Barkóczi Janka
A 48. Karlovy Vary-i Nemzetközi Filmfesztiválon Szász János filmje, A nagy füzet nyerte el a fődíjat.
Az életműdíjas Travolta szikrázó mosolya, a
fesztivál logójának végtelent formázó perfekcionista nyolcasa, Oliver Stone
hibátlanra polírozott beszéde a zárógálán, Karlovy Vary ékszervárosa, akár egy
felrázható játékgömb hópihék nélkül – szinte tökéletes díszletei a gondtalan
idillnek. Könnyű kézzel felskiccelt vázlatok a vásznon, derűsen oldott hangulat
a moziteremben. A boldog békeidők jóhiszeműségén, amely éppúgy omlik el a
vetített filmeken, mint a környezeten, mégis átsejlik jónéhány erőszakkal
háttérbe kényszerített, megoldatlanul erjedő probléma. A fürdővilág
hamisítatlan monarchia-hangulata átalakulóban, az ingatlanok jelentős részét
már felvásárolták az Oroszországból érkező pénzemberek, akik a tanult
kapitalizmus lendületével kaptak itt erőre. A fesztivál szekcióinak moderált
visszafogottsága – tematikában és kiállításban egyaránt – szintén a válság
óvatos esztétikáját sugározza, így nem csoda, hogy Szász János nagyobb
lélegzetű világháborús adaptációja, A nagy füzet, végül kiütéssel
győzött a Kritályglóbuszért folyó versenyben. Sem Ben Wheatley különdíjas
minimalista szituációs történelmi szatírája, a különben kissé zavaros A
Field in England, sem a fagyos Kanadából érkező, egy kisközösség drámáját
tisztességesen, de némileg érdektelenül bemutató Bluebird (Lance
Edmands, 2013), de még a csehek favoritjának, Jan Hřebejknek házassági kisokosa
(Líbánky, 2013) sem tudott ehhez elég mesés, elég szép és elég
felszabadító lenni.
Szász feldolgozása egy nyers, erős szöveg finomra hangolt, talán túlságosan is kifinomult megközelítése. A világháború borzalmai elől vidéki nagymamájukhoz menekített tizenéves ikerpár zord történetét Agota Kristof Trilógiájának katonásan őszinte írott mondataiból Haneke operatőre, Christian Berger, valamint Molnár Piroskához, Ulrich Thomsenhez, vagy éppen Ulrich Mattheshez hasonló nagyformátumú színészek fordították vászonra. A film olykor zavaró túlzásai ellenére is fajsúlyos vállalkozás lett, amely erősen eltért a mezőny általános hangvételétől.
Rianások
Jonathan Franzen, a
kortárs amerikai próza fenegyereke az új évezred beköszöntével jelentette meg
nagyhatású regényét, a Javításokat, amely egy középosztálybeli család
történetén keresztül modellezi a halmozódó balsors privát dinamikáját és az
elrontott életek megjavítására tett kísérleteket. Karlovy Vary filmjei az idei
szezonban igazán példaszerűen hozzák a franzeni mintát: átlagemberek
munkálkodnak bennük átlagos életük korrigálásán, amely önhibájukból, vagy még
inkább valamiféle generációról generációra szálló terhes örökség részeként, a
régmúlt egyik immár beláthatatlan pillanatban félresiklott. Lázadásuk nem túl
látványos, de azért nem is sodródnak csak úgy az árral. Büszkék minden
eredményre, még akkor is, ha ezek csak látszólagosak, és érdemben végül kevéssé
viszik őket előre. A világ legtávolibb pontjain élnek és a legváltozatosabb
stratégiákkal rendelkeznek, így a róluk szóló elbeszélések műfaji klímája is
különböző. Mediterrán vígjátéktól hideg északi tragédián át délszaki road
movie-ig mindenféle történettel találkozunk, amelyek egyaránt a világ
egységesnek és szilárdnak hitt felszínét széttördelő rianásokról mesélnek.
Hiányzik a teátrális háborúskodás, a bukás sosem hirtelen és látványos, de az
esélyegyenlőtlenség, a szegénység, az erőszak szolid kultúrája, vagy éppen a
hétköznapi jogtiprás alattomos gyilkosként veszélyeztet minden egzisztenciát.
A versenyszekció
legüdébb darabja A pap gyermekei (Svećenikova djeca, 2013) Vinko Breąan
szexvígjátéka egy festői horvát sziget parányi falucskájában játszódik, melyet
a rohamosan csökkenő születésszám miatt a kihalás réme fenyeget. Az ifjú és
túlbuzgó helyi pap, hogy elejét vegye hívei fogyatkozásának, kreatív megoldást
talál a helyzet kezelésére: a nyáj két elhivatott bárányával, az egyszeri
trafikossal és a gyógyszerésszel, az isteni rendelésben bízva sorra
kilyuggatják a forgalomba kerülő óvszereket, hogy ezzel biztosítsák az
utánpótlást, amely település fennmaradásához szükséges. A történet sokáig
őszintén nevetteti a közönséget, de végül mégis felemás érzéseket kelt, mert
mögötte a pedofíliától a finom iróniával kezelt nacionalista hevületig egyéb
súlyos témák is megbújnak. Kisemberekről szól az a hasonlóan különleges, de
merőben más hangvételű film is, amelyet az üzbég származású Jusup Razykov
jegyez, és amely ebben az évben a FIPRESCI filmkritikusainak díját vihette el.
A Szégyen (Styd, 2013) drámája egy fagyos orosz katonai kolónián összezárva
élő asszonyközösség kínjainak különböző stádiumait tárja fel, amelyet a távoli
tengeralattjárón szolgáló férjek bizonytalan sorsa támaszt. A nyomasztó
szocreál környezetben, ahol a maga fizikai valójában sem a tengeralattjárót,
sem a férjeket, sem a remény legkisebb jelét nem találjuk, lassan eluralkodik a
pánik, és ahány nő, annyi módszer kerül a kezelésére. Ki a spiritualitáshoz
fordul, ki feladja, ki a múltban kezdi keresni a szerencsétlenség okait,
kikerülni azonban már nem tudják a rájuk mért és menthetetlenül bekövetkező
csapást.
A Közép- és Dél-Amerikából érkező filmek ezzel szemben, és az illedelmesen elfojtott kelet-európai pszichózisoktól igencsak eltérő módon, egy nyíltan és sokkolóan brutális társadalom virágkoráról adnak hírt. Az erő szava itt mindenek felett áll, az emberi jog mint olyan, alapvetően értelmezhetetlen. Igazán lírai esszenciáját adja ennek a félelmetesen burjánzó közegnek többek között a mexikói-spanyol gyártásban készült La jaula de oro (2013), amelynek rendezője, Diego Quemada-Diez, a forgatás előtt nyolc hosszú évet töltött azzal, hogy az Egyesült Államok határa felé igyekvő szerencsétlen latínók álmait és esélyeit tanulmányozza. A keserű tapasztalatokból levont tanulságot végül három guatemalai származású gyerekszereplő köré szőtt balladai történetben meséli el, ahol még a kölykök ösztönös bajtársiassága sem ad okot bizakodásra a kivándorlóktól zsúfolt vonattetők, kőszívű emberkereskedők, és végeláthatatlan prérik világában. A sorsukkal küzdő fiúk (és a kiválóan instruált amatőr szereplők) pandant-filmje a Carlos Reygadas egykori asszisztense által rendezett, a Horizontok programból kiemelkedő Heli (Amat Escalante, 2013). A mexikói drogsztori egy család nem éppen természetes úton való szétesését vázolja egy meglehetősen túlreagált félreértést követően. A címszereplő Heli (Armando Espitia) elkeseredett küzdelmet folytat a maffia által elrabolt kishúga megmentéséért, miközben ellenfelei a legváltozatosabb kínzásoknak vetik alá. A kendőzetlenül ábrázolt fizikai fájdalom, de még inkább a fizikai fájdalom látványához szokott gyerekarcok közönye olyan elementáris erővel sikít a vászonról, hogy a sokk a vetítés után is sokáig kíséri a nézőt.
Női stratégia
A kegyetlen társadalom
szorításából kitörni vágyó mindennapi hősök legjobb példáját, a retrospektív
válogatásban vetített klasszikus kurd darabokon túl, mégis egy arab filmben, a
hatalmas közönségsikert arató Wadjdában fedezhetjük fel. Ez a történet
több szempontból is igazán különleges: a gyöngyvásznon csak nagyritkán feltűnő
Rijád városában forgatták, rendezője az első ilyen mesterséget űző nő
Szaúd-Arábiában (ahol, tegyük hozzá, férfi direktorból sincs éppen rengeteg),
kivitelezésében pedig messze elüt a térségben megszokott, harsány és
túljátszott, főleg bollywoodi hagyományből építkező moziktól. Haifaa al Mansour
filmje e helyett Vittorio De Sica és a legkifinomultabb iráni iskola nyomdokain
halad, mégis sajátos módon, a jellegzetes csípős arab humort sem nélkülözve
állítja pellengérre a tradícióiba bezárkózó ország fojtogató légkörét. Wadjda,
a tízéves kislány mit sem szeretne ugyanis jobban, mint egy biciklit, amellyel
végre legyőzhetné az őt versenyre hívó baráti fiúcskát. Kívánsága nem tűnik
éppen eget rengetően komplikáltnak, kivéve egy olyan országban, ahol a szebbik
nem képviselőit nemhogy autót vezetni, de még kerékpározni sem engedik. A
renitens kamasz ezért végső elkeseredésében úgy dönt, hogy a saját pályáján
győzi le az ellenséget, és makrancos fruskából hirtelen hitbuzgó
Korán-recitátorrá válik, hogy a legszebb szavalónak járó pénzjutalomból
önállóan vehessen kétkeréknyi szabadságot magának. Al Mansour alkotásának
legnagyobb erénye, hogy a megkapó szépséget egyesíti a bölcs iróniával, okosan
belátva, hogy ez az a beszédmód, amely a leginkább inspirálója lehet a
fejlődésnek.
Wadjda módszerét
korábban már nem kisebb személy, mint Stanisław Lem is megelőlegezte, akinek
regényéből a Libanoni keringőt jegyző Ari Folman készített adaptációt az
élőszereplős és animációs film előzőleg pedzegetett kombinálásával. A Kongresszus
(The Congress, 2013), Robin Wright és Harvey Keitel félig valóságos,
félig rajzolt közreműködésével, barokkos fantáziafutam az örök ifjúság
titkáról, amelyet a lenyűgöző látvány mellett leginkább a töményen filozofikus
mondanivaló jellemez. Robin, a sci-fi hősnője, kiöregedett hollywoodi sztár,
aki egykori hírneve maradványait egy különleges kezelés segítségével szeretné
megőrizni. A titokzatos Miramount cég segítségével elkészítteti digitális
alteregóját, amelyen többé nem fog az idő, és amely éppen olyan, mint amilyenné
ő maga mindig is válni kívánt. Az ideállal való egyesülésnek azonban súlyos ára
van, a tökéletlen világ, és benne a hibátlannak látott, de a valóságban
szintúgy tökéletlen szeretteink elvesztése. Amikor a színésznő szembesül ezzel
a szükségszerűséggel, dönteni kényszerül: a határtalan animált jövőt vagy a
nagyon is véges evilági létet választja. Bár a film atmoszférája itt korántsem
sikerült olyan drámaira, mint a rendező korábbi kultmozijában, a delikát
hangulat és a fajsúlyos, meglehetősen kurrens mondanivaló ezt a darabot is
igazi cinefil csemegévé avatja.
Ahogy a Karlovy Varyban
idén vetített filmek többségében, a Kongresszusban
is elsősorban női nézőpontból, finom empátia gyakorlásával diagnosztizálhatók
leghelyesebben a világ aktuális problémái. A látszólagos egység szabad szemmel
nehezen látható repedéseit ilyen stádiumukban elsősorban intuícióval és
türelemmel lehet lokalizálni. Míg a kurrens kérdésekkel váratlanul szembesülő
férfiak pánikolnak és meglehetősen kétesélyes megoldásokon törik a fejüket,
addig ezekben a helyzetekben valahogy még mindig a nők maradnak a leginkább
higgadtak és életképesek.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2013/09 44-45. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11537 |