Csiger Ádám
Tízéves a miskolci CineFest.
Bíró Tibor a CINE-MIS Moziüzemi Szolgáltató Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója, egyben a cég vállalkozása, a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál alapítója és igazgatója. Nemzetközi filmszakmai szervezetek delegáltjaként a legjelentősebb európai filmfesztiválok zsűrijeinek munkájában vett részt: Berlini Nemzetközi Filmfesztivál (két alkalommal Europa Cinemas és Nemzetközi Art Mozi Szövetség zsűrije); Locarnói Nemzetközi Filmfesztivál; Festroia Nemzetközi Filmfesztivál; RIFF - Rome Independent Film Festival. A CICAE (Art Mozik Nemzetközi Szövetsége) igazgatótanácsának tagja, 2012-ben a MEDIA Salles igazgatóságának tagjává választották.
*
Hogyan született a miskolci fesztivál?
A
mozivilágban nagy változások történtek az elmúlt húsz évben. A multiplexek
megjelenése a hagyományos mozizás végét is jelenthette volna, de a
nyugat-európai tapasztalatok azt mutatták, hogy az artmozi-profillal túl lehet élni
ezt a helyzetet is. Polarizálódott a mozizás, a kommerciális multiplexek
mellett megjelentek az állami, önkormányzati támogatással üzemelő artmozik.
Erre igény is van: amióta Miskolcon artmoziként üzemelünk, van egy évi 30000
fős nézőbázisunk, és ez a szám nő. Ahhoz, hogy ez a bázis fejlődjön, illetve a
filmművészet legújabb értékei iránti érdeklődés fennmaradjon, világszerte
szükség volt filmfesztiválokra. Így olyan filmeket is el tudunk hozni a
nézőknek, amik idehaza nem kerülnek moziforgalmazásba, sőt lehetőséget
teremtünk arra, hogy egy film sikeres fesztiválszereplés után bekerülhessen a
hazai filmterjesztésbe. A CineFest előtti években volt egy kísérletünk arra,
hogy a magyarországi fiatal filmeseket Miskolcra csábítsuk: két alkalommal is
megrendeztük a Fiatal Filmesek Találkozóját, ami több napos rendezvény volt
magyarországi alkotók számára. Bemutathatták a legújabb filmjeiket, a
vetítéseket közönségtalálkozóval kapcsoltuk össze, és ennek olyan kedvező
visszhangja volt a városban és országosan is, hogy úgy gondoltuk, érdemes
folytatni és kiterjeszteni. Miskolcnak jelentős filmfesztivál-hagyományai vannak,
elég visszagondolni a 60-as, 70-es évek rövidfilm- és televíziós fesztiváljára,
amely több évtizeden keresztül működött, országos szintű esemény volt, sokan
emlékeznek még rá az idősebb filmes generációból. Kevesen tudják, hogy 1939-ben
Lillafüreden, a Palotaszállóban volt egy Nemzeti Filmhét, amit két alkalommal
rendeztek meg, és a magyar filmszakma első nagy találkozója volt. A pécsi
Filmszemlét a nyolcvanas évektől Budapesten rendezték meg, a kétezres évek
elején pedig több új filmfesztivál is startolt Magyarországon. Más tematikával
kellett újjáélesztenünk a filmfesztivál-hagyományt Miskolcon, úgy véltük, a
fiatal filmesek bemutatkozása lehet a megfelelő terület. A cél az volt, hogy
nemzetközi fesztivál legyünk fiatal filmeseknek minden kategóriában: már a legelső
fesztivált is nagy-, kis-, animációs játékfilm és dokumentumfilm versenyszekciókkal
hirdettük meg. Már az első fesztiválon éreztük, hogy telitalálat volt a
választás, hisz több száz nevezés érkezett minden kontinensről. A fiatal
filmesek hálás csoport: mivel első filmjeik bemutatásáról van szó, sokan
ellátogattak a fesztiválra, érdekelte őket a közönségvisszhang. A fejlődés
folyamatos volt, megmutatkozott a nevezések számában, a hazai filmes közélet
érdeklődésében, az elmúlt években pedig a nemzetközi érdeklődés tekintetében
is. A CineFest mára Magyarország egyik meghatározó fesztiváljává vált, de
európai szinten is ismeri és elismeri a nemzetközi filmszakma. Nem csak a
nevezések száma nőtt, de a nevezett filmek színvonala is. Néhány éve már élhetünk
a lehetőséggel, hogy a nevezések mellett meghívjunk filmeket. Ismertségünket,
elismertségünket jelzi, hogy neves alkotók fogadták el a meghívásunkat, az
elmúlt öt évben olyan filmeket vetíthettünk, amik az adott évben A-kategóriás
fesztiválokon szerepeltek, így történhetett meg, hogy berlini, locarnói vagy
más nagy európai fesztiválokon versenyzett filmek másodikként nálunk voltak
láthatóak. Több alkotó a hozzánk időben közel eső Velencei Filmfesztiválról
érkezett hozzánk. Shirin Neshat iráni rendezőnő, Slawomir Idziak
Oscar-díjas lengyel operatőr, Agnieszka Holland, vagy a miskolci születésű
Pressburger Imre (Emeric Pressburger) unokája, Kevin Macdonald vállaltak
mesterkurzusokat a fesztiválon. Az elmúlt években olyannyira nőtt a fesztivál
elismertsége, hogy neves alkotók kínálják fel filmjeiket. A 10. CineFest elérte
azt a szintet, hogy nem csak magyar, hanem európai, sőt talán világpremierjeink
is lesznek. Olyan álmaink sosem voltak, amelyek megvalósulása kérdéses lett
volna, A-kategóriás filmfesztivál sosem akartunk lenni, világviszonylatban
közepes méretű fesztivál szeretnénk maradni, ami első és második filmes
független alkotóknak ad bemutatkozási lehetőséget.
A versenyen kívül vetített filmeket
mi alapján válogatják?
Ezt
a másik vállalt missziónk határozza meg, ami abból adódik, hogy én és a
kollégáim moziüzemeltetők vagyunk, jól tudjuk, mi az, ami a hazai
mozikínálatból évről évre hiányzik. Olyan filmeket mutatunk be, amikre egy
forgalmazó felfigyelhet, láthat benne fantáziát, és így hazai bemutatót kaphat.
Az elmúlt években mindig volt 3-4 film, ami a fesztiválnak köszönhetően került
be a magyar filmforgalmazásba, ha pedig ez nem történt meg, akkor megadtuk az
egyedülálló lehetőséget a filmbarátok számára, hogy megnézzék mozivásznon
ezeket a filmeket. A hazai mozikból kimaradó filmek közül azokat választjuk,
amik a nemzetközi filmművészeti trendek vagy a rendezőik életműve alapján
fontosak.
Hogyan kell elképzelni a CineFest
szervezését?
Kezdettől
fogva egy létszámában minimalista csapattal dolgozunk, rajtam kívül néhány
lelkes fiatal támogatásával indult a fesztivál, ez a gárda azóta is együtt van.
A négy fős stáb mellett a fesztivál lebonyolításában 20-30 fő vesz részt, főleg
önkéntesek. Az én éves munkámnak a jelentős részét ma már a fesztivál foglalja
el, a rendezvény ideje alatt ez napi 24 órás elfoglaltság. A fesztivál
lebonyolítása után két hónapnyi utómunka jön, a pályázatokkal való elszámolás
az év végéig tart. Az új évben meghirdetjük a következő fesztivált, addigra
kidolgozzuk a nevezési feltételeket, és májusig várjuk a jelentkezéseket.
Elkezdődik a pályázati források gyűjtése –
a fesztivál nonprofit, ez így is fog maradni, minden programunk ingyenes. A fesztivál fennmaradásának,
sőt fejlődésének kulcsa, hogy nem kergettünk illúziókat, sosem léptük túl a
büdzsénket. Így a húszmilliót sem elérő költségvetéssel induló fesztivál szépen
lassan nem túlzó, de jelentős büdzséjű rendezvénnyé nőtte ki magát. A város az utóbbi
két évben anyagi támogatást is nyújtott, az Európai Unió MEDIA programja az
elmúlt években kizárólag a mi fesztiválunkat támogatta Magyarországon, és a
hazai támogató szervezetek pályázatain is eredményesen szerepelünk. Az állami
és Uniós források mellett nemzetközi szintű szponzorokat tudunk a fesztivál
mögé állítani. Ezek eleinte nem anyagi támogatások voltak, ma már azok, sőt
jelentősek. A Jameson elkötelezett a filmes események támogatásában, már több
éves ciklusokra tudunk velük megállapodásokat kötni, és mára további hazai és
külföldi cégek csatlakoztak. Hihetetlen számunkra is, hogy jelentős cégek
keresnek meg minket azzal, hogy szeretnének a támogatók között megjelenni. Nem
csak filmfesztiválok, de hazai kulturális események közül is kevesen mondhatják
el magukról, hogy a szponzorok keresik meg őket.
Mi várható a szeptemberi fesztiválon?
A
tizedik fesztivált szeretnénk az eddigi legnagyobbá tenni, ez meg fog
nyilvánulni a filmek minőségében, egyediségében. A CineClassics
rendezvénysorozatunkban Pressburger Diadalmas
szerelem című filmjét vetítjük digitális, felújított kópiáról, miskolci
ősbemutatóként. Ehhez kapcsolódik egy nemzetközi konferencia: a vetítés után
Ian Christie filmtörténész – személyesen
ismerte a rendezőt – fog
beszélgetést vezetni a rendező munkásságáról és a film szerepéről az
életművében. Lesz egy egyedi fókusza a fesztiválnak két napon keresztül, a „Made
in Holland”. A cél az, hogy esélyt adjunk olyan európai országoknak is, amelyek
filmjei rendre kimaradnak a hazai mozikból. Lesz holland film a
versenyszekcióban, valamint rövidfilm-válogatás. Dokumentumfilmes workshopot is
rendezünk „Dunadokk” néven, ez egy már meglevő kezdeményezés továbbfejlesztése új
formában, hisz voltak korábban is dokumentumfilmes programjaink,
mesterkurzusaink, ez most egy több napos nemzetközi eseményként folytatódik.
Szeretnénk a hazai filmproducereket is meghívni egy fórumra. A magyarországi
Art Mozi Egyesület rendre a fesztivál ideje alatt tartja kétnapos
konferenciáját, így lesz ez idén is, sőt a Magyar Filmklubok és Filmbarátok
Szövetségének is lesz egy kétnapos rendezvénye, mely a hazai médiaoktatásra fog
fókuszálni. Örülünk, hogy a hazai filmszakma különböző területei számára
fontos, hogy a rendezvényeiket, szakmai eseményeiket nálunk tartsák, ezzel
színesítik a fesztivált, ők pedig bekapcsolódhatnak az itteni filmes életbe.
Miben fejlődhet a fesztivál?
Tavaly
indítottuk el a Miskolci Nemzetközi Filmvásárt. 28 eladó és vásárló
részvételével hirdettük meg, Magyarország és a környező országbeliek részére.
Várakozáson felüli siker volt, számos üzlet köttetett, lengyel, cseh és szlovák
televíziók főbb vásárlói és kereskedelmi igazgatói jártak itt. Az volt a
visszajelzés, hogy ez hiánypótló rendezvény, hisz éppen a szomszédos
országokkal csekély a kapcsolatunk, mivel a nagy nemzetközi filmvásárokon, mint
Cannes vagy Berlin, a kelet-európai országok vásárlói és eladói csak a nagy
piacokra figyelnek és elsiklanak egymás mellett. Az a cél, hogy a kisebb
piacok, kis európai országok is építsenek ki személyes kapcsolatot, eladások és
vásárlások szülessenek. Ezt szeretnénk fejleszteni, de van más távlati
elképzelésünk is: televíziós filmeket is szeretnénk bevonni a
versenykategóriákba.
Mi a fesztiválok szerepe a
filmművészetben?
Vannak
művészfilmek, amikre azt a skatulyát próbálják ráhúzni, hogy fesztiválfilm.
Szerintem ilyen nincs. Egy alkotó nem azért készít filmet, hogy néhány ember
megnézze egy fesztiválon, hanem kisebb-nagyobb közönséggel számolnak, be
akarják mutatni a munkájukat moziban vagy máshol. Mozisként tudom, hogy a
művészfilmeknek szűk réteget érdekelnek, de az a néhány ezer ember ugyanolyan
értékes, mint a több százezer. A fesztiválok művészi kvalitást ismernek el,
mással nem foglalkoznak. Egy filmet nem az értékel, hogy hány nézője van.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2013/09 36-37. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11526 |