Bilsiczky Balázs
Ősszel mutatják be Bodzsár Márk első nagyjátékfilmjét.
Élet és halál uraként szolgáló mentősök, egy korrupt temetkezési vállalkozó, és egy közéjük csöppenő, háborús menekült fiú. Bodzsár Márk bemutatkozó nagyjátékfilmje, az Isteni műszak egy groteszk, de igaz világba kalauzolja nézőjét.
*
Mi a
filmed alaptörténete és hogyan született meg?
A
történet magját a valóság írta. Egy külföldi újsághírből indultam ki, ami arról
szólt, hogy néhány mentős alkut kötött egy temetkezési vállalkozóval. Ennek
alapján nem mindegyik beteget mentették meg, néhánynak még siettették is a
halálát, ez után értesítették a vállalkozót, aki így a riválisokat beelőzve
tudta megkeresni az elhunyt hozzátartozóit. E köré építettem fel egy általam
kreált világot, középpontjában egy délszláv háborús menekült fiúval, akinek a
szemén keresztül feltárul a néző előtt ez az egész. A menekült sors azért volt
fontos, hogy minél kiszolgáltatottabb helyzetbe hozzam Milánt, a főszereplőt,
akit külső erők kényszerítik bele ebbe a mocskos üzletbe, ez ugyanis az
egyetlen esélye, hogy kimenekítse a szarajevói ostromból a menyasszonyát.
Ugyanakkor a hangsúly nem a háborún, hanem épp ellenkezőleg, a békén van, Milán
ugyanis, miután elmenekül a háborús borzalmak elől, sorsszerű módon épp a
mentőknél kényszerül szembesülni a halállal és a gyilkolással.
A
cél, amiért elvállalja a munkát, érthető, az viszont, hogy ki is tart benne,
már megalkuvás.
Igen,
de itt nem egy egyértelműen pozitív hősről van szó, és pont az volt az
izgalmas, hogy eljuttassam őt egy olyan végpontig, ahol már teljesen hasonul
ehhez a rendszerhez, a végére szinteeggyé válik vele, de az utolsó utáni
pillanatban mégis hátat fordít neki. Mégsem beszélnék megtisztulásról, inkább a
felismeréséről annak, hogy ami elől egyszer elmenekült, azzal előbb-utóbb
igenis szembe kell néznie. Le kell, hogy számoljon a naivitásával, amit meg is
tesz, de ennek elég súlyos ára van, hiszen közben komoly bűnöket követ el.
Aztán, amolyan Münchausen báróként, a saját hajánál fogva húzza ki magát ebből
a fertőből. A két társa, az orvos és a sofőr, erre a bűvészmutatványra már
képtelenek. Ők egyébként majdnem azonos fajsúllyal vannak jelen, de kevésbé
drámai karakterek, inkább groteszk, komikus elemek társulnak hozzájuk.
Illetve
ott van még a Zsótér Sándor játszotta temetkezési vállalkozó, aki a legsötétebb
figurája a filmnek.
Ő
kevesebbszer bukkan fel, inkább egyfajta szellemként lebeg a történet fölött. A
kilencvenes évek eleji, „bunkofonos” magyar kisvállalkozó és Mefisztó keveréke,
aki néha megjelenik, néha eltűnik, és amikor ott van, mindig valamilyen sötét
alku köttetik. De a sok kormos lelkű férfi közt azért akad egy fontos női
karakter is, a Stork Natasa játszotta szarajevói lány, akiért a főhős az egész
történet során küzd. Ő telefon-beszélgetéseken keresztül van jelen, a mentős
eseteken kívül ezek is tagolják a filmet, amiken keresztül nyomon tudjuk
követni a főszereplő lelki változásait és vívódásait.
Általában
színészre írsz szerepet, vagy karakterre keresel színészt?
Esete
válogatja, de könnyebb, ha már ott van a színész a fejemben, és így
fogalmazhatok meg dialógusokat vagy jeleneteket. Így volt ez Keresztes
Tamással, akit egy korábbi kisfilmem, a Bloody Mary kapcsán ismertem
meg, és a sofőr figurája az ő személyéből következett. A mentőorvos esetében
viszont megvolt a karakter, aztán a Levegőt venni című kisfilmben
megismerkedtünk Rába Rolanddal, akinek az alakja, a habitusa társult a
figurához. A Milánt játszó Ötvös Andrást pedig egy casting kapcsán ismertem
meg, amit még a film pilotjára tartottunk, és már ezen az első alkalmon azt
éreztem, hogy Andris szinte teljesen eggyé válik a figurával.
A
szereplők közül Zsótér és Rába is tapasztalt rendezők. Mennyire segítették a
munkád, egyáltalán: beleszóltak-e valamibe?
Volt
ilyen, de ez mindig segítséget jelentett. Egyrészt mindketten profik, pontosan
érzik, hogy meddig mehetnek el tanácsokkal, másrészt, mivel én forgatókönyvíró
szakon végeztem, az egyetemen kevés lehetőségem volt arra, hogy színészekkel
dolgozzak. Ezért akkor azt a megközelítést választottam színészvezetés terén,
hogy próbálok nekik minél nagyobb teret adni, és ez nekem azóta is működik. A
fejemben, persze, ott van a konkrét koncepció, de mindig nyitott vagyok, hogy
mondják el az ötleteiket, a véleményüket, akkor is, ha azzal kritikát
fogalmaznak meg. Sokkal inkább blokkol az, ha egy színész teljes egészében
átadja magát. Nekem az az igazán termékeny munkalégkör, amikor egymásnak dobjuk
a labdákat, és ezért nagyon hálás vagyon minden szereplőnek, sőt egyfajta
társírónak is tekintem őket, mert sok plusz mondat vagy gesztus került be
általuk a filmbe, ami ettől jóval gazdagabb lett.
A
film címe az isteni elrendeltetésre is utal?
Igen,
másrészt pedig abból ered, hogy ezek a figurák tulajdonképpen istent játszanak
azzal, hogy életről és halálról döntenek. A harmadik rétege pedig az irónia,
ami az „isteni” kifejezést övezi, ami nagyon jót is jelenthet és ugyanúgy annak
az ellenkezőjét. Remélem ugyanis, hogy bármennyire is piszkos dolgokat
csinálnak ezek a figurák, azért valamilyen pozitivitás is átsugárzik majd
belőlük, mert nem egyenlőek a texasi láncfűrészessel.
Említetted
korábban, hogy az SZFE-n elsősorban Schulze Éva és Németh Gábor segített abban,
hogy kissé módosíts a szépírói vénádon és filmszerűbben írj. Sikerült nekik?
Remélem,
legalábbis tesztvetítésen hangzott már el olyan vélemény, hogy jók lettek a
dialógok. Az írást még középiskolás koromban inkább a novellaírás felől
közelítettem meg, igaz, már akkor is rajongtam a filmért, aztán az ELTE
politológia szakán, ahova először jártam, az írás szempontjából szintén a jól
megmunkált mondatok domináltak. Végül az SZFE-n tanultam meg, hogy az
emberekből kell kiindulni, olyan mondatokból, amiket az emberek a
mindennapjaikban mondanak egymásnak.
Kedvenc
rendezőid között tartod számon Tarantinót, akit szintén nem a terjengős, soha
véget nem érő mondatok, hanem a frappáns, tömör dialógok jellemeznek. Ő például
mennyire hatott rád?
Erősen,
de itt nagyon keverednek a hatások, mert a dialógírásban legalább ennyire
hatott rám például Cormac McCarthy, akit egy film kapcsán, a Nem vénnek való
vidék Coen testvérek általi adaptációja révén ismertem meg. Az ő technikája
egyértelműen szépírói, de számomra szintén meghatározó, mivel a forgatókönyv
írása közben folyamatosan az ő műveit olvastam.
Említetted
már a Levegőt venni című
rövidfilmed, ami az MTV Hajónapló-sorozatának egyik darabja volt. Én ott
a zenehasználatot, a zene fontosságát illetőenerős kubricki hatást éreztem –
aki, ha jól tudom, számodra az etalon. Az Isteni műszakban is ennyire
meghatározó lesz a zene?
A Levegőt
venniben valóban volt egy ilyen hatás, itt nem gondoltam erre. E mellett
ott egyetlen saját zene sem volt, az Isteni műszakban viszont – néhány
klasszikus kivételével – csak a filmhez szerzett zenék lesznek, Keresztes Gábornak
köszönhetően. McCarthy vagy akár Tarantino világából átszűrődik majd egyfajta
western-hangulat, de az is meghatározó, hogy ez egy ’92-ben játszódó történet,
ezért megpróbáljuk felidézni annak a kornak a hangzásvilágát is.
A
színészek vagy a zeneszerző mellett nyilván fontos szerep hárult állandó
operatőrödre, Reich Danira is. Mi jellemzi majd a film képi világát?
Egyrészt
meghatározza az éjszaka, ami sötét tónust ad az egésznek, e mellett viszont
próbáltunk olyan sokszínűséget kialakítani, ami a különböző esetek vagy a
háttérként szolgáló társadalmi miliők változatosságát tükrözi. A stílust
nagyban befolyásolták például a Coen-filmek, tettenérhető lesz a dél-koreai
hatás, de ugyanúgy felfedezhetők lesznek mondjuk Paul Thomas Andersonra,
Tarantinóra, vagy éppen Scorsesére utaló stílusjegyek is.
Reich
Danival egyébként gyerekkorunk óta ismerjük egymást. Már az egyetemi
vizsgafilmjeim kapcsán is annyira természetes volt közöttünk a kommunikáció,
hogy attól kezdve nem is gondolkodtam másban. Egymást segítve és tanítva
jutottunk el odáig, hogy megcsináljuk az első nagyjátékfilmünket. A képi világ
kitalálásán túl a forgatókönyvről is mindig kikérem a véleményét, és egyfajta
kontrollként a vágásban is aktívan részt vett. Megemlítendő a film vágója, Kovács
Zoltán is, aki szintén mindig ott van és elmondja a gondolatait, akár a
könyvvel, akár a plánozással kapcsolatban.
Igen
nagy támogatást sikerült elnyernetek a Nemzeti Filmalaptól, akikkel te korábban
is kapcsolatban álltál. Nem félsz, hogy e miatt többen támadni fognak?
Volt
már ilyen támadás és lesz is, de ha reagálok rá, az rögtön úgy hat, mintha
próbálnék bármit is tisztára mosni. Mindenki úgy kombinál, ahogy akar, csakhogy
a döntést megelőző munkakapcsolatoknak egyetlen olyan eleme sincs, amit ne
vállalnék fel. Egy példa: Divinyi Rékával, a döntőbizottság egyik tagjával, a Társas
játék című HBO-s sorozat kapcsán alakult ki egy nagyon jó munkakapcsolatom.
Az egyetem elvégzése után ez volt az első profi munkám, amire nem barátságból
kért fel, hanem azért, mert a Levegőt venni miatt érdemesnek tartott rá.
Hozzáteszem: sokat tanultam tőle forgatókönyvírás terén, akár az élesen
megfogalmazott kritikái révén is.
A
Filmalapon és a gyártó Unio Filmen kívül ki vett még részt a finanszírozásban?
A
Sparks kamera- és lámpakölcsönző cég, akik azzal segítettek, hogy kedvezményes
áron kaptunk tőlük eszközöket, ez által koproducerei is lettek a filmnek.
Az Isteni műszakba beemeled a délszláv válságot, politológiát is
végeztél, a történelem is érdekel. Ha mindezt összeadjuk, szinte predesztinálva
vagy rá, hogy a jövőben valamilyen, a politikához köthető alapanyaghoz nyúlj,
amitől manapság (sőt hosszú évek óta) mintha tartanának a hazai filmesek.
Érdekes,
hogy ezt kérdezed, mert most két tervem van, ugyan még nagyon kezdetleges
állapotban. Az egyik politikai témájú, a Kádár-korba megy vissza. A másik egy
aktuálisabb témát feszeget, ez egy napjainkban játszódó maffiatörténet, ami a
politika és az alvilág összefonódását vizsgálná.
Kubrickhoz
visszatérve: ő szinte minden zsánerben, illetve különböző zsánerek vegyítésében
is kipróbálta magát. Te hogy érzed, tudnál nagyban eltérő műfajokban alkotni?
Szerintem
igen. Nagyon izgat a háborús film, igaz, ebből nagyon nehéz jót, hiteleset
csinálni. A krimi is érdekel, a film noir, pontosabban a neo-noir, de ugyanígy
a horrort is nagyon izgalmas műfajnak tartom. Ha az eszembe jut egy filmötlet,
rögtön zsánert is társítok hozzá. Ahhoz még nagyon az elején vagyok, hogy
tudjam, melyik áll hozzám legközelebb, de ha erre rájönnék, akkor is szívesen
tennék kirándulásokat attól eltérő műfajok felé.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2013/09 12-13. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11527 |