Huber Zoltán
Egyre több tudományos és filozófiai kérdést vetnek fel a fantasztikus filmek. Küszöbön a sci-fi reneszánsza?
A sci-fi a valóságos, vagy
többé-kevésbé reálisan elgondolható tudományos eredmények lehetséges egyéni és
társadalmi hatásait kutatja, így a populáris mozi zsánerei közül egyértelműen a
tudományos-fantasztikum reagál a legérzékenyebben a korszellem változásaira.
Akár a jövőben, akár a jelenben játszódnak, a műforma alternatív valóságai
mindig a társadalom aktuális félelmeiről, az emberiség jövőképéről, a
legfrissebb technológiáról és a fontosabb fejlődési tendenciákról mesélnek. Az
ötvenes évek testrablói és marslakói az atomháború és a kommunista fenyegetés
árnyékában terrorizálták a békés amerikai kertvárosokat, míg a
hatvanas-hetvenes évek legendás alapművei a túlnépesedés (Zöld szója), a
biológiai hadviselés (Az Omega ember), a járványok (Androméda-törzs),
a faji megkülönböztetés (Majmok bolygója), vagy épp az emberiség
Isten-komplexusával együtt járó univerzális dilemmák (2001: Űrodüsszeia)
kínzó kérdéseit járták körül.
Az
1977-es Csillagok háborúja földcsuszamlásszerű sikere azután nemcsak
magát a filmkészítést forradalmasította, de a sci-fi és Hollywood korábbi
viszonyrendszerét is egy csapásra újraírta. A trilógiává bővülő űropera hatását
látva a producerek és az alkotók már egyértelműen a tudományos-fantasztikus
szóösszetétel második tagjára koncentráltak, illetve a műfaji eszköztárat
akcióval (Terminátor), horrorral (Nyolcadik utas: a Halál) vagy
épp vígjátéki elemekkel (Vissza a jövőbe) vegyítették. Igaz, az elmúlt
évtizedekben készültek filozofikus igényű, a patinás irodalmi elődöket
tiszteletben tartó sci-fik is (Szárnyas fejvadász, 12 majom), a
fő csapásirányt mégis a tudományos körítést csupán díszletként használó, a
fantasztikumra, a látványosságra és a pergő akcióra kihegyezett történetek
képviselték.
Az Avatar
minden várakozást felülmúló bevételei, a science-fiction eszköztárából sokat
merítő szuperhős-történetek és az újabb műfaji hibridek óriási nézettsége
látszólag az említett alkotói felfogás helyességét igazolják. A
slágerdarabokkal párhuzamosan az elmúlt években azonban egy olyan tendencia is
elkezdett kirajzolódni, mely az intelligensebb, mélyebb gondolati tartalmakat
felmutató, a sci-fi gyökereihez visszatérő filmek növekvő népszerűségét
mutatja. A brit Hold, a dél-afrikai District 9 kritikai- és
közönségsikere után ma már egyre több filmes nyúl hagyománytisztelő módon a
tudományos-fantasztikus alműfajokhoz. Az amerikai független filmesek az
elképzelt technológiai újítások és felfedezések segítésével az elmúlt években
hatásosan járták körbe az öregedés és a barátság (Robot és Frank),
illetve az identitásválság és a szerelem (Kockázatos túra) témáit, ám a
komolyabb, összetettebb problémákat boncolgató sci-fi szép lassan a multiplexek
vásznait is visszahódítja.
A
tudományos-fantasztikus filmek egyik nagy előnye, hogy a legújabb trükkarzenál
kiaknázása, a néző audiovizuális ingeráradata mellett képes lehet megszólítani
azokat is, akik a látványosságok mögül hiányolják a gondolatokat. Az Eredet,
a Philip K. Dick elbeszéléséből született Sorsügynökség és a Forráskód
alternatív valóságokkal eljátszó, az átlagosnál csavarosabb történeteit imádta
a közönség – frappánsan cáfolva azt a korábban széles körben elfogadott
produceri vélekedést, hogy a tisztes pénzügyi sikerhez lehengerlő, masszív
látvány és egyszerűbb, könnyedebb sztori szükségeltetik. A kifejezetten
bonyolult időparadoxonokkal dolgozó Looper bebizonyította, a közönség
igenis keresi az intellektuális kihívásokat. Rian Johnson rendezése a tavalyi
év egyik nagy kedvence volt nemcsak a kritikusok, de a nézők körében is. A Felhőatlasz
jövőbe és múltba nyitott, összefüggő idősíkjai egy komplett vulgárfilozófiai
eszmerendszerré álltak össze, mely szintén érdekelte az embereket. A
Twilight-széria sötétebb utódjaként berobbant Éhezők viadala a
hamisítatlan tini-melodrámát a fasisztoid disztópia súlyosabb kulisszái közé helyezte.
Igaz, a kíméletlen rendőrállam és a vagyoni helyzet mentén szegregált
társadalom rémképe végül nem írta felül a harcias lány felnőtté válásának jól
ismert meséjét, de a szociális egyenlőtlenségek, a szimbolikus valóságshow
nyilvánvaló kritikája, a mindent látó és minden pillanatot rögzítő kamerák
egyértelműen megjelennek a műben.
A
trend változását mi sem szemlélteti jobban, hogy a műfaj egyik kultikus
rendezője, Ridley Scott 2007-ben még úgy nyilatkozott, „a sci-fi ma ugyanúgy
halott, mint a western”, öt évvel később azonban már ő forgatja le az újabb
zsánerhullám egyik fontos és emblematikus darabját. A Prometheus már
egészen egyértelműen visszakanyarodik a tudományos-fantasztikus műfaj legszebb
hagyományaihoz, és a címbéli űrhajóval igen súlyos létkérdések nyomába ered.
Bár a marketing-gépezet mindenáron egy félelmetes Alien-előzményfilmként
próbálta eladni, a borzongató hangulatok és a látványos külsőségek mögött Scott
az emberiség örök rejtélyeit és a hit mibenlétét vizsgálja. A Prometheus korántsem
hibátlan alapvetés, mégis jóval több, mint egy szimpla nyári filmélmény. Igaz,
a simább szórakoztatás érdekében a rendező számtalan engedményre hajlandó,
filmje az erőteljes vizualitás mellett mégsem az akció vagy a rémisztgetés,
hanem a megpendített problémák miatt marad emlékezetes. A felszínesebb
futurisztikus akciófilmek és a sokszor üresen pergő űrkalandok után a közönség
kifejezetten hálás volt azért, hogy Scott feltette a „kik vagyunk és a mi a
célunk” komplex kérdését. Bár a Prometheus készen kapott válaszokkal nem
szolgál, a történet mélységei pedig csak igen nehezen törhetőek fel, mindezek a
közönség egy jelentős részét a legkevésbé sem zavarták. A mű kritikai
fogadtatása ugyan vegyes volt, a jegyeladások mégis megerősítették a hollywoodi
döntéshozókat abban, hogy a mozilátogatók egyre nagyobb hányada vevő a nívósabb
tartalmakra.
Az
idei hollywoodi szuperprodukciókat és a gondosan kiszivárogtatott filmterveket
látva úgy tűnik, a sci-fi újra izgalmas és friss a filmesek számára – ám már
nemcsak a látvány és az akció lehetősége, hanem az izgalmas karakterek, az
újszerű cselekmények, a filozofikusabb alaptémák miatt is. A számítógépek és a
grafikus programok robbanásszerű fejlődésével párhuzamosan ma már olyan
történetek is vászonra álmodhatók, melyek korábban elképzelhetetlennek tűntek.
A határok kiszélesedésével, az egyszerűbb és gyorsabb technikai
megvalósíthatósággal párhuzamosan a rendezők több energiát fordíthatnak a
figurák, a narratíva és a sztori elmélyítésére. Az effektek és a trükkök ráadásul
egyre olcsóbbak és egyre elterjedtebbek, így olyan produkciók is használhatják
őket, melyek ilyesmiről korábban álmodni sem mertek. A Felhőatlasz
jövőképei vagy az Upside down egymásra fordított tükörvilágai a
nagystúdiós mozik látványosságaival is felveszik a versenyt, holott ezek a
művek szinte teljesen európai finanszírozásban készültek.
A
digitalizáció és az állandósult technológiai forradalom korában a közönséget
számtalan olyan eszközök veszik körül, melyek néhány éve még puszta fantazmagóriának
tűnhettek. A zsebben hordozható szuperszámítógép, a mobil kommunikáció, a
kiterjesztett észlelés a mai néző számára mind hétköznapi élmények, miközben a
legnagyobb kihívásokat a megbomló természeti egyensúly és az újabb
felfedezésekkel csak még titokzatosabbnak tűnő világűr tartogatják a számunkra.
A virtuális világok és az alternatív világok drámai ellentmondásai mellett
Hollywood nem véletlenül tekint egyre gyakrabban az elképzelt
poszt-apokaliptikus jövő és a végtelen galaxisok felé. A multiplexbe
látogatókat ma leginkább a Föld elpusztításának lehetséges következményei,
illetve a kozmosz végtelen titkai izgatják.
A
legendás Tron térhatású
újrafazonírozásával bizonyított Joseph Kosinski a Feledés csavaros
disztópiájához többé-kevésbé mind a négy említett motívumot felhasználja. A
Földön maradt utolsó robot-karbantartó kacskaringós megváltástörténetében a
párhuzamos valóságok lebegtetett lehetőségei, a virtuális és valódi események
egymásra csúsztatásai szolgáltatják a főbb fordulópontokat, miközben a hős
útját a pusztuló bolygó és a jövőt jelentő űrállomás képei egyaránt
végigkísérik. Bár Kosinski nagyban épít az enyészet és futurisztikus bázis
szemkápráztató esztétikájára, a lélegzetelállító felvételek mellett egyenrangú
szerepet szán a sztori fordulatainak is. A rendező hangsúlyozottan tiszteleg az
elődök előtt és büszkén merít a zsánertörténet leghíresebb darabjaiból. A Le
jetée emlékfoszlányai, a HAL 9000 hideg intelligenciája ugyanúgy
felbukkannak a vásznon, mint a Majmok bolygója, a Mátrix vagy épp
a Wall-E megoldásai. A Feledés a legközvetlenebb módon mégis Az
Omega ember alapképletét gondolja tovább, majd a Földön maradt utolsó ember
meséjét környezetvédelmi tanulságokkal és technológiai dilemmákkal is
fűszerezi. A tengervizet gigantikus porszívóként elnyelő gépekkel Kosinski a
saját életterét felzabáló emberiségre utal – az már egy másik kérdés, hogy a
klasszikus tudományos-fantasztikus panelekből gyúrt forgatókönyv végül nem
sikerült olyan hatásosra, mint az emberiség nélküli Föld pompás nagytotáljai.
A
klímaváltozás és az elkerülhetetlen környezeti katasztrófa képeivel nyit M.
Night Shyamalan borús jövőképe, A Föld után is. Bár első pillantásra ez
a mű is a műfaji hagyományokat továbbépítő poszt-apokaliptikus darabnak tűnhet,
az indiai író-rendező jóval tovább megy az „utolsó ember” koncepciójánál, és a
távoli jövő apa-fiú párosát egyenesen az emberiség nélkül továbbfejlődött Föld
vad élővilágába dobja. A meglepően banális beavatás-történet egy törzsi
próbatételeket idéző küldetés köré épül, melynek során a fiú férfivá érik, az
apa pedig elfogadja a gyermekét. Shyamalan az üres ezoterikus szlogenek, a
lineárisan egyszerű kalandok mellett a sci-fi kelléktárával egy már-már
szélsőségesen zöld üzenetet is megfogalmaz. Látomásában a szülőbolygót elhagyó,
más égitesteken letelepedő ember a Földön idegen és nem kívánatos lény csupán,
aki nem része többé a pusztítása után helyreálló ökoszisztémának. Mintha csak
az elkényelmesedett, technológia-függő városlakó merészkedne vissza a
dzsungelbe: az organikus formák és az ősi szimbólumok használatával a rendező
folyamatosan utal a saját gyökereit elvágó emberiség tragédiájára. A Föld
után kissé paradox módon nem az élőhelyével harmóniába kerülő hős, hanem a
legyőzhetetlen természet diadalát hirdeti: a két hajótörött tevékenykedése nem
változtatja meg a bolygó viszonyait, a homo sapiens nélküli élet a maga útján
fejlődik tovább.
A be
nem avatkozás elvének egy felsőbbrendű, jóval egoistább olvasatát nyújtja a
néhány éve újraindított Star Trek-franchise második filmjének nyitójelenete. A
fejlődés alacsonyabb fokán álló, még a kereket sem ismerő idegen civilizációnak
nem szabadna megpillantania a Kirk kapitány vezette űrhajót – még annak
ellenére sem, hogy a legénység veszélyes küldetése épp az ő megmentésüket szolgálja.
Az univerzum sorsát formáló emberiség morális felelősségére figyelmeztet a Sötétségben fő konfliktusforrása is. A
Csillagflotta békés megoldásokra törekvő, megfigyelő-felfedező attitűdjét egy
galaktikus háborút kirobbantani szándékozó áruló próbálja átformálni, az ő
értelmezése szerint természetesen a helyes cél érdekében. Az antagonista
ráadásul nem azzal érvel, hogy a militarizmus az emberiséget mentheti meg,
hanem egyenesen a „mi életmódunk” kifejezést használja, mindenki számára
világossá téve, hogy itt most a terrorizmusról, illetve a válaszul adható,
megfelelő reakcióról van szó.
J.J.
Abrams a 2009-es Star Trek után
ezúttal is a csillogó látványra és a dübörgő hangorkánra alapoz, ám érezhetően
próbál közelebb merészkedni az eredeti sorozat moralizálóbb, humanisztikusabb
problémafelvetései felé. A 2009-es első felvonás frappáns időutazós indítása
után a rendező egy alternatív Star Trek-univerzumot nyitott meg, a Sötétségben mégis visszanyúl az egyik
legsikeresebb előd, az 1982-es Űrszekerek
II – Khan bosszúja
kulcsjeleneteihez. Abrams e döntésével a multiplex-kompatibilis akciókat a
széria filozofikusabb hangvételével, illetve az ott kidolgozott
karakterfejlődéssel szeretné háziasítani, az erkölcsi dilemmákat és a figurák
motivációit azonban felhígítják a menetrendszerűen érkező összecsapások és a
humoros riposztok. A film vártnál langyosabb fogadtatása intő jel lehet a
rendező számára: úgy tűnik, a felrobbanó fotontorpedóknál mégiscsak érdekesebb
egy olyan űrhajó, mely oda jut el, ahová ember még nem merészkedett.
A
FÖLD UTÁN (After Earth) – amerikai, 2013. Rendezte: M. Night Shyamalan. Írta:
Will smith ötletéből Gary Whtta. Kép: Peter Suschitzky. Zene: James Newton
Howard. Szereplők: Will Smith (Cypher), Jaden Smith (Kitan), Sophie Okonedo
(Faia). Gyártó: Columbia Pictures / Overbrook Entertainment. Forgalmazó:
InterCom. Szinkronizált. 100 perc.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2013/07 22-24. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11505 |