy évet töltött az amerikai
médiaiparban. A New Deal korától
kaliforniai kormányzóvá választásáig a média minden részét megjárta,
kommunikációs pályafutása során fél évtizeden keresztül (1932 és 1937 között)
rádiózott, majd több mint ötven filmben vállalt szerepet (1937 és 1964 között),
és ezzel párhuzamosan másfél évtizedet töltött el televíziózással és szóvivői
munkával (1950 és 1966 között).
Reagan
a vásznon és a valóságban párhuzamosan futó Amerikai Álom történetében több
szerepet is sikerrel vállalt, végül 1980 és 1988 között ő alakíthatta a szabad
világ elsőszámú vezetőjének egyre mediatizáltabb szerepét. A történet happy enddel végződött, hiszen az
akciófilmek kliséinek megfelelően a messziről jött vidéki fiú kemény munkával felküzdötte
magát a csúcsra, az Eygesült Államok elnöke lett, és ráadásként az Amerikát
fenyegető antagonistát is legyőzte.
Reagan
rádiós munkájával, filmszerepeivel, tévéképernyős jelenlétével és szóvivői tevékenységével
nem csak töviről-hegyire ismerte a XX. század arcát átformáló szórakoztatóipart
és a pályájával éppenséggel párhuzamosan kibontakozó tömegmédia világát, hanem
saját hangjával és arcával alakította is azt. Az évek során hamar kialakuló
filmes habitusa, kiváló orgánuma és páratlan közismertsége nem kis mértékben
segítette hozzá ahhoz, hogy előbb Amerika legjelentősebb államát hódítsa el a
demokratáktól (aligha csupán a véletlen műve, hogy ez őutána csak egy másik
színésznek, Arnold Schwarzeneggernek sikerült), majd két ciklus idejére az az
elnök legyen, aki minden bizonnyal a legtöbbet szerepelt a képernyőn, és maga
is egyfajta képernyős jelenséggé
vált.
Reagan 1932-ben végzett az Illionis-i Eureca College-ban, majd rögtön egy iowai rádió sportközvetítője lett, és baseball-meccsekről tudósított. Miután főként a Chicago Cubs játékait közvetítette, egy ízben a csapatot elkísérte Los Angelesbe is, ahol szerencsét próbált filmszínészként egy próbafelvételen. Az 1937-es pilot olyan jól sikerült, hogy a Warner Brothers szerződést ajánlott neki hét évre. Reagan elfogadta a megállapodást, és munkát vállalt az álomgyár szalagja mellett. A metafora kedvéért mondjuk azt, hogy kezdetben betanított munkásként. Ezzel elkezdődött filmes karrierje, amelynek során közel három évtizeden keresztül szerepelt a mozivásznon és a tévéképernyőn. Filmográfiája szerint 1937 és 1964 között összesen 53 filmben játszott (Thomas Tony: The Films of Ronald Reagan. 1980).
Gippertől Bonzóig
Reagan
fiatal színészként, a ’30-as évek végén, jobbára csak másodvonalbeli mozikban
kapott szerepet, amelyek között a korszak jellemző kisköltségvetésű
szórakoztató filmjei (melodrámák, romantikus vígjátékok, musical-komédiák)
voltak többségben.
Debütálását
is egy ilyesféle produkció szerepének köszönhette, méghozzá a ’20-as évek
végétől 1945-ig alkotó B-film specialista Nick Grinde rendezésében készülő Love is on the Air-ben. Első, egyébként éppen
rádiós műsorvezetőt megformáló alakítása jól sikerült, még 1937-ben újabb
szerepet kapott egy zenés darabban (Hollywood
Hotel). Ezt követően beindult a karrierje, hiszen 1938-ban kilenc, 1939-ben
hét szerepet osztottak rá. Utóbbiak közül egy krimi (The Amazing Dr. Clitterhouse) és egy dráma (Dark Victory) hozta az
első szerény sikereket. Mindkét moziban együtt dolgozhatott Humphrey Bogart-tal,
a nagy közönségsikert arató Dark Victory-ben
pedig a korszak ünnepelt dívája, Bette Davis és közkedvelt filmszínésznője, Geraldine
Fitzgerald oldalán nyújtott kiemelkedő alakítást. 1938-ban – egy katonai
akadémia növendékeiről szóló film (Brother
Rat) forgatása közben – ismerkedett meg első feleségével. A majdan
Oscar-díjjal jutalmazott Jane Wymant két évvel később vette el, a házasság
kilenc évig tartott.
1940-ben
ismét hét alkalommal tűnt fel a vásznon, s a Santa Fe ösvényben életében először játszott westernben. Hogy nem
holmi másodvonalbeli moziban kapott szerepet, azt mi sem jelzi jobban, hogy a
filmet az a magyar származású Michael Curtiz (azaz Kertész Mihály) rendezte,
aki négy évvel korábban A könnyűlovasság
támadását jegyezte, két év múlva pedig a Casablancát forgatta (kevesen tudják, hogy annak idején szóba
került, hogy Reagan is szerepet kapna ez utóbbiban). A szintén 1940-ben készült
Knute Rockne, All American hozta meg az
áttörést. Ezt a munkát a sportfilmek között (is) az amerikai filmtörténet
meghatározó darabjának szokás tartani, hiszen képileg és történetét tekintve is
jelentős, ráadásul megtörtént eseményen alapuló alkotás, amelyben a University of
Notre Dame futball-klasszisa (egyben iskolai csapatának első All American-játékosa)
tragikus halála előtt még egyszer győzelemre vezeti csapatát. Reagan – aki
egyébként a főiskolán maga is amerikai-focizott – a főszereplő Knute Rockne
barátját, George ’The Gipper’ Gip-et alakította. Ekkor elhangzott egyik szövege
nagyon sokáig emlékezetes maradt. A betegen fekvő Gip úgy szól csapattársához a
döntő meccs előtt, hogy ha nagy bajban vannak, akkor gondoljanak rá, és győzzenek
érte. A „Win just one of the Gipper”
szinte azonnal szállóige lett, és ahogyan Nixon a Trükkös Dick, úgy Reagan a
Gipper ragadványnevet kapta.
1941-ben
további négy munkával bízták meg, amelyek közül az egyik ismét egy western-szerep
volt (The Bad Man), s ebben az évben
végre egy A-kategóriás vígjátékban (Million
Dollar Baby) is lehetőséget kapott. 1942-ben jött el a nagy pillanat,
méghozzá az általa és a kritikusok körében is legjobb munkájának tartott alakítás,
a méltán híres Kings Row révén. A
korszak meghatározó alkotásának számító érzelmes dráma egy kisvárosi fiatal
társaság testi-lelki gyötrelmeit (erőszakos apa, elhanyagoltság, rejtegetett
homoszexualitás, vagyoni irigység) mutatja be a neves direktor, Sam Wood
rendezésében. „Ez a film tett sztárrá” – vallotta egyszer a melodrámáról, ahol a
pin up-legenda Ann Sheridan mellett
egy olyan fiút játszott el, akinek a város szadista orvosa szükségtelenül
leamputálta mindkét lábát. Amikor az áldozat a beavatkozás után felébred, és
meglátja, mit tett vele az őrült sebész, így kiált fel: „Where’s the rest of me?” Ezzel – rögvest a Gipper-mondat után – újabb filmes szólás született, amely az
amerikai filmtörténet száz leghíresebb idézetei közé is bekerült. A szöveg érvényét
jelzi, hogy Reagan 1965-ös önéletrajzi könyvének is ezt a címet adta. A darabot
és az egyik központi figurát alakító Reagant nem győzte dicsérni a sajtó, de a szép
filmes karriert megalapozó tőkét mégsem tudta kamatoztatni, a Kings Row második amerikai bemutatójának
napján ugyanis behívták. Háború előtti utolsó filmjében brit pilótát játszott (Desperate Journey, 1942), amely ironikus
módon előre jelezte, hogy a világháború megtöri az ígéretesnek bizonyuló
hollywoodi karriert, pedig ’41-ben a harmincéves Reagant a mozi-üzemeltetők a
fiatal filmgyári színésznemzedék ötödik legnépszerűbb alakjának választották.
Önként
jelentkezett a frontra, de rossz látása miatt nem küldték csatába, ám a légierő
mégis szívesen alkalmazta, méghozzá a hadsereg és a Warner-testvérek közötti
szerződés révén létrehozott katonai stúdióban. A First Motion Picture Unit 1941
és 1945 között összesen négyszáz kisebb-nagyobb produkciót állított elő,
amelyek közül Reagan hat filmben szerepelt és kettőhöz kölcsönözte hangját.
1942 elejétől 1945. decemberi leszereléséig főleg a US Air Force számára
gyártott, lelkesítő repülős-bombázós filmekben működött közre, a hadsereg
megrendelésére készített utolsó jelentős munkája a harcias Target Tokyo narrációja volt. Erőteljes, az amerikai háborús filmek
összetéveszthetetlen hanghordozására jellemző orgánuma többek között a Patton
tábornok életéről szóló produkció szövegalámondásában élvezhető igazán. Szinkronszínészi
pályafutását többre értékelhetjük a mozis sikereknél.
A
civil filmiparba 1947-ben tért vissza, ekkor három szerepet kapott. Közülük kettő
volt viszonylag nevezetesebb, azok is partnerei miatt: a Stallion Road ranchen játszódó melodrámájában Alexis Smith-szel bonyolódott
szerelmi háromszögbe, a The Voice of the
Turtle romantikus komédiájában pedig Eleanor Parkerrel, egy szerelemre
vágyódó színésznővel került közelebbi viszonyba, mint szabadságolt katona. Érdemes
felidézni, hogy ugyanebben az évben ő volt az első, aki a Hagen Girl címszerepét alakító, ekkor tizenkilenc éves – 12 éves
kora óta gyereksztárnak számító – Shirly Temple-t a mozivásznon először megcsókolta.
A romantikus
vígjáték, a melodráma, a sportfilm, a western és a háborús zsáner elkísérte
filmes pályafutása második szakaszában is. Vagyis a ’40-es évek végétől az
’50-es évek derekáig sokféle szerepet el tudott játszani, amelyekben leginkább
hősként/megmentőként, vagy szép nők oldalán működött igazán jól. Ekkor már csak
évente áltag két-három filmben dolgozott, de a kevesebb alakításért cserébe a színvonalasabb
produkciókban rendre főszerepeket kapott. Az újabb áttörés viszont egyre
késett, majd el is maradt.
Reagan
karrierje újrakezdésekor már közelebb állt a negyvenhez. Mindez azonban nem
jelentette azt, hogy ne maradt volna a filmipar felszínén. 1949-ben, 38 évesen
– a fiatal korában vízimentőként dolgozó – Reagan jóvágású srácot alakított egy
partvidéken játszódó vígjátékban (The
Girl From Jones Beach), és egy katonai kórházban zajló háborús drámában (The Hasty Heart) is szerepelt. Jól
azonban ekkor sem keresett, a kiegészítő fizetést dedikált képeinek eladásából
biztosította. Ekkoriban érlelődött meg benne a gondolat, hogy otthagyja a Warner-t,
és Lew Wassermann, a nagyhatalmú médiamogul (a Music Corporation of America
vezetője, Reagan ügynöke és barátja) segítségével másik filmgyártóhoz igazol
át.
Egy
lábtörés miatt több megbízást ki kellett hagynia, majd 1951-ben két,
meglehetősen különböző karaktert alakított, de mindkettőben megállta a helyét.
A Storm Warning című thrillerben a Ku
Kux Klan ellen küzdő helyi törvényemberét formálta meg, a Bedtime for Bonzo komédiájában Diana Lynn mellett egy majmot
felnevelő orvos-páros férfitagját alakította. Előbbi filmjét a bigott
rasszisták nem, a sajtó azonban igencsak szerette, az utóbbiból ismét mém lett.
Bár Reagan a csimpánzos filmet sohasem nézte meg, elnöksége alatt a
republikánusok ellenfelei, őt nevezve Bonzo-majomnak, több ízben is a film
címével hirdettek neki takarodót, sőt a Reagan-ellenes ifjúsági szubkultúrák
törzshelyein Bonzo és Gipper néven vodka-alapú koktélt is kevertek. Érdemes kitérni
rá, hogy az őspunk Ramones dalt írt Reagannek a Bonzo Goes to Bitburg címében megidézett németországi katonai temetőben
tett, nagy botrányt kavart ’85-ös látogatásáról, a Dead Kennedys nevű San
Franciscó-i kultikus punk-együttes negyedik stúdióalbumát pedig egyenesen Bedtime for Democracy címmel adta ki
1986-ban, amelyen az elnök, annak gazdasági programja (Reagonomics), a hadsereg és a Reagan-éra kulturális miliője kapott
kíméletlen kritikát, többek között olyan klasszikussá vált felvételekkel, mint
az I Spy és a One-Way Ticket to Pluto. Mikor ebben az évben Clint Eastwoodot
megválasztották a kaliforniai Carmel független polgármesterévé, Reagan
talányosan önmagának tette fel a kérdést: „Mi készteti arra, hogy azt gondolja,
egy középkorú színésznek, aki együtt játszott egy csimpánzzal, lenne jövője a
politikában?”
Reagan
1937-től 1952-ig tartó Warner-korszaka egybeesett a hollywoodi filmgyártás
szórakoztatóan hazafias, vagy még inkább hazafiasan szórakoztató nagy korszakával
(Stephen Vaughn: Ronald Reagan in
Hollywood. 1994). A ’52-es elszegődése Wassermann MCA-birodalmához azzal
járt, hogy a Universal Stúdió filmjeiben működött közre, és bekapcsolódott a
televíziózásba is. Ez hozta el a mérsékelten gyors gazdagodás és a kiváló
kapcsolatok kiépítésének lehetőségét (amint azt meglehetős rosszindulattal Dan
Moldea is megírta 1986-os Dark Victory: Ronald Reagan, MCA, and the Mob című könyvében).
Az
1952 és 1957 közé eső fél évtizedben a közönség kilenc alkalommal láthatta még
a vásznon. (Az csupán érdekesség, hogy a Las Vegas-i Hotel Last Frontier
vendégei 1954-ben másfél hónapon át stand
up-fellépőként is megnézhették!) Ebben az időben Grover Cleveland Alexander
híres baseball-játékos bőrébe bújt (The
Weaning Team, 1952), Dorothy Malone glamour-girl
társaságában beszédes című westernben játszott (Law and Order, 1953), feltűnt egy Koreában játszódó háborús drámában
(Prisoner of War, 1954), valamint
Allan Dwan westernfilmjeiben kapott szerepet (Cattle Queen of Montana, 1954 és Tennesee’s Partner, 1955). Utolsó előtti szerepét az 1957-es Hellcats of the Navy című
tengeralattjárós filmben nyújtotta, amelyben először és utoljára dolgozott
együtt öt évvel korábban elvett, szintén színésznő feleségével, Nancy (Davis)
Reagan-nel. (A film bevezető szövegét egyébként maga Nimitz admirális mondta!) Hollywoodban
nemcsak szerelem, hanem barátságok is szövődtek, Reagan jó kapcsolatot ápolt John
Wayne-nel és Robert Tylorral, akik Sam Wood és Walt Disney társaságában csakúgy
a Motion Picture Alliance of the Preservation of American Ideals nevű
lobbicsoport tagjai voltak, mint ő. A később a hidegháborús antikommunizmus
mellett felsorakozó szervezetet még 1944-ben hozták létre konzervatív
beállítottságú, Amerika nácizmus elleni harcát támogató filmesek.
Miután 1950-től egyre inkább a televízió-képernyő foglalkoztatta, a ’60-as években csupán két alkalommal kölcsönözte a hangját egy-egy szélesvásznú produkcióhoz, majd 1964-ben utoljára állt a mozi-stúdió kamerája elé. A Hemingway novellájából készült 1946-os The Killers remake-változatában Angie Dickinson szeretőjeként látható, ám a filmes pályafutás megelőző darabjaihoz képest radikális fordulattal itt negatív szerepet játszott, mégpedig egy gengszterfőnökét. A nézőket sokkolta, amikor az évtizedeken keresztül a jóképű jófiú szerepét magára öltő Reagan pofonvágta a korszak álomnőjének számító, végzet-asszonyát játszó színésznőt. A film bemutatása után három hónappal politikai pályára lépő Reagan ekkor már érett, ötvenhárom éves férfi, akinek összetéveszthetetlen arcéle és dús üstöke hatásos záróképként tűnt fel mozgóképes karrierje végpontján.
Reagan-vízió
Reagan
kezdetben nem rajongott a tévéért, ám már 1950-ben képernyőre került
(debütálása egy CBN-en sugárzott Agatha Christie regényadaptációhoz kötődik), s
tizenöt éven keresztül ott is maradt, tizenhat tévéműsor és televíziós sorozat
munkálataiban működve közre. Az epizódszerepek mellett teljes karaktereket is
megformált, de igazán ismertté műsorvezetőként vált. Később az is bizonyossá
vált, hogy nemcsak a filmszínészek között ismerte fel elsőként a tévézés adta
lehetőségeket, hanem elnökként elődeinél sokkal aktívabb szerepet szánt saját
magának a képernyőn.
Wassermann
segítette hozzá, hogy a General Electric 1953-ban szerződtesse a televízióban
futó igen népszerű szórakoztató műsorához. Így lett a bő húszperces heti
magazinműsor, a General Electric Theater
házigazda-műsorvezetője 1954 és 1962 között. A műsorfolyam hostjaként olyan sztárokat vezetett be a tévés világba, mint Fred
Astaire, akivel egyébként 1959-ben egy szűk félórás dráma erejéig játszott is
együtt (többi harminchárom epizódszerepe egyikében James Deannel is dolgozott).
Nyolc éven keresztül Reagan konferálta fel és kommentálta a cég által
finanszírozott műsorfolyamot, miközben szerződése feltételeinek engedve közel
140 gyáregységet látogatott meg országszerte, ahol nagyjából negyedmillió
GE-dolgozóval találkozott személyesen. „Ez a munka nemcsak abból állt, hogy
mindenhol kezeket szorongattam, hanem megismertem, mi jár az emberek fejében” –
emlékezett vissza erre a korszakra. A korábbi munkák után igazán csak akkor
kezdett el jobban keresni, amikor a tévézés mellett az Amerikai Álmot termékei
révén formába öntő cég emblematikus szóvivőjeként is dolgozott. (Évente több
mint százezer dollárt keresett ekkoriban!) Ráadásul ennek köszönhetően érett meg kiváló szónoki képessége, amely
miatt később a Great Communicator
jelzőt kapta.
Utolsó
képernyős munkája a Death Valley Days című teleregényhez kötődött. Az
1952 és 1975 között futó sorozat a régi nyugati határvidék életét mutatta be,
az egyes részeket felkonferáló házigazda szerepében Reagant láthatták a
tévénézők. 1965–66-os host-állását végül
kaliforniai kormányzói kampánya miatt adta fel. De nem ez volt az utolsó
alkalom, hogy tévé-képernyőre került, sőt a java még csak ez után következett! 1966-ban
és 1970-ben két alkalommal is megválasztották a nyugati-parti állam legfelsőbb
vezetőjének, majd 1980-ban és 1984-ben az ország elsőszámú irányítójának. Kormányzói
és elnöki nyilatkozatai során a médiával mindvégig ügyesen bánt, tudta, mikor
tanácsos hallgatni (például az Irán–Kontra ügyben), és mikor kell beszélni, humorával
és önironikus megjegyzéseivel gyakran elkápráztatta a sajtó munkatársait. Leginkább
informális megbeszéléseken brillírozott; 1983-ban például egy riporter
meglehetősen ostobán megkérdezte tőle, hogy mit fog mondani a kínai
nagykövetnek, mire Reagan csak ennyit válaszolt: Hello.
Ahogy
a világgazdasági válság alatt Roosevelt a rádiót, úgy alkalmazta tudatosan
Reagan a hidegháború utolsó szakaszában a televíziót, amelynek kezdete egyébként
kormányzóságának idejére megy vissza, ugyanis Report of the People címmel már a ’60-as években rendszeresen
nyilatkozott a tévé kamerái előtt. Leghíresebb, drámai kijelentései – amelyek
ugyancsak szállóigékké, majd közhelyekké váltak, mint a „gonosz birodalma” vagy
a „döntse le azt a falat” – mind ügyesen megkomponált színészi teljesítmények is
voltak, azok a televízióban közvetített nyilatkozatai, amelyekben a gazdasági
növekedés beindításának programját (1981), a „csillagháborús tervet” (1983)
vagy a Challenger tragédiáját (1986) jelentette be, szintén átgondoltságról
tanúskodnak. Nem meglepő, ha Robert E. Defton 1988-ban a „televíziós elnökség korának”,
Robert Schmuhl 1990-es könyvében (Statecraft
and Stagecraft) pedig „teátrális elnökségnek” nevezte a ’80-as évek
mediatizált végrehajtó hatalmát.
A képernyő és Reagan szinte eggyé olvadt, amelyben komoly szerepe volt annak is, hogy a médiafóbiás Nixonnal ellentétben arca sohasem volt szürke vagy gyűrött, hanem megtörhetetlen optimizmust sugárzott. Bár már ’37-es leszerződtetését is a mindvégig megőrzött legendás sunny boy-mosolyának köszönhette, elnökként azonban ez volt az a vonása, amely sokak számára inkább idegesítő vigyornak, vagy bárgyúságnak hatott. Kritikusai hol középszerű ripacsnak, hol cowboy-filmek jelentéktelen statisztájának nevezték (A másodhegedűs. Filmvilág, 1980/10). Nem véletlen, ha a Vissza a jövőbe-trilógiában, miután az őrült professzor megkérdezi az 1985-ből visszaérkező időutazó fiút, hogy ki az elnök, és választ kap a kérdésére, így reagál: „Micsoda, Ronald Reagan?! A színész!? És akkor ki az elnök-helyettes? Talán Jerry Lewis?” (Utalva ezzel a színész–humoristára.) Ugyanakkor az is jellemző, hogy Reagan nem sértődött meg ezen, sőt egyik politikai beszédében nagy örömmel használta fel a film időutazásos kontextusát.
A döntés ideje
Reagan kezdetben demokrata-szimpatizáns volt, mint oly’ sokan mások a nagy gazdasági világválság idején és még egy-két évtizeden át. Ennek tudható be, hogy 1941-től a Screen Actors Guild, vagyis a színész-szakszervezet tagja volt, amely 1947-ben elnökévé választotta, majd 1952-ig folyamatosan újraválasztották, és az 1959. évben is ő vezette a szervezetet. A SAG 1933-ban jött létre, amikor a hollywoodi filmgyártásban égetővé vált az előadók és művészek munkahelyi érdekvédelme. A hidegháború elején azonban inkább politikai, mintsem munkajogi természetű problémák adódtak.
Reagan
éppen a legforróbb években vezette a testületet, hiszen a kommunista-tevékenységet
vizsgáló House Committee on Un-American
Activities vezetője, McCarthy szenátor a ’40-es évek végén, ’50-es
évek elején vadászott a szovjet kémekre és informátorokra. A hagyományosan
liberális orientációjú szórakoztató-ipar baloldali munkatársai között a gyanú
szerint – amelyet a KGB-irattárak egyik-másik esetben visszaigazoltak – számos
társutas (kommunista párttag, szovjet-szimpatizáns) és akár a másik oldalnak
dolgozó hírszerző akadt. Reagan – aki az FBI megbízottja volt – nem vett részt
a „vörös veszedelem” körüli paranoid félelemkeltésben, de hazafias
kötelességének tekintette a kommunizmus elleni harcot. Egész SAG-elnöki
mandátumát végigkísérte, hogy az 1947 őszén összeállított feketelistán szereplő
filmipari dolgozók közül többeket (Hollywood-i Tízek) végül bebörtönöztek.
Reagan – antikommunista liberálisként – mindvégig együttműködött a
hatóságokkal, a szervezetet pedig megvédte a felesleges vádaskodásoktól.
Miközben
1952/53-ban szakszervezet-vezetőből a GE által finanszírozott médiasztár lett,
megismerte Amerika gondjait, és szerződéséhez híven egyre több üzleti célú filmben
vállalt szerepet. Az egyszerű emberek és az üzleti élet hasonló problémáira
egyszerre érzékeny amerikai konzervativizmus formuláját – vagyis a „Main Street
és a Wall Street” összefogását – ekkoriban kezdte érezni. Az ’50-es évek suburb-ökkel és nagy autókkal fémjelzett
eisenhoweri aranykorának építésében vezető szerepet játszó cég „társadalmi
nagyköveteként” működő Reagan az évtized végére került közel a szabadpiaci
nézethez, amely kéz a kézben járt az állami befolyás mérséklésének igényével. Első
igazi politikai nyilatkozatát 1961-ben adta, amikor az egészségügyi szférában
működő magáncégek szövetségének megbízásából az államosított egészségügyi
rendszer bevezetése ellen beszélt tíz percen keresztül.
Reagan
olvasta Barry Goldwater arizonai szenátor politikai önvallomását (Conscience of a Conservative, 1960), amely
a régi amerikai erkölcsök védelmét, a kormányzati beavatkozás jelentős
mérséklését és az adók radikális csökkentését, illetve a kommunizmussal
szembeni aktív fellépés külpolitikáját hirdette meg. S ugyan Reagan már az
1952-es és a rákövetkező elnökválasztáson is a republikánus
Eisenhower–Nixon-párost támogatta, ekkortól vált igazán a GOP elkötelezett hívévé.
Az év során bekapcsolódott Nixon kampányába, aki ekkor vereséget szenvedett
Kennedytől. Mint tudjuk, ebben a világ első tévévitájának nem elhanyagolható
szerep jutott, a felmérések szerint a tévénézőknek Kennedy, a rádió előtt
ülőknek viszont Nixon volt a szimpatikusabb. Nixon borzalmas állapotban volt a
képernyőn, amely hibát Reagan sohasem követte el.
1962-ben
regisztráltatta magát republikánus szavazóként, majd miután két év múlva „megtérítője”,
Goldwater indult az elnökségért, azonnal segítségére sietett. Az 1964. októberi
San Franciscó-i Republikánus Konvención ugyan a kétszeres alelnök és korábbi elnökjelölt
Nixon mondta a Goldwater melletti nagy szónoklatot, de mégsem ez vált híressé,
hanem Reagan korábban felvett és bejátszott beszéde, a Time for Choosing. A meggyőző mondanivaló és a tökéletes hangszín
megtette hatását – noha novemberben Goldwater az amerikai történelem legnagyobb
választási vereségét szenvedte el Johnsontól –, hiszen áramlottak az adományok
a kampánypénztárba, Reagan pedig ezúttal az országos politikai életben debütált.
Az
ország kiábrándító pénzügyi adatait soroló szöveg tudatosította a
hallgatósággal azt is, hogy Vietnamban „háborúba állunk a világ leggonoszabb
ellenségével, akit valaha hátán hordott a Föld”. A növekvő deficit, a pénz
értékének visszaesése a háború előtti szintre és az adók emelkedése az állam
méretének csökkentését, a nemzetközi helyzet pedig a hatékony amerikai fellépést
követeli. „E választás tétje nem más, mint a következő: vagy hiszünk személyes autonómiánkban, vagy elhagyva az amerikai
forradalom útját, egy maroknyi elzárkózó értelmiségiben bízunk, akik úgy vélik,
hogy jobban meg tudják tervezni életünket, mint ahogyan mi magunk irányítanánk
azt.” Reagan felszólított arra, hogy
az amerikai életformának és az emberi természet alapjainak megfelelően
válasszunk a „törvény és rend keretei között érvényesülő egyéni szabadság” és a
keleten létező, otthon pedig az állam elhatalmasodása révén lopakodó totalitarizmus
között. A beszédnek ez a része Friedrich von Hayek éppen húsz évvel korábban
írott Úton a szolgaságba című
könyvének mondanivalóját visszhangozta, amelyet Reagan korábban rongyossá
olvasott és sűrűn széljegyzetelt.
A
magánszektort szabályzó állami reguláció és az ezt szolgáló bürokrácia
leépítése, a gazdaságban érvényesülő központi beavatkozás csökkentése, az adók
érzékelhető mérséklése és a kormányzati kiadások visszafogása mellett érvelő
félórás beszéd a klasszikus szabadelvű amerikai konzervativizmus szenvedélyes kiáltványa
volt. Ebben nemcsak a szépen felépített és egyszerű érveivel könnyen hódító
előadásmód volt Reagan segítségére, hanem ízes angolsággal előadott beszédének köznapi
és mégis emelkedett hanghordozása, nyugodt, de határozott tónusa, valamint az
ironikus humor és a hazafias pátosz megszólaltatására egyaránt alkalmas
beszédtechnikája.
„Nem én hagytam ott a Demokrata Pártot, hanem az engem” – mondta 1962-ben Reagan, aki a filmiparban eltöltött éveknek köszönhette többek között az ősrepublikánus Frank Sinata és a ’68 táján republikánussá váló Charlton Heston barátságát. Apróság, de jól jellemzi a pályája színészi–politikusi fordulópontját, hogy míg ’64-ben Reagan beszélt Goldwater mellett, amikor két év múlva kaliforniai kormányzónak indult, az ő kortes-reklámjában John Wayne szerepelt. Természetesen vadnyugati öltözetben, azt bizonygatva, hogy a közszolgálati pályát régóta tervezgető Reagan éppen azért alkalmas a posztra, mert színész.
Reagan-maszk
„Nem
tudom, hogyan tud valaki részt venni a politikában, ha sohasem volt színész?” –
tette fel egyszer Reagan a költői kérdést. Nem kétséges, hogy sokan éppen az
ellenkezőjét tudakolták, tudniillik, hogyan lehet az Egyesült Államok elnöke
egy volt színész?
A
színészből lett elnök szerepét 1980 után jókora csavarral ő a valóságban, más
színészek viszont mozgóképen játszották el. Az 1975-ben induló késő esti
szórakoztató műsorban, a Saturday Night
Live-ban több alkalommal, összesen nyolcan alakították Ronald Reagant, köztük
egy ízben Robin Williams is, 2003-ban pedig Reaganék
címmel politikai vitákat kiváltó kétrészes tévéfilmet készített róla és
feleségéről a CBS csatorna. Több száz róla készült felvétel idézi fel legalább
ennyi dokumentumfilmben, például Michael Moore első munkájában is (Roger and Me, 1989). Arca a jobboldali
ikonográfia alapelemévé vált (akár vörös pólón fekete stencillel, Viva la Reagan Revolution felirattal), a
baloldali-anarchista zenekarok vele festették falra az ördögöt (Millions of
Dead Cops, Reagan Youth, Wasted Youth), popkulturális jelentőségét pedig többek
között arcképe zombi-változatának megjelenése is bizonyítja.
A
Reagan-rejtélyre, az elnöksége korát jellemző kulturális konzervativizmusra, a
színészi–politikusi kettős minőség feszültségére a legjobb választ mégis a
2006-os The Tripper ironikus horror-vígjátéka
adta. A Paul Reubens rendezésében és ő, illetve felesége, Courtney Cox szereplésével
készült szarkasztikus slasher mókás
tisztelgés a ’70-es, ’80-as évek horrorjai előtt, ugyanis végletekig eltúlozza
azok unalomig ismert sablonjait a kiránduló szabados városi fiatalokra támadó
helyi maradi pszichopatáról. A film története szerint hippik akadályozzák meg a
favágók erdei munkáját, amelyet egyikük kisfia egy láncfűrésszel torol meg. Tettéért
elmegyógyintézetbe zárják, ám miután Reagan kaliforniai regnálása alatt ezeket
magánkézbe adta vagy megszüntette (ez a mozzanat nyomokban tényeket tartalmaz),
kiszabadul, és az elnök iránti tiszteletből Reagan-maszkot felöltve lecsap a
környéken szervezett kábítószeres zenei fesztivál résztvevőire. A film kaján
pillanatainak egyikében mondja Reagan a következőt: „A hippi olyasféle ember,
aki úgy néz ki, mint Tarzan, úgy megy, mint Jane és olyan a szaga, mint
Csitának.” A gunyoros mondat azonban nem ekkor hangzott el először a szájából,
hanem 1967-ben, egy milwaukee-i díszvacsorán.
Jean
Baudrillard 1986-os, Amerikáról szóló könyvét azzal kezdi, hogy a film, mint
technika és szellemiség esztétikáját és az Egyesült Államok metafizikáját
azonosnak véli, majd a vége felé Reagant az „amerikai
illuzionizmust” és a valóság szimulációját teljessé tevő szereplőnek
állítja be, mivel véleménye szerint a kaliforniai filmipar világából érkező
elnök testesíti meg a képek uralmát, és változtatja Amerikát egyetlen nagy,
valószerűtlenül napos Kaliforniává. A Reagan filmszínészi pályafutásával szemben
gyakorolt kritikákkal ez alapján azért nem lenne érdemes foglalkozni, mert a
színészi minőségnél sokkalta fontosabb
a filmes-képernyős lényeg, amely a
XX. század második felében a művészi ízlést, a társadalmi környezetet és végül
a politikai életet is velejéig áthatotta. Az a tény tehát, hogy Reagan
színészből lett elnök, elsődlegesebb annál, mint hogy milyen színész is volt.
Egyébként korántsem rossz.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2013/10 24-29. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11554 |