Sipos Júlia
Pásztor Erika Katalina – a 2010-ben elhunyt Vargha Mihállyal – az első magyar építészeti honlap, az epiteszforum.hu alapító szerkesztője.
Körben tudsz mozogni a térben
Gondoltatok arra az induláskor, hogy filmes tartalom is
fölkerüljön a honlapra?
Az epiteszforum.hu 13 éves, mert
tulajdonképpen már 1999-ben elindult, de eleinte titokban tartottuk, márciustól
októberig próbaüzem volt, napi száz látogatóval, és hivatalosan 2000. október 16-án
startolt. Régóta csináltunk videókat a honlapra is, elég sok film összegyűlt, de
azután egy technikai esemény – vagyis rendszer átállás – miatt bizonyos
tartalmak sajnos odalettek, elvesztek, köztük saját videóim is, amiket személyesen
készítettem. Végül most videómegosztókon tárolunk építészfórumos anyagokat – a Vimeón
és a Youtube-on –, amiket mi készítettünk, pontosabban a volt tanítványaim,
kollégáim vagy én. Rengeteg érdekes filmet találok az interneten, mikor
anyagokat keresek a honlapra. Például legutóbb, amikor 2013-ban a legjobb
kortárs építészeti alkotásokat elismerő Mies van der Rohe-díjat az izlandi
Harpa, a Reykjavíkban található koncertterem és konferenciaközpont nyerte el.
Az épület homlokzata is különleges média homlokzat, amit egy híres médiaművész
tervezett, talált ki, és amikor keresgéltem az épületről anyagokat, akkor olyan
videót is találtam, ami bemutatja a folyamatot, hogyan épült, vagyis magának az
épületnek a születését dokumentálja.
Mint egy werkfilm…
Igen, ez a Time Labs,
amikor minden órában készítenek egy kockát és így pár hónapot vagy akár egy két
évet pár percben le lehet követni felgyorsítva. A koncertterem említett
homlokzatáról külön is készültek videók. Ma már szinte kötelező, hogy egy
nagyobb vagy egy fontosabb projekt kapcsán készüljenek mozgóképes anyagok, de nem
feltétlenül kell nagyobb projektnek lennie, a leghétköznapibb ügyletek, mint az
ingatlanfejlesztés vagy eladás sem nélkülözheti a mozgóképet, mert fontos
értékesítési eszközzé vált, beépült a hétköznapokba. Aki ma nem csinál videót a
lakásról vagy épületről, amit el akar adni, vagy nem csinál mozgóképet, az ne
is próbálkozzon. Ráadásul ez technológiailag is többféle lehet, mert nemcsak a
klasszikus filmes megoldás létezik, hanem lehet valamiféle animáció, vagy game,
vagyis játékmotor szerű fejlesztés, amiben be tudod járni a teret virtuálisan. Vagy
vannak olyan panorámaképek, amikor körben tudsz mozogni a térben, tehát sokféle
megoldás létezik.
Ennyire banalizálódott az épített környezet vizuális megjelenése?
Már nem is kap olyan művészi hangsúlyt a környezet, a városélmény, mint a filmművészetben?
Nem, ez nem így van,
hiszen a kontextus a filmművészetben mindenütt jelen van, az épített környezet
nem tud nem megjelenni. Gondoljuk
el, ha nem jelenne meg a környezet kontextusa, akkor csak arcokat és embereket néznénk.
Kontextus nélkül nem él meg a történet, a film, legyen ez természeti közeg vagy
ember alkotta környezet, de a filmekben az építészet mindenképpen jelen van. Viszont
szerintem a 20. és a 21. századi filmművészetben az ember teremtette színtér a
dominánsabb, szemben a vad természeti környezettel. Az, hogy mennyire tudatos,
hangsúlyos az építészet felhasználása vagy alkalmazása, hogy egy-egy jelenetet milyen
kontextusba helyeznek, ez tudatosság tekintetében valamiféle evolúciót,
fejlődést mutat, éspedig egyre tudatosabb a kontextus megválasztása. Bár nem a
filmművészet klasszikusai közül hozok példát, de Hollandiában láttam
videoklipeket az MTV-n és amikor először felbukkant Budapest , nagyon érdekes
élmény volt. A város egy teljesen új kontextusban és szokatlan új helyen villant
fel, éppen a Lánchíd egy részlete volt látható és felkaptam a fejem. Nagyon
pozitív, bensőséges érzés volt, hogy ismerős ez a hely, ismerem ezt a
környezetet. A hely, az otthonosság, a kötődés helye az identitás részeként
jött elő.
Nekünk az otthonosságot jelenti, de a világon még sokan nem is
ismerik Budapestet, számukra ma is az újdonság erejével hat egy filmkocka után
a személyes élmény.
Ez végül is jó! Ha sokan tudnák, hogy milyen különleges hely, akkor bekerülne egy ilyen tudati fiókba és nem szerezne ennyi pozitív meglepetést. Persze Budapest nem ugyanazt jelenti a külföldieknek, számukra azt a fajta pompát hozza, amit mi is meglátunk, de csak ünnepnapokon, amikor gyalog átsétálsz az egyik hídon egy este vagy kora reggel és akkor rájössz, úristen, milyen csodálatos helyen lakom én, és ez mind az enyém, a miénk….Külföldi reklámfilmekben úgy használják ezt a várost mint pozitív, barátságos, emberközeli helyszínt.
A város a főszereplő
Volt olyan filmélményed, ami neked új Budapest élményt adott?
Képzeld, nekem Sugár János Perzsa séta című filmje jut eszembe. Ő képzőművész és a Balázs Béla Stúdióban készítette ezt a filmet, a nyolcvanas évek közepén, 1985-ben, és 20 évvel később a Műcsarnokban volt egy kiállítás, ahol újra levetítették. Számomra hihetetlen nagy élmény volt. Akkor döbbentem rá, hogy milyen zseniális ez az alkotás. A film csak egy séta a városban. Nem klasszikus film, marginális, talán nem is sokan látták. Sugár János egy zseniális képzőművész konceptuális gondolkodásával vette föl a várost, 16 mm-es filmre. Majdhogynem dokumentarista eszközökkel végigsétál a belvárosban. A város a főszereplő, mert akik beszélgetnek, egy halandzsa szöveget mondanak, a lényeg az volt, hogy a séta bemutassa a várost. A nagy szembesüléskor, húsz évvel később láttam azt a 20 évvel korábbi világot, és ez azért különleges, mert 1985-ben nem gondolhattam arra, hogy egyszer majd ezt látni fogom, időben visszafelé. Ekkor szembesülsz a városoddal, vagyis nem a városoddal, illetve nem is főként a városoddal, hanem az idővel, ami közben eltelt. (Mint Sugár János írja egy későbbi ismertetőjében: „Ez egy úgynevezett kísérleti film, bár én szívesebben használom a kognitív film kifejezést. Szerkezete igen egyszerű: két ember sétál és beszélget. A séta azonban valódi, „valósidejű”, a két ember Budapest belvárosában sétál, 1985-ben. Párbeszédük szövegét egy akkori hetilap (HVG) cikkeiből ollóztam össze, amelyek a gazdasági híreket, az előrejelzéseket, a fejlődés irányvonalait taglalták. A párbeszéd felett egy másik hangsáv is hallható, egy sajátos zene: két énekes (egy férfi és egy nő) kommentálja a látottakat és hallottakat, mint két hang a jövőből, amelyek tulajdonosai egy régi filmet néznek.” – A szerk.)
Ettől kezdve, én is
másképp foglalkozom az idővel, az idő múlásával, és amikor építészetet gyűjtünk
az interneten, és amikor az építészekkel kommunikálok. Megpróbálom nekik
elmagyarázni – én ezt magamnak „Perzsa séta” élményként regisztrálom –, hogyha
ma írunk valamit egy épületről, akár reflexiót, kritikát, valamilyen benyomást,
vagy dokumentumszerűen közöljük, hogy az építész milyen műleírást adott – ami
mindig unalmas –, vajon húsz év múlva melyik lesz érdekesebb?
Az, amit valaki akkor gondolt a házról, vagy az a konkrét dokumentum, amiből kiderül, hogy az építész mit tette bele és mi van benne? Nagyon érdekes dolog az idő múlását belekapcsolni a városszövetbe, és nekem ezt a Perzsa séta élménye adta. Ezzel az időkérdéssel már itt is vagyunk a filmnél, a Time-Based Artsnál, az idő alapú művészeteknél.
Hajlékot építeni, vályogból
Az idő problematikával magam is sokszor szembesülök, amikor a
Fortepanon nézegetek képeket, például a hatvanas évek budapesti fotóinak láttán
az az érzésem, mintha akkor egy modern város lett volna. A modernitás érzését
persze lehet,hogy a fekete-fehér fotók adják.
Nyilván a háború után
15-20 évvel voltunk, és azok az épületek akkor vadonatújak voltak, de a
modernitás érzése, a 60-as évek világa, az egy személyes kapcsolat a korral.
Ha te rendezhetnél építészeti filmet, miről forgatnál?
Valamiféle „csináld
magad építészet” sorozatot képzelek el. Óriási jelentősége lenne annak, hogy
megtanítsuk az embereket építkezni, nagyon sok ember hajlék nélkül él, a
világon mindenhol. Olyan filmet csinálnék, amiben a klasszikus, régi tudásokat
átadnám. Például a vályog, Németországban már hivatalos építőanyag, minőségellenőrzésen
is átment. Miközben a Magyarországon vetett vályogból elvileg nem szabad
építkezni, a Németországból importált vályogtéglából igen. Mindez azért is van
így, mert egy olyan társadalomban élünk, ami agyonszabályozott, papírozott és
agyon hivatalnokoskodott, a munkaidőnk nagy része az időnk elrablásából áll, az
adminisztrációból. Ezek a fölösleges tevékenységek elveszik az időnket attól, hogy
olyasmiket tanuljunk és gyakoroljunk, amik – akár kollektíven, akár egyénileg –
a túléléshez szükségesek. Túlélni problémákat, helyzeteket, válságot. Hajlékot
építeni vályogból. Rengeteg szegény ember építkezhetne így olcsón, mert a vályog
kiváló építőanyag. Én még emlékszem, a nagyapám földjén vetettek vályogot,
elvileg nem olyan bonyolult megtanulni. Ezt a tudást mutatnám meg, egy csomó
fifikát, furmányt, apró dolgot, amit nem biztos, hogy azonnal tudnál. Ha ezek a
tudások valamilyen módon legálisan megjelennének az életünkben – akár egy
ismeretterjesztő, oktató kisfilm segítségével –, ha nem akarnánk a múltat végképp
eltörölni, ha kicsit körbenéznénk, hogy mi az, amit már tudtunk, csak
elfelejtettük, akkor ezek az ismeretek sok embernek segíthetnének. Az életükön,
a lakhatási körülményeikben. Az építkezés, az építészet drága dolog, de
hajlékot építeni nem az, viszont tudás kell hozzá és ez a tudás – a
hajlékkészítés tudása és képessége – lassan eltűnik. Előttünk egy csomó ember,
akinek pedig szüksége lenne erre a tudásra, mert nem értenek hozzá, a másik
oldalon meg ott van egy csomó képzett ember, akiknek a képzési programjából
ezek az ismeretek hiányoznak. Nagyon nagy és drága, bonyolult dolgokat építünk,
gyönyörű, speciális dolgokat, melyek sok ember munkáját, képességeit ötvözik,
de ugyanakkor milyen szép is az, amikor van egy kis fűszeres kerted, és
háziasszonyként az ablakodból letépsz egy kis bazsalikomot, és azt teszed a
levesedbe.
A kultúránkban és a
filmben is ezt a képességet adnám át, azt, hogy hogyan legyél arra képes, hogy
te magad tegyél valamit magadért, ne csak elvárd, hogy mások tegyenek érted. Ahogyan
a filmet is, már egy kis kamerával fölveszed, megvágod, az interjút te magad leírod,
megcsinálod. Az építészet valahogyan lemaradt ettől a”csináld magad” világtól.
Gondoltam rá, hogy a honlapon is valamiféle „Csináld magad építésről”
készítenék filmet.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2013/07 46-47. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11513 |