Sipos Júlia
Dévényi Tamás, Ybl-díjas építész számára a film a tér művészeteként ihletforrás, realizmusa miatt pedig fontos dokumentum.
Ha Dévényi Tamás filmrendező lehetne, ki
szeretne lenni?
Ilyesmin nem nagyon gondolkodom, mert annyira építész vagyok, hogy ez bőven
elég.
Akkor máshogyan kérdezem. Milyen filmet
tudna elképzelni saját épületei mellé, köré?
Erre viszont könnyű válaszolni, mert például amikor a Magházat (sarokház a
Rottenbiller utcában) terveztem, felmerült bennem, ha itt egy olyan ölős
filmet forgatnának, akkor van egy olyan beugrója a háznak, ami mögé jól el
lehet bújni és ott biztosan lenne egy jelenet. Amikor Gigor Attila A nyomozót forgatta, akkor rátalált a
Magházra, és van is a filmben egy ottani jelent. Zseniálisan stimmelt. A másik
ilyesmi, a Mundruczó Kornél féle Szelíd
teremtés, amely részben a Várkert bazár egyik lakóházában játszódik. A
rekonstrukció tervezése során sokat jártunk a lakatlan házban. Szinte mindig a
film pergett előttem, részesévé váltam, úgy éreztem, bármelyik pillanatban
megszűnhet a kívülálló építész státusom. Most változik majd a kép, mert az
épület elhanyagoltsága végre megszűnik, de a tervezés során nagyon fontos volt,
hogy ne kísértsen majd senkit a filmbéli lidércnyomás. A harmadik
kihagyhatatlan élményem – mivel hosszú évek óta tervezzük a 4-es metró
Rákóczi téri megállóját – az Antal Nimród-féle Kontroll. Az a világ nagyon pontosan visszaköszön az épülő metróban
is. Ez persze nem Budapest, mert a Kontroll
tudatosan nem budapesti film akar lenni, és mégis az. Egy bárhol lehetséges
metró, de nekünk mégis a budapesti, és ettől igazán izgalmas film, ugyanis a
magyar filmnéző számára folyamatosan kétféle olvasata van a filmnek. Egy
mélyebb, elvont, bárhol lehetséges világ és egy konkrét, a mi budapesti
metrónk. Mondhat bármit a film elején az akkori BKV-vezér.
Ilyen szorosan összekapcsolódik Önben a
film és az épület?
Nagyon. Szerintem az a csodálatos mindkét világban, hogy a tér az alapja
mindkettőnek. Meg az idő, de amíg a filmben nagyon ki van számítva az idő,
addig mi az építészetben látszólag bővelkedünk benne, a lebontásig szinte
végtelen sok az időnk. Ennek ellenére ugyanarról van szó. Amikor házat tervezek,
akkor azok a gyors kameramozgások ugyanúgy részei a gondolatomnak, mint az a lusta idő, ami az évek során megadatik
egy épületnek, mivel a tervezett tér feltárulkozása során az idő már valóságos,
sőt gyorsított is, gondoljanak egy hirtelen fejmozdulatra. Az építészet és a
kép másik aspektusa az építészeti fotó, ami egészen drámai médiummá vált, az
internet alapú világban. Senkinek nincs ideje megnézni a rengeteg új épületet,
de ott az építészeti fotó, ami csak látszólag dokumentálja a házat. Inkább az
autonóm művészről szól, nem az épületről. Egy egészen új világ jön létre. Ennek
szélsőséges esetei azok a filmek, amelyek Budapesten forognak, de nem
Budapestet mutatják be, vagy azok, amelyek Budapestről szólnak, de máshol
veszik fel őket.
A film és az építészet közös kihívása
lehet az is, hogy úgy jelenítsen meg egy múltbéli eseményt vagy épületet, hogy
az a múlt illúzióját keltse, a jelen legújabb technológiájával. Ne próbáljon
ugyanolyan lenni, de mégis azt az időszakot érzékeltesse.
A film az időt úgy kezeli, ahogy akarja, a jelenkort a néző kikapcsolja,
amikor egy kosztümös filmet, vagy egy sci-fit lát, mert ilyen az agyunk. Amikor
viszont egy épületet látunk, akkor ez nem így van, akkor nem működik ez a fajta
analizáló képességünk, egyben látjuk az egészet. A hamisítás vagy az egyszerű
hitványság (tüzép-barokk kastély) azonnal tetten érhető. Ezzel nem azt mondom,
hogy nehezebb helyzetben vagyunk, de maga a probléma más. Más az időhöz való
viszonyunk, mint egy rendezőnek vagy az operatőrnek.
A Várkert bazárban például hogyan
dolgoztak az idővel és a látvánnyal?
A legismertebb magyar építész Ybl Miklós (többek között az Operaház
tervezője is) úgy tervezte meg a bazárt, hogy mögötte a Várhegy tornyosult.
Most azt a nagy több célú termet, ami majd remélhetőleg eltartja ezt az egész
létesítményt, mögéje kellett rakjuk és, hogy meg lehessen közelíteni, át
kellett törni azt a határfalat, ami mögött eddig a hegy volt. Az egyik
lehetőség az volt, hogy tervezünk sok aranyos ajtót Ybl Miklós modorában és
akkor mindenki azt hiszi, hogy erre folytatódott anno a Várkert bazár. Ezt
mondom én hamisításnak vagy hazugságnak. Lehetett volna tervezni modern, kortárs
ajtókat és akkor meg úgy látszik, hogy innen új minden.
Én úgy gondolkoztam, hogy lehet egy harmadik út, ami nem azt jelenti, hogy
kompromisszumot akartam kötni. A téglafalban úgy alakulnak ki a nyílások, hogy
csak egész téglákat szednek majd ki a munkások és ennek eredménye egy furcsa,
cikcakkos kontúrú nyílás lesz, amit gyakran látunk befejezetlen épületeknél.
Marad az Ybl-féle fal, nem teszünk hozzá semmit, és mégis kortárs nyílás lesz
belőle. Ezeken a helyeken az Ybl-féle épület negatív tere jön létre.
A korszak hangulatának megérzéséhez
szokott régi filmeket nézni, vagy csak a tervtárban kutat?
Számomra nagyon fontos az, hogy mindent megtudjak arról a helyről, ahol
dolgozni fogok. Ha a puszta közepén kellene tervezni, akkor is megnézném, hogy
volt-e itt valaha egy csata, vagy birkákat terelgettek-e errefelé évszázadokon
keresztül. Szerintem a múlt még egy olyan tervezési feladatnál is nagyon
fontos, ami nem kötődik egy régi házhoz. Amikor előkerült a Bada i Buda (Fürdőzz Budán) című, 1936-os svéd film, (fent van a YouTube-on),
ebből egy csomó olyan dologra lehetett rájönni, amiről korábban fogalmunk sem
volt. Vagy egy 1938-as Metro-Goldwyn-Mayer Budapest-filmben láthatunk olyan
dolgokat színesben, amiket csak fekete-fehér fotókról ismerünk. Ez talán az egyik
legnehezebb dolog, a fekete-fehér képeket színesben látni. Amikor a Rácz fürdőt
terveztük – két és fél év volt – , az
utolsó napig kutattunk, hátha találunk még valamit, amitől jobb, hitelesebb
lehet a ház. A filmek sokat segítenek ebben a folyamatos kutatásban.
Van olyan filmjelenet emléke épületről
vagy utcai jelenet, amit „imprinting”, bevésődő élménynek nevezhetünk?
Én imádom a második világháború előtti filmeket, és ezek egyik rétege a
környezet, ami sokat mesél az akkori világról. Az öltözet, az utcakövezet, az
architektúra, milyen reklámok voltak, millió dolog, ezeket nagyon élvezem. A
történetmesélés is érdekes, de másképpen, hiszen ezek nem a filmművészet
csúcsait döngető munkák, mégis rendkívül izgalmasak a korrajz miatt. Kosztümös
filmek persze akkor is készültek, így az is nagyon érdekes, hogy hogyan nyúltak
vissza a múltba. Hogyan jelenítette meg a múltat a harmincas évek filmművészete
és hogyan a kétezres éveké. Időben ugyanoda megy vissza mindkettő, de mások a
hangsúlyok és a hitelességi szint.
Sosem felejtem el, hogy még nem volt televíziója a családunknak és néha
átjártunk a szomszédba tévét nézni. Óriási szenzáció volt, amikor A Tenkes kapitányában az egyik kardozó
szereplőn valaki felfedezett egy karórát! De ugyanilyen, amikor a középkori
történetben a képen megjelenik egy mikrofon. Ez a filmkészítő számára nyilván hiba,
de mégis, a nézőnek emlékezetes marad.
Jól látom, hogy a legutóbbi időkben a
filmekben az épületek nagyobb atmoszférateremtő szerepek kapnak?
Bárhogy is nézzük, a filmművészet a városi ember művészete, és az ilyen
sűrű civilizációban élő embernek az épített környezet természetes része. Ez a
természetesség áthatja a filmeket is, ezért a valósághoz képest sokkal
hangsúlyosabb az épített környezet jelenléte a filmművészetben. A Magház például
szerepel egy országimázs filmben is. Miközben az építészet a politika számára
érdektelen, azok számára, akik a politikának forgatnak ilyen filmet, mégis van
jelentősége. Megtaláltak egy olyan házat – és most nem fontos, hogy az az én házam
volt – , ami különös volt és tudott valami olyat mondani
abban a filmben, ami kifejez valamit, amit egy politikus nem képes
megfogalmazni.
Ezek a filmkészítők nyilván tudják, hogy a
nagyvilágban, ahová egy ilyen filmet szánnak, ennek nagy jelentősége van.
Minden bizonnyal igen. Otthon nincs televíziónk, de azért sok helyen járok,
megfigyeltem, hogy a reklámokban a környezet mindig magasabb színvonalú, mint
az a világ, ami körbevesz bennünket. A reklámfilm-készítők csapata tisztában
van a világtrendekkel és úgy gondolják, hogy nem maradhatunk le, ma már nem
lehet koloniál garnitúrák között bemutatni a reklámozandó sonkát, hanem az
időnek igenis van szava. Ez nagyon érdekes, összevetve a hazai lakáskultúrával,
a vizuális nevelés szinte teljes hiányával, és akár pozitív példaként előre is
viheti a dolgokat.
Visszatérve az Ön munkásságára, nekem
Jancsót jutatta eszembe, hogyan lehet ez, mikor nála éppen, hogy nagyon kevés
az épület?
A képi világ iszonyatosan erős Jancsónál. Jancsónak tőmondatai vannak,
amiktől az ember néma lesz percekig. Nincs mellébeszélés. A Tarr-filmeknél, meg
nagyon hosszú snittek vannak, ugyan ebből a célból: iszonyatosan pontosan
fogalmaznak meg valamit. Jancsónak többek között azt köszönhetjük, hogy nagyon
határozott véleménye van mindenről, és ha ehhez olyan környezet kell, ami
szűkszavú, akkor ez azért van, hogy még pontosabb legyen a fogalmazás. Ennek a
nyelvnek még 33 karakterre sincs szüksége, hogy pontosan tudjon fogalmazni.
Ha most kapnának egy kamerát a fiával
(operatőr hallgató a SZFE-en), hogy forgassanak valamit, ami Önnek a
legfontosabb megőrzendő a mai Budapestről, mi lenne az, milyen helyszínt
választana?
Úgy gondolom, hogy nem véletlenül népszerűek világszerte Budapest romkocsmái.
Ezekben két dolog találkozik: a város teljesen reménytelen épületállománya
azzal a gazdagsággal, élhetőséggel, amit ezek megjelenítenek. A romkocsma és a
hozzátapadó szubkultúra azért nagyon fontos, mert voltaképpen majdnem
őszinte. Miközben a világ tele van képmutatással, itt el lehet fogadni, sőt
érték, hogy így élünk, ilyenek vagyunk. Van jövőkép: azon a grundon, ahol
tegnap még autók álltak, ma meg két szál virág meg egy pár szék van, holnap már
négyszázan lesznek. Ez a világ is folyton változik, jó, ha megmarad a filmeken
belőle valami.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2013/09 38-39. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11530 |