Nagy V. Gergő
The Paperboy – amerikai, 2012. Rendezte: Lee Daniels. Szereplők: Matthew McConaughey, Zac Efron, John Cusack, Nicole Kidman. Forgalmazó: MediaPro. 102 perc.
Egyöntetű viszolygás és masszív
füttyszó fogadta Cannes-ban Lee Daniels második moziját, és ez az uniszónóban
zengő kritikai kórus már önmagában figyelemre érdemessé avatja. Az újságos fiú tényleg nem a finom
gallok ízlésére szabott darab – velejéig mocskos, lucskosan buja, izzatag
neo-noir, amelyben mogorva vademberek krokodilokat beleznek, egy ártalmatlan
börtönlátogatás bizarr szexjelenetté fajul, és a felnőtté válás rögös útján
lépdelő hősünket nyilvánosan levizelik.
Mindehhez
pedig egy lusta nyomozás története adja a keretet, a polgárjogi mozgalmaktól
feszült amerikai délvidék pedig a kulisszát. Hatvankilenc forró nyarán egy
bepállott floridai kisvárosba érkezik két újságíró, hogy a helyi seriff
megölése miatt halálra ítélt fickó ügyében szaglásszanak – s melléjük szegődik
egyikük öccse (az álmodozó tekintetű Zac Efron) meg a börtönben senyvedő férfi
levelező-barátnője (a felfújt ajkú, harsány göncökben tipegő, útszéli vampként
domborító Nicole Kidman). A seriff-gyilkos megmentése lomha tempóban halad,
inkább a döglesztő napon izzadnak a szereplők, és a melegtől (vagy épp a
piától) kábán birkóznak felhorgadó vágyaikkal. A Pete Dexter-regényből dolgozó
Daniels egyrészt egy rothadó családról és a ruganyos testű hőse férfivá
éréséről mesél, másrészt az öntudatos feketék látványától döbbent, csurig
rasszista Délről ad képet – de láthatóan akkor van leginkább az elemében,
amikor Efron és Kidman ödipális románcáról tudósít (hol korabeli
Motown-slágerekre komponált montázsokban, hol egy kitartott közelképpel Efron
arcáról), vagy amikor a lápvidék tébolyát cizellálja (lásd a finálé feszült
mocsári bújócskáját). Nem a szépen ívelő, kerek történet, nem az izgalmas
bűnügy, s nem is a tanulság érdekli, inkább az őrület közelségében tevékeny
figurák groteszk közjátékaira fókuszál – és meg kell hagyni, egyedi a humora. Az újságos fiú kétségkívül romlott,
mocskos szenzációkat mutogató mozi – de vadul kicsapongó, túlfűtött parádéja
bátrabbnak és izgalmasabbnak tűnik a hivatalos jó ízlés megannyi kegyeltjénél.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2013/05 63-63. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11471 |