rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Kritika

Túl a csillogáson

Szex, hazugság, Liberace

Barkóczi Janka

Soderbergh búcsúfilmje csillámporral behintett életrajzi darab egy sztár mindennapjairól – ahogy mindenki és ahogy senki sem látta.

Vladziu Valentino Liberace, az 1950-es évek Amerikájának üstökösként felívelő showbiz-ikonja, strasszköves szmokingjaiban, hófehér zongorájával és őrületes ragtime szólóival bő három évtizeden keresztül tartotta pszichózisban hatalmas rajongótáborát. Ő volt az első, aki kerek perec kikérte magának, ha előadásait fergeteges buli helyett csak a decens „koncert” kifejezéssel illették, a színpadon egyformán sokat beszélt új Rolls-Royce-áról és kedves mamájáról, valamint néhány este leforgása alatt képes volt ijesztőbb ruhákat felvenni, mint Lady Gaga egész eddigi pályafutása során együttvéve. Liberace monumentális életműve kétségtelenül az amerikai szórakoztatóipar és popkultúra egyik klasszikus értéke. Egyénisége utánozhatatlan nemzeti kincs, vagyis minden bizonnyal az lehetne, egyetlen apró szépséghibától eltekintve. Bár ő maga egész életében tagadta a körülötte rendre kivirágzó hamvas aranyifjak láttán elterjedt vádat, magánéletét kezdetektől a homoszexuális vonzalom sötét gyanúja lengte körbe. Így aztán mi másra is játszhatott volna rá a botrányfilmben és szexualitásban hagyományosan erős rendező, Steven Soderbergh, amikor hóna alatt Liberace egykori szeretőjének emlékirataival bekopogtatott az összes szóba jöhető hollywoodi stúdió ajtaján? Fülledt, de szellemes biopicet ajánlott leendő partnereinek egy szegény sorból kiemelt fiú és az idősödő sztár szerelméről, a csillagok öltözőinek és hálószobáinak legrejtettebb titkairól, bombatémát, amit azonban „forróságára” tekintettel a stúdiók mégis sorozatban visszautasítottak.

A Scott Thorson önéletrajzából adaptált film, amelyet végül csak a HBO mert bevállalni (Soderbergh cinikus megjegyzése szerint minden bizonnyal azért, mert ők még emlékeztek a Túl a barátságon hatalmas bevételére) azóta bejárta a világot, de az USA-ban, az évtized erkölcseit és álszentségi mutatóját plasztikusan leképezve, továbbra is csak a televíziós premierig jutott el. Kár érte, mert ez a mozi mind a műfajokkal és stílusokkal előszeretettel kísérletező direktor, mind a színészek karrierjének egyik kiemelkedő csúcspontját jelenti. Szabad és felszabadult, szókimondó és tisztelettudó, szórakoztató és érzelmes történet egyszerre, amely csípős humorával és a permanens luxus sokkoló látványával kilóra megveszi a nézőt. A jó eltalált, közönségbarát, mégis bátran egyéni hangnemhez kiválóan illik a döntés, hogy ebben a filmben találkozik a rendező két korábbi kedvence, Michael Douglas (Traffic, A bűn hálójában) a nagy Liberace és Matt Damon (Ocean-trilógia, Az informátor!, Fertőzés) a szépreményű Thorson szerepében. Liberace figurája minden jel szerint igazi jutalomjáték Douglas számára. Szinte lubickol a feladatban: megéli, megcsavarja, kikacsint belőle – egészen addig, míg végül már mi magunk sem tudjuk, hogy vajon valóban a kiélt sunny boy-t vagy még mindig csak az őt megformáló színészt látjuk-e. A hősszerelmes Matt Damon ráadásul minden rezzenésében Douglas méltó társává növi ki magát. Helyes ritmusban adja neki a labdát, megfelelően aládúcolja poénjait, összességében egészen jól érzi a szatírát. Mellettük több mellékszereplő is emlékezeteset nyújt, de mind közül a legerősebb Rob Lowe, aki drogfüggő és delíriumban úszó plasztikai sebészként bármikor készséggel áll a megújulni, vagy éppen egymás képére átalakulni vágyó kliensei rendelkezésére. Még a legendás Debbie Reynolds is feltűnik a vásznon egy rövid időre, hogy Liberace matróna anyjaként adja meg a szomorú verdiktet: magány ellen még a szikrázó Hollywoodban sincs orvosság, legalábbis egyelőre.

Liberace 1987-ben halt meg, éppen a korszak rettegett és szimbolikus betegségének, az AIDS-nek egyik szövődményében. Amíg élt, köztudott volt róla, hogy válogatás nélkül mindenkit azonnal csilliónyi összegre perelt, aki csak a legapróbb vélt vagy valós utalást merte tenni szexuális irányultságára. A Túl a csillogáson-t látva talán jobb nem tudni, hogy vajon mit tenne ma a nem éppen utalgató, pimasz rendezővel, a film mindenesetre sajnos állítólag – Liberace esetleges túlvilági bosszújától teljesen függetlenül – így is Soderbergh visszavonulása előtti utolsó darabja lett. 

Túl a csillogáson (Behind the Candelabra) – amerikai, 2013. Rendezte: Steven Soderbergh. Írta: Richard LaGravanese. Kép: Peter Andrews. Zene: Marvin Hamlisch. Szereplők: Michael Douglas (Liberace), Matt Damon (Thorson), Dan Aykroyd (Heller), Rob Lowe (Dr. Startz). Gyártó: HBO Films. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 118 perc.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/08 51-51. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11487

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 1720 átlag: 5.56